Gå til innhold

bil og henger


arnejorg1

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva som skjer dersom jeg trekker tyngre henger enn det bilen har lov til og dra.

Den totale vekten på hengeren kan bli på 1500 kilo, mens bilen har lov til og trekke 1200.

Bilen har uansett en egenvekt på 1400 kilo, så det skulle jo ikke være noe problem, bare loven er problemet. Den totale vekten på bil og henger vil heller ikke overstige 3500 kilo som er tillat med vanlig b sertifikat.

Noen som har erfaring eller vet noe om hva straffen blir?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vekttall nevnt i vognkortet har nok en viss margin, slik at det ikke utgjør noen umiddelbar fare ved å trekke en litt for tung henger.

 

Men loven vil straffe deg om du blir stoppet og kontrollert.

Det hjelper lite at du holder deg innenfor 3500kg, så lenge du har overskredet det som er lovlig etter vognkortet og førerkortreglene.

 

Straffen vil nok bli gebyr/bot.

Skulle du havne i en ulykke, vil saken straks bli verre. Mulig tiltale for ulovlig kjøretøy, pluss avkortning fra forsikringsselskapet.

 

Vil ikke anbefale å gjøre noe slikt.

Lenke til kommentar

Kan hengeren ha så høy vekt?

 

Dessuten må du ikke overstige vekt på kule og heller vektenbilen kan trekke. Vi snakker om fysiske lover der hengern fort kan ta styringa over bilen.

 

Straffen blir som å kjøre uten sertifikat for det du kjører. Dessuten vil du antagelig også bli tatt for uaktsom kjøring.

 

Så midt råd er å holde deg på veien. Skjer det noe vil det koste deg dyrt både i penger og samvittighet.

Lenke til kommentar

Jeg har sett mange som ligger slengt ut i grøfta hvor hengeren har "tatt styringen", gjerne da en bilhenger med en minst like stor bil på som den som drar.. Tipper det er noen som har spilt litt for mye på "marginen"..

 

Har jo også mye med bremser å gjøre. Har du f.eks bremser/veigrep nok til å holde igjen bilen og hengeren med kun bilens bremser om du må stoppe i en bratt oppoverbakke med søkkvåt glatt vei?

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Har du BE lappen så kan du ha en større henger en det som står i vognkortet, men du kan da bare i ditt tilfelle laste den opp til 1300kg. Så hvist vi sier at hengeren din har en tom vekt på 250kg så blir nyttelasten redusert fra 1250kg til 1050kg. Men har du bare B i sertifikatet så kan du ikke kjøre med denne hengeren uansett.

 

Klasse B: Tilhenger med tillatt totalvekt ikke over bilens egenvekt eller max tilhengervekt i bilens vognkort

 

Klasse BE: Bilens vognkort begrenser tillatt aktuell tilhengervekt

Lenke til kommentar
Har du BE lappen så kan du ha en større henger en det som står i vognkortet, men du kan da bare i ditt tilfelle laste den opp til 1300kg.

 

Nei, du får ikke trekke en henger tyngre enn hva som står i bilens vognkort. Trådstarter oppgir 1200kg som maskimalt for bilen, og da er 1200kg det tyngste han får dra. B eller BE.

 

Men ja, klasse BE åpner for at tilhengeren kan ha en aktuell vekt på 1200kg i trekkøyeblikket, selv om den er dimensjonert for tyngre last.

Endret av GeirG
Lenke til kommentar
Poenget er at med BE er det aktuell totalvekt man regner med, ikke tillatt totalvekt slik det er for B. Dvs. en bil som kan trekke 1200kg kan trekke henger som er lastet til 1200kg selv om tillatt totalvekt for hengeren er 1600kg om fører har BE.

 

Dette med aktuell/tillatt totalvekt er det mange som mener mye om, og jeg tror ikke engang verken politiet eller vegvesenet er helt 100% enige med seg selv om hva som gjelder.

 

Her er min tolkning av reglene:

1) Bilens og hengerens tillatte totalvekter tilsammen må ikke overstige 3500kg. (evt. 2750-3500+maks 750)

2) Hengerens tillatte totalvekt kan ikke overstige bilens egenvekt.

3) Hengerens aktuelle totalvekt må ikke overstige bilens tillatte hengervekt.

 

Så er det mange, både her i diskusjonen, og sikkert også blant politiet og vegvesenet som mener det for klasse B skal være tillatt, ikke aktuell, i linje 3 også, men det finner ikke jeg holdepunkter for i forskriftene.

 

Med andre ord, trådstarter kan trekke denne hengeren med kun klasse B, forutsatt at han ikke laster den tyngre enn 1200 kg. Den samme begrensninga gjelder selvsagt uansett, selv med klasse BE.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Hvilken uklarheter er det du ser i førerkortforskriftens § 3-5 pt3?, jeg ser absolutt ingen uklarheter i denne lovteksten.

 

3. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognenes egenvekt med fører (75 kg).

