EvenA Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Jeg sliter med et problem med min helt nykjøpte og nybygde PC. Jeg kjøpte komponenter fra Komplett.no og har satt den sammen selv. Jeg og broren min kjøpte like deler, og hans PC fungerer fint, men ikke min... Problemet startet når jeg kjørte det medfølgende MSI programmet, der jeg kunne velge imellom Gamer, Cool osv. Jeg valgte Gamer og det som skjedde da var at det kom masse rare lyder. Jeg startet da PCen på nytt, men da ploppet det opp et annet program som alarmerte meg om at vifta gikk for treigt, PCen fryste og eneste mulige løsning var å skru den av. Jeg tenkte da at det kunne ha noe med BIOS å gjøre, og gikk inn i det og trykte på Optimized settings. Det som skjedde da var at han gikk i en uendelig rebot loop. Den ville ikke starte opp, jeg fikk fram muligheter for å kjøre den i sikkerhetsmodus osv. Men uansett hva jeg trykte som slo den seg av før jeg kom inn på Windows. Jeg har prøvd å sjekke RAM mot broren min sin PC også, bytte uten hell. Jeg prøvde også å formatere HDDen, men det som skjer da er at den enten fryser i "Windows loading files" eller slår seg av når den er loada ferdig. Kan kanskje tenkes at det er noe feil med minnet, at den ikke får nok minne til å starte opp. Håper virkelig det er noen som kan hjelpe, for begynner å bli sikkelig irritert nå! MSI P45 DIAMOND HIS Radeon HD 4890 Intel Core 2 Duo E8500 Corsair XMS3 3x2GB DDR3 Samsung 500GB Powersuply 650W Lenke til kommentar
TAS Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Sjekk temp på cpu i bios,mulig du ikke har fått på vifta godt nok. Lenke til kommentar
EvenA Skrevet 10. september 2009 Forfatter Del Skrevet 10. september 2009 (endret) Sjekk temp på cpu i bios,mulig du ikke har fått på vifta godt nok. Du mener altså at viftetempoet kan være for lavt til at PCen vil starte opp vistainnstalasjon eller å starte opp Vista? Skal gjøre et forsøk Endret 10. september 2009 av EvenA Lenke til kommentar
TAS Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Hvis cpu blir for varm,kan maskinen oppføre seg slik du beskriver. Lenke til kommentar
EvenA Skrevet 10. september 2009 Forfatter Del Skrevet 10. september 2009 CPU temperatur ligger på samme temperatur som min bror sin PC, samme gjelder hastigheten på vifta. Veit ikke om jeg har vært god nok i forklaringa. Men jeg kan ikke skjønne at CPUen får tid til å bli for varm, for feilen kommer enda PCen har vært avslått i flere timer, og da er CPUen kald når jeg kjører igang systemet igjen. Er det noen andre muligheter? Lenke til kommentar
MoDzoNa Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Kan være sensor feil og dårlig montering av kjøler. Lenke til kommentar
EvenA Skrevet 10. september 2009 Forfatter Del Skrevet 10. september 2009 Hva tenker du på når det gjelder sensorfeil? Hvordan kan jeg gjøre noe med det, og hvor er det dette er henn? Som sagt tidligere, skjønner ikke at det kan være dårlig kjøling som er problemet. I og med at jeg har et konstant problem med å sette igang pcen. Uavhengig av hvor varmt det er i PCen. Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Har du prøvd med bare å ha ram i slott Dimm1 og Dimm3, som regel må man justere opp spenning(Volt) på ram, når man bruker 6GB.(broren din har hatt litt flaks) Har du prøvd Load Fail-Safe Defaults i bios, kanskje greit å gjøre til du finner ut av dette ! Du kan også prøve en clear cmos, men da trur jeg bios går i Optimized settings. Som du sikkert fant ut sjøl, så er program som følger med hovedkortet, hvor du kan justere bios inst. i windows, noe dritt, og ganske skummelt. Lenke til kommentar
EvenA Skrevet 10. september 2009 Forfatter Del Skrevet 10. september 2009 Har nå prøvd å ta Fail-Safe defaults i BIOS og kun ha RAM i posisjon 1 og 3. Men nå ser det ut til at den går stuck i slutten av loading. Men nå slår den ikke av slik som den har gjort tidligere, veit ikke om det kun er en tilfeldighet. Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Prøvde du en clear cmos, det kan hjelpe når man har flyttet på ram brikkene. Hvis du gjør det, så husk å sett riktig Boot Sequence igjen! Hvis dere har helt lik pc, så spør om du får prøve broren din sin harddisk ,og se om den starter. Lenke til kommentar
