Gå til innhold

bil og henger


arnejorg1

Anbefalte innlegg

For at der skal være rom for tolkning så må der være rom for tvil. Forskriften vektlegger ikke hengerens aktuelle vekt men hengerens tilatte totalvekt som står oppgitt i hengerens vognkort. Da sier det seg selv at den aktuelle vekten blir uten betydning siden det er hengerens tilatte totalvekt som uansett blir overordnet. Så den "uskrevne" paragrafen (3) som du snakker om kan ikke eksistere siden den kommer i konflikt med den skrevne (2).

 

I rene ord: Punkt 3 i din teori kan ikke eksistere så lenge punkt 2 er der, den ene ville opphevet den andre uansett.

 

Nei, jeg ser faktisk ingen konflikt mellom punkt 2 og 3; Førerkortforskriften nevner kun forholdet til bilens egenvekt (samt tillatte totalvekter <3500kg), og sier absolutt ingenting om forholdet mellom hengeren og bilens tillatte hengervekt, det er regulert av en annen forskrift, som jeg også har linket til, hvor ordlyden "Motorvogn må ikke brukes til å trekke tilhenger eller tilhengerredskap med aktuell totalvekt som er større enn den vektgrense for tilhenger som er fastsatt for motorvognen. Fastsatt vogntogvekt for motorvognen må ikke overskrides." er klinkende klar; og hvor samme regel gjelder "uansett hvilke førerkortklasser du har" (ref. under). "Aktuell totalvekt" kan ikke tolkes på mer enn en måte, og det er heller ikke i mine øyne rom for tolkning eller tvil -men jeg kommer likevel til stikk motsatt konklusjon av deg og eab.

 

Vegvesenets egen side om førerrett i klasse B er forøvrig enig med meg; merk ordlyden, hvor de er særdeles flinke til å skille mellom tillatt og aktuell totalvekt:

 

"Før trekking må du dessuten alltid kontrollere de tekniske begrensningene i personbilens vognkort for å finne ut hva som er bilens maksimale aktuelle tilhengervekt (tillatt hengervekt). Denne må du ikke overskride uansett hvilke førerkortklasser du har.

Se også etter bilens tillatte vogntogvekt. Denne skal selvsagt heller ikke overskrides, uansett førerkortklasse, dvs. summen av bilens aktuelle totalvekt + tilhengerens aktuelle totalvekt må til sammen ikke overskride tillatt vogntogvekt."

 

Edit: fant faktisk et helt konkret eksempel på vegvesenets nettside.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tysse mekaniske verksted (produsenten av Tysse hengere) ba i 1999 Vegdirektoratet om en avklaring på tillatt/aktuell totalvekt for tilhengere.

 

Her er svaret de fikk.

http://www.tysse.no/publish_files/svar_vegdir.pdf

 

 

Her er et utdrag fra dette brevet.

 

Førerkortsforskriftens §3 punkt 4 sier blandt annet at klasse B gjeller for vogntog

bestående av motorvogn klasse B hvor tilhenger/tilhengerredskapets tillatte tiltavekt er

over 750kg, dersom vogntogets tillatte totalvekt ikke overstiger 3500kg og

tilhengeren/tilhengerredskapet har en tillatt totalvekt som ikke overstigertrekkvognens egenvekt (eller den maksimalvekten som er angitt for tilhengeren i trekkvognens vognkort dersom denne er lavere.

 

 

Så konklusjonen blir

 

For de som har førerkort klasse B må følgende sjekkes:

 

1. At hengerens tilatte totalvekt ikke overstiger bilens tilatte hengervekt.

2. At hengerens tilatte totalvekt ikke overstiger bilens egenvekt.

3. At vogntogvekten ikke overstiger 3500kg.

 

For de som har førerkort klasse BE må følgende sjekkes:

 

1. At hengerens aktuelle totalvekt ikke overstiger bilens tilatte hengervekt.

2. At vogntogvekten ikke overstiger det som er tillatt i bilens vognkort.

 

 

Edit: Det viser seg gang på gang at Vegvesnet sentralt og trafikkstasjonene rundt om kring i landet driver å feilinformerer folk om regelverket og skaper usikkerhet, dette 10 år etter at Vegdirektoratet kom med en oppklaring i saken! (vegvesnet samt trafikkstasjonene er tross alt underlagt vegdirektoratet).