 

 

Mao kommer trådstarter i en teknisk kontroll med klass B sertifikat hvorpå han har en tilhenger som har en tilatt totalvekt

som overstiger bilen tilatte hengervekt, så nytter det ikke at:

 

1. Hengerens aktuelle vekt er mindre en bilens egenvekt.

2. Bil og henger samlet (vogntogvekten) er under 3500kg.

 

 

Mao drar du en henger med 1500kg tilatt totalvekt mens bilens tilatte hengervekt bare er 1200kg, så er du 300kg over det som er tilatt i reglene, uavhengig hva hengeren faktisk veier på tidspunktet. Da blir det som regel bot/kjøreforbud eller i beste fall så får en tilatelse til å kjøre hjem (alt etter hvor graverende overtrampet er).

Lenke til kommentar
Jeg lurer på hva som skjer dersom jeg trekker tyngre henger enn det bilen har lov til og dra.

Den totale vekten på hengeren kan bli på 1500 kilo, mens bilen har lov til og trekke 1200.

Bilen har uansett en egenvekt på 1400 kilo, så det skulle jo ikke være noe problem, bare loven er problemet. Den totale vekten på bil og henger vil heller ikke overstige 3500 kilo som er tillat med vanlig b sertifikat.

Noen som har erfaring eller vet noe om hva straffen blir?

Kjør pent og forsiktig, så er ikke dette noe problem. Blir du stoppet har du derimot et stort forklaringsproblem... ;)

Lenke til kommentar
Hvilken uklarheter er det du ser i førerkortforskriftens § 3-5 pt3?, jeg ser absolutt ingen uklarheter i denne lovteksten.

 

3. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognenes egenvekt med fører (75 kg).

 

§3-5 punkt 3 sier at hengerens tillatte totalvekt ikke må overstige bilens egenvekt med fører. Den sier derimot overhodet ingenting om hengerens vekt i forhold til bilens tillatte hengervekt, det forholdet reguleres kun av forskrift om bruk av kjøretøy §4-2 punkt 4, (som jeg har linket til; tallene 1/2/3 er kildehenvisninger, for den som ikke har oppdaget det.) som klart og tydelig sier aktuell totalvekt. Den regelen er forøvrig lik enten man har klasse B eller BE, logisk nok, siden det der er snakk om trekkvognas begrensninger, ikke førerens. Følger du resonnementet nå?

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar
Hvilken uklarheter er det du ser i førerkortforskriftens § 3-5 pt3?, jeg ser absolutt ingen uklarheter i denne lovteksten.

 

3. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognenes egenvekt med fører (75 kg).

 

 

Mao kommer trådstarter i en teknisk kontroll med klass B sertifikat hvorpå han har en tilhenger som har en tilatt totalvekt

som overstiger bilen tilatte hengervekt, så nytter det ikke at:

 

1. Hengerens aktuelle vekt er mindre en bilens egenvekt.

2. Bil og henger samlet (vogntogvekten) er under 3500kg.

 

 

Mao drar du en henger med 1500kg tilatt totalvekt mens bilens tilatte hengervekt bare er 1200kg, så er du 300kg over det som er tilatt i reglene, uavhengig hva hengeren faktisk veier på tidspunktet. Da blir det som regel bot/kjøreforbud eller i beste fall så får en tilatelse til å kjøre hjem (alt etter hvor graverende overtrampet er).

 

Takker for mange svar. Jeg har alltid trodd at man kan dra henger med aktuell vekt opp til bilens egenvekt med vanlig B-sertifikat, så lenge bil og hengers tillatte totalvekt tilsammen ikke overtiger 3500 kg. Men slik jeg tolker det her kan man altså ikke dra henger med tillat totalvekt over bilens egenvekt uansett om den aktuelle vekten på hengeren bare er 1200 kg som er bilens egenvekt.

Lenke til kommentar
Takker for mange svar. Jeg har alltid trodd at man kan dra henger med aktuell vekt opp til bilens egenvekt med vanlig B-sertifikat, så lenge bil og hengers tillatte totalvekt tilsammen ikke overtiger 3500 kg. Men slik jeg tolker det her kan man altså ikke dra henger med tillat totalvekt over bilens egenvekt uansett om den aktuelle vekten på hengeren bare er 1200 kg som er bilens egenvekt.

 

Vel, du får vente og se på utfallet av diskusjonen mellom meg og Rebel-Rider, jeg er ikke helt enig med ham, og har i mitt forrige innlegg forklart hvorfor..

Lenke til kommentar
Hvilken uklarheter er det du ser i førerkortforskriftens § 3-5 pt3?, jeg ser absolutt ingen uklarheter i denne lovteksten.

 

3. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognenes egenvekt med fører (75 kg).

