Gå til innhold

høyere utdanning, men har lån i privat bank. hjelp


Brunøye

Anbefalte innlegg

Hei. Saken er at jeg skal starte på forkurs for ingeniørfag til neste år men måter da på et problem.

Jeg har et lån som jeg må betale ned på vær mnd. Greit nok at det er min skyld at jeg var dum og tok opp lånet, men nå må jeg finne en løsning.

 

Saken er jo at jeg må betale et beløp i mnd. Og har snakket med banken om og kun betale rente når jeg studerer, men det ville de ikke gå med på. Så må betale et større beløp per mnd (stort med tanke på at jeg skal studere).

 

Og jeg vil ikke få så mye i stipend å lån fra lånekassen, så alt må gå til bolig å mat. Da jeg regner med at jeg ikke vil greie og jobbe ved siden av det første åre. Dette pga jeg er helt rusten med og lære og vil gå ut med gode karakterer for å komme inn på den ingeniør studie jeg ønsker.

 

Så da lurer jeg på om noen har et godt forslag på hvordan jeg kan løse dette.

 

Jeg har tenkt og høre med lånekassen om jeg får låne det beløpet oss de, da det ikke er så veldig høyt beløp (under 300.000 kr). Går det i boks så kan jeg ta utdanningen og greie det helt fint. Noen som vet om de kan gjøre det?

 

Håper på noen gode innspill.

 

Mvh

Kommende student i litt vanskeligheter : :wallbash:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan fint ta forkurs på kveldstid. Tar dette selv og har en full 37,5 timers arbeidsuke. Det eneste du trenger å fokusere tid på er matte og fysikk som igjen med noen timer nå og da i uken utenom skolen er mer enn nok for de fleste.

 

Du må jo se at du har 300.000 i lån som du MÅ betale. Da er det vel en selvfølge at du må bli kvitt dette lånet før du i det hele tatt kan tenke på å studere videre. Spesielt siden du ikke vil jobbe og da må ta opp enda mer gjeld fra lånekassen.

 

Du kan ikke få i pose og sekk, du kan som sagt ta kveldskurs og klare dette uten å bruke all fritid på å studere. Men uansett, når du begynner på ing. studiet er du i store vansker.

Lenke til kommentar

Du kan sjølvsagt sjå om du får re-finansiert lånet ditt i ein bank som har betre lånebetingelsar for deg. Dette er sjølvsagt avhengig av at du får betale ned heile lånet ditt i ein stor transaksjon for at dette blir effektivt.

Om du tar opp eit lån på 300k og bruker dei pengane på å betale ned det første lånet så kan det være at den nye banken vil tillate deg å berre betale renter når du studerer, eventuellt at du har ei lang nedbetalingsperiode slik at det blir mindre å betale kvar gong.

 

Av andre løysningar så er det som nemt å ta kveldskurs. Men du kan også velge å bruke lengre tid på utdanninga di slik at du tar berre nokre få fag kvart år. Er ein del som velger den løysninga for å berre ha eit tungt teoretisk fag i samme semester, matte, fysikk og kjemi er eksempler på slike fag som enkelte foretrekker å ikkje måtte jobbe samtidig med.

 

Jo lengre tid ein normaltida du bruker jo lettare er det å jobbe vanlig fulltidsjobb ved sidan av studiane.

Lenke til kommentar
Du kan sjølvsagt sjå om du får re-finansiert lånet ditt i ein bank som har betre lånebetingelsar for deg. Dette er sjølvsagt avhengig av at du får betale ned heile lånet ditt i ein stor transaksjon for at dette blir effektivt.

Om du tar opp eit lån på 300k og bruker dei pengane på å betale ned det første lånet så kan det være at den nye banken vil tillate deg å berre betale renter når du studerer, eventuellt at du har ei lang nedbetalingsperiode slik at det blir mindre å betale kvar gong.

 

Av andre løysningar så er det som nemt å ta kveldskurs. Men du kan også velge å bruke lengre tid på utdanninga di slik at du tar berre nokre få fag kvart år. Er ein del som velger den løysninga for å berre ha eit tungt teoretisk fag i samme semester, matte, fysikk og kjemi er eksempler på slike fag som enkelte foretrekker å ikkje måtte jobbe samtidig med.

 

Jo lengre tid ein normaltida du bruker jo lettare er det å jobbe vanlig fulltidsjobb ved sidan av studiane.

Har da forhandlet meg frem med banken og får utsette nedbetalingen. Så da betaler jeg kun rente.

 

Men så er det snakk i å få nav med på slik yrkesrettet atføring.

Så da ser det ut som det kan gå rimelig greit. Men hvordan er det og mota lån og stipend fra lånekassen når man er på yrkesrettet atføring? Jeg vil jo ikke få så mye penger fra de.

 

Og hvordan max beløp er det man kan tjene for og få fult lån og stipend?

Lenke til kommentar

Max inntekt ved 100% studiebelastning ligger på rundt 130 000,-. Ble selv ferdig med dataingeniør-studiene for et år siden. Selv om matte og fysikk er relativt tunge fag, var det de eneste tunge fagene. Jeg jobbet 20-30 timer uka ved siden av studiene, noe som ga meg 6-7000 ekstra ved siden av studielån/stipend. Alt er mulig, men det kommer mye an på hvor mye tid man legger i det. Orker man 60-timers uker kan man leve ganske OK som student.

Lenke til kommentar
Max inntekt ved 100% studiebelastning ligger på rundt 130 000,-. Ble selv ferdig med dataingeniør-studiene for et år siden. Selv om matte og fysikk er relativt tunge fag, var det de eneste tunge fagene. Jeg jobbet 20-30 timer uka ved siden av studiene, noe som ga meg 6-7000 ekstra ved siden av studielån/stipend. Alt er mulig, men det kommer mye an på hvor mye tid man legger i det. Orker man 60-timers uker kan man leve ganske OK som student.

Jeg regner med og få ca 7.000 kr i stødnad fra nav.

Så ser jeg at man kan greie og bo for ca 4.000 kr i mnd. Så har jeg penger til mat og klær.

Og får jeg lån og stipend så vil jeg ha nok penger til og kunne betale regninger og rente på lånet.

 

Så ser ut som man vil kunne greie dette.

 

PS: er det slik at man får omgjort 40 % av lånet til stipend?

 

For da kan man jo budsjetere med og kun bruke 40 % av lånet og heller sette resten i bank og få rente på pengene.

 

Takker for svar. Har hjelpet meg veldig.

Lenke til kommentar

Tror ikke du får både yrkesrettet atføring og studielån.

 

PS: er det slik at man får omgjort 40 % av lånet til stipend?

 

For da kan man jo budsjetere med og kun bruke 40 % av lånet og heller sette resten i bank og få rente på pengene.

 

Takker for svar. Har hjelpet meg veldig.

Ja, slik er det, men det skal godt gjøres å leve på 3200 kroner i måneden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...