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar

For de som har førerkort klasse BE kan vogntogets totalvekt (dvs bil + henger) fortsatt ikke overstige 3 500 kg. Den reelle bruksutvidelsen på BE i forhold til B er at tilhengeren nå kan veie mer enn bilen.

 

BE: 0-3500 kg

C1E: 3500-7500 kg

CE: 3500+ kg

 

Jeg ser ærlig talt ikke hvorfor dere to krangler, dere sier jo omtrent akkurat det samme...

Lenke til kommentar
Edit: Det viser seg gang på gang at Vegvesnet sentralt og trafikkstasjonene rundt om kring i landet driver å feilinformerer folk om regelverket og skaper usikkerhet, dette 10 år etter at Vegdirektoratet kom med en oppklaring i saken! (vegvesnet samt trafikkstasjonene er tross alt underlagt vegdirektoratet).

 

Det kan vi i alle fall være enige om. Men om saksbehandleren som skrev dette brevet fra vegdirektoratet egentlig har mer rett, ut fra forskriftenes ordlyd*, enn det som står på vegvesenets nettsider, det er ikke godt å si, det blir opp til domstolene å tolke. Jeg hadde ikke vedtatt en bot for det forholdet uten videre, i alle fall, og avslutter denne diskusjonen med det, ettersom jeg ikke ser for meg at vi kommer til å bli enige før en av oss slår i bordet med en rettskraftig høyesterettsdom.. :D

 

*edit: Det er altså teksten i parantesen; "(eller den maksimalvekten som er angitt for tilhengeren i trekkvognens vognkort dersom denne er lavere.)" som jeg mener de ikke har grunnlag i førerkortforskriften for.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar
For de som har førerkort klasse BE kan vogntogets totalvekt (dvs bil + henger) fortsatt ikke overstige 3 500 kg. Den reelle bruksutvidelsen på BE i forhold til B er at tilhengeren nå kan veie mer enn bilen.

 

BE: 0-3500 kg

C1E: 3500-7500 kg

CE: 3500+ kg

 

Huff kan tydeligvis ikke ta meg "ferie" fra denne diskusjonen, anbefaler at du leser reglene en gang til for det du sier stemmer ikke. For i motsettning til "campingvognregelen" for klasse B som er særnorsk, så er reglene for klasse BE helt i tråd med de europeiske og de sier at den høyeste tillatte vogntogvekten med BE førerkort er 7000kg (3500kg bil+ 3500kg henger). Direktivet ligger der ute om du gidder å lete.

 

 

Inge Rognmo: Vel vi får håpe at det dukker opp en "oppstanasi jævel" som drar saken for rettsystemet, intill da får vi være ening at vi er uenig. :)

Lenke til kommentar

Nå har jo de korrekte svarene kommet frem flere ganger, og likevel er det enkelte som er uenige.

 

Jeg kjørte opp til klasse BEC1E i fjor vår. Da fikk jeg satt meg ordentlig inn i reglene, og de er som følger:

 

Klasse B:

Du har lov å trekke tilhenger med tillatt totalvekt 750kg. Mer hvis hengerens tillatte totalvekt ikke overstiger bilens egenvekt + førerens vekt (75kg) OG dette ikke overstiger 3.500kg samlet vogntogvekt og hengerens aktuelle og totale vekt ikke overstiger vognkortets tillatte tilhengervekt.

 

Klasse BE:

Du har lov å trekke henger hvis aktuelle totalvekt ikke overstiger trekkvognens (bilens) oppførte tilhengervekt etter vognkortet.

 

Altså, klasse B; om bilen veier 1.400kg (evt +75kg fører), har lov å trekke 1.200kg og hengerens totalvekt er 1.500kg, så har du *IKKE* lov å trekke den.

På klasse BE har du lov å trekke den dersom du ikke laster hengeren mer en til en aktuell vekt på 1.200kg

 

Her er etpar høyst aktuelle lenker:

Regler for bil og trekking av mindre tilhenger

og

Vår tilhengerguide om vekt og førerkort

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...