 

§3-5 punkt 3 sier at hengerens tillatte totalvekt ikke må overstige bilens egenvekt med fører. Den sier derimot overhodet ingenting om hengerens vekt i forhold til bilens tillatte hengervekt, det forholdet reguleres kun av forskrift om bruk av kjøretøy §4-2 punkt 4, (som jeg har linket til; tallene 1/2/3 er kildehenvisninger, for den som ikke har oppdaget det.) som klart og tydelig sier aktuell totalvekt. Den regelen er forøvrig lik enten man har klasse B eller BE, logisk nok, siden det der er snakk om trekkvognas begrensninger, ikke førerens. Følger du resonnementet nå?

Det er dessverre ikke slik at man kan velge å følge den loven/forskriften som passer best. Førerkortforskriften "vinner" her, da den gir klar beskjed om at tilhengerens tillatte totalvekt ikke må overskride motorvognens egenvekt(+fører). Man må altid jenke seg etter den forskriften som kommer "dårligst" ut, om du forstår hva jeg prøver å si.

 

§3-5 pkt. 3 i førerkortforskriften er uansett en særnorsk regel, så skal du utenfor grensa kan du bare ha med henger med tillatt totalvekt maks 750kg.

Lenke til kommentar
Det er dessverre ikke slik at man kan velge å følge den loven/forskriften som passer best. Førerkortforskriften "vinner" her, da den gir klar beskjed om at tilhengerens tillatte totalvekt ikke må overskride motorvognens egenvekt(+fører). Man må altid jenke seg etter den forskriften som kommer "dårligst" ut, om du forstår hva jeg prøver å si.

 

Joda, forstår hva du prøver å si. Jeg har da heller ikke bare "valgt den forskriften som passer best". Det jeg sier er altså at førerkortforskriften overhodet ikke regulerer forholdet mellom bilens tillatte hengervekt (som er forskjellig fra bilens egenvekt) og hengerens vekt.

 

For å ta et tenkt eksempel:

 

Bil: 2000 kg tillatt totalvekt, 1500 kg egenvekt, 1000kg tillatt hengervekt.

Henger: 1500 kg tillatt totalvekt, 800 kg aktuell totalvekt.

 

Her er , etter min tolkning av de to forskriftene, alle tre forutsetninger oppfylt.

Lenke til kommentar
Joda, forstår hva du prøver å si. Jeg har da heller ikke bare "valgt den forskriften som passer best". Det jeg sier er altså at førerkortforskriften overhodet ikke regulerer forholdet mellom bilens tillatte hengervekt (som er forskjellig fra bilens egenvekt) og hengerens vekt.
Det relevante her er jo hva førerkortet ditt sier at du kan trekke med deg, ikke hva trekkbil har mulighet til (når det gjelder kl. B).

 

For å ta et tenkt eksempel:

 

Bil: 2000 kg tillatt totalvekt, 1500 kg egenvekt, 1000kg tillatt hengervekt.

Henger: 1500 kg tillatt totalvekt, 800 kg aktuell totalvekt.

 

Her er , etter min tolkning av de to forskriftene, alle tre forutsetninger oppfylt.

Problemet med dette eksemplet er jo at førerkortforskriften (snakker her om kl. B) tar utgangspunkt i tillatte totalvekter. Hengeren veier altså 1500kg, selv om den er tom eller bare lastet med 2stk båtis. På samme måte som at du alltid veier 75kg, verken et gram mer eller et gram mindre... Endret av eab
Lenke til kommentar
Problemet med dette eksemplet er jo at førerkortforskriften (snakker her om kl. B) tar utgangspunkt i tillatte totalvekter. Hengeren veier altså 1500kg, selv om den er tom eller bare lastet med 2stk båtis. På samme måte som at du alltid veier 75kg, verken et gram mer eller et gram mindre...

 

Når du sier det sånn så forstår jeg i alle fall synspunktet ditt, men er fortsatt uenig i at ordlyden i førerkortforskriften kan/skal tolkes i videre forstand til å bety at "så lenge føreren bare har klasse B skal tilhengeren bestandig regnes for å være fullastet". Proffe juristers tolkning etterlyses...

Lenke til kommentar

For at der skal være rom for tolkning så må der være rom for tvil. Forskriften vektlegger ikke hengerens aktuelle vekt men hengerens tilatte totalvekt som står oppgitt i hengerens vognkort. Da sier det seg selv at den aktuelle vekten blir uten betydning siden det er hengerens tilatte totalvekt som uansett blir overordnet. Så den "uskrevne" paragrafen (3) som du snakker om kan ikke eksistere siden den kommer i konflikt med den skrevne (2).

 

1) Bilens og hengerens tillatte totalvekter tilsammen må ikke overstige 3500kg. (evt. 2750-3500+maks 750)

2) Hengerens tillatte totalvekt kan ikke overstige bilens egenvekt.

3)Hengerens aktuelle totalvekt må ikke overstige bilens tillatte hengervekt

.

 

 

I rene ord: Punkt 3 i din teori kan ikke eksistere så lenge punkt 2 er der, den ene ville opphevet den andre uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...