Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

To windowser oppå hverandre


Anbefalte innlegg

Hovedkort og strømforsyningen måtte byttes på PCen min etter det var tordenvær for en stund tilbake.

 

Slik at jeg skulle få PCen fortest mulig ble gjenopprettingsalternativet noe ala dette. Har på en måte to windowser oppå hverandre (XP).

 

Har liksom mange av filene fra forrige gang ble med videre, men mye data ble ogsså igjen som tar mye plass.

 

Nå for eksempel har jeg lite på PCen, men d står at jeg bare har 7 GB ledig på C:

 

Vet at man kan fjerne en tidligere windows på Vista, men jeg har altså XP.

Virker som om den nye windowsen som ble innstallert smeltet sammen med den forrige. Vet ikke hva dette kalles på fagspråket.

 

Noen som har noe tips? Gidder ikke formatere enda.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du går inn på "Min Datamaskin" (My Computer) og går inn på "C:/", ser du da kun en mappe kallt "Windows", eller to; en "Windows" og en "Windows.000"?

 

Om du har to, "Windows" og "Windows.000", så trenger du bare en av dem. Gå til "Start", Klikk "Kjør" (Run), og skriv;

 

%windir%

 

Klikk "OK".

Dette skal da vise deg hvilken mappe windows bruker, og du kan trygt slette den mappen windows ikke bruker.

 

Da bør du få litt mer plass også.

 

 

Men om du bare har en "Windows" mappe, så har det nok skjedd noe merkelig under reinstall, ja. Om du ikke har sjekket de allerede, prøv å sjekke hvor stor windows sier total-størrelsen på harddisken din er. Om PC'en ble skadet kan det hende noen sektorer er ødelagt, og disken har mindre plass.

 

Om diskstørrelsen faktisk er riktig, men du allike vel ikke har de to windows mappene, så kan det hende det er noe fgeil i indeksen på harddisken, eller det ka nvære fullt af "skjulte" filer på maskinen din, av en eller annen form for backup, som tar opp mye plass?

Endret av carnilio
Lenke til kommentar

Ser bare én 'WINDOWS' der ja.

Størrelsen på disken totalt ser riktig ut. Men hva som er brukt var ganske mye...

 

Programmer og sånn måtte jeg laste ned på nytt, men filer jeg hadde liggende var der enda når jeg fikk PCen tilbake. Hvertfall noen.

 

Dette var den kjappeste "formateringsmetoden" fikk jeg fortalt, men at det bare var midlertidig løsning til jeg reformaterte. Ettersom systemet er ganske dumt nå, med mye plass som er brukt av filer jeg ikke ser.

Endret av Krokanrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...