EvenA Skrevet 10. september 2009 Forfatter Del Skrevet 10. september 2009 Bare for å avklare det så har jeg allerede testet broren min sin HDD.. Men hvor finner jeg "clear cmos" er litt usikker på akkurat det.. Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 (endret) Se side 2-21 i manualen din, flytte jumper. Du har også en liten knapp på bak panelet som er en clear cmos, men om den fungerer uten å gjøre noe på hk først, har jeg ikke funnet ut av enda. Dette skal gjøres med støpselet til psu ute av kontakten, vent også 10s etter pc er strømløs. Endret 10. september 2009 av ask99 Lenke til kommentar
EvenA Skrevet 10. september 2009 Forfatter Del Skrevet 10. september 2009 Jeg prøvde først en gang, da fikk jeg samme screen som første gangen jeg kjørte Vista prosessen. Men jeg glemte å trykke inn å endre Boot sequence så måtte jeg restarte pcen og ordne det. Da var den på nytt stuck i slutten av loading. Prøvde så å cleare cmos igjen, men da får jeg to beeps. Prøvd å ta inn og ut RAM, men fungerte ikke. Blir sånn passe forvirra nå! Lenke til kommentar
EvenA Skrevet 10. september 2009 Forfatter Del Skrevet 10. september 2009 Har nå fått beepsa til å slutte. Har også klart å komme videre fra loading screen på OS. Men da kommer det en feilmelding som sier at jeg mangler "ntoskrnl.exe" i system 32 mappa. Men kan ikke skjønne hvordan den fila har blitt borte fra CD, og det er heller ingenting av det på HDD nå? Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 (endret) Så nu starter ikke pc'en, bare 2 pip? Husket du å ta av strøm andre gang du tok clear cmos? Har jeg skjønt deg rett, er hd formatert og du får ikke instalert Vista, den stopper i instalasjonen.Det hjelper ikke å prøve broren din sin hd, hvor stopper det da? Mener du skal ha 8 led lys, som heter D-LED. Hva er lys kombinasjonen nu ? Edit: Så nu er det bare en software feil, du får lastet vista hver gang du prøver? Endret 10. september 2009 av ask99 Lenke til kommentar
EvenA Skrevet 10. september 2009 Forfatter Del Skrevet 10. september 2009 (endret) Skal teste HDD til broren min nå, svar på det øvrige står i posten over.. Har nå prøvd å kjøre den en gang til, og da reboter igjen. Så det er fortsatt noe av det lignende problemer ser det ut til. Prøver HDDen til broren min nå. Takker for at du gidder å hjelpe! Endret 10. september 2009 av EvenA Lenke til kommentar
EvenA Skrevet 10. september 2009 Forfatter Del Skrevet 10. september 2009 (endret) Prøvde harddisken nå, det som skjer er det samme som det var før jeg formaterte disken min. At den ikke klarer å starte opp Vista, den bare rebooter... Nå funka det, vi kjørte clear cmos med hans hdd tilkoblet maskina. Da starter det opp som det skal, så det er helt klart at ingenting er direkte ødelagt. Skal prøve å skifte HDD nå å kjøre Vista CDen. Ellerså er det en mulighet å kjøre innstaleringa av Vista via broren min sin PC eventuelt. Endret 10. september 2009 av EvenA Lenke til kommentar
EvenA Skrevet 10. september 2009 Forfatter Del Skrevet 10. september 2009 Sorry trippelpost... Men har nå finni ut ved å bruke broren min sin hdd at default settings ikke fungerer sikkelig. For når vi gjør prosedyren på cmos så kommer det først ei side som spør om vi vil kjøre default eller gå inn i setup (bios)det fungerer det så lenge vi går inn og ut av setup (bios) uten å gjøre noe, da starter maskina. Men default settings fungerer altså ikke, fryktelig merkelig! Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Måtte lese den mange gang ,prøv å la clear cmos være i fred en stund. Når du har tatt en clear cmos, og blir spurt om default,men må gå inn i bios uten å justere noe, da er bios instillingene i default(som fra fabrikk)! Har du prøvd Load Optimized Defaults i bios? Lenke til kommentar
EvenA Skrevet 10. september 2009 Forfatter Del Skrevet 10. september 2009 Det har jeg og da ender den i samme reboot loopen. Har egentlig sterke mistanker om at det er noe med BIOS som er fucked. For når PCen var ferdig bygget og jeg kjørte Vista da, så enten den i en lik reboot loop. Men da puttet jeg HDDen inn i broren min sin PC og alt funket fint, uten problemer. Helt til det som jeg har beskrevet over skjedde. Har sendt mail til komplett nå, og håper å få et bra svar. Sendte en tidligere men den var lite utfyllende, håper bare de ikke kan skylde på meg på grunn av at jeg brukte det MSI programmet. Hmm? Men tror ikke vi får dette til, klarer ikke å se noen løsning. Om du ikke har noen geniale forslag da!? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå