Gå til innhold

Aksesspunkt eller ruter eller hva

60C

Anbefalte innlegg

Deler bredbåndoppkobling med huseieren.

De har trådløst opplegg, hvor det sikkert er brukt et eller annet så vi har hver vår unike oppkobling, men gjennom den samme boksen. Om det går igjennom den trådløse greia demmes, eller om det er noe annen hardware der oppe vet jeg ikke. Men jeg tror det går igjennom den trådløse enheten, som sikkert en en ruter med noe ekstra funksjoner.

Tenkte jeg skulle sette opp et eget trådløst nettverk, men spørsmålet er om jeg skal sette opp en trådløs ruter, eller om jeg skal bruke en aksesspunkt, eller noe annet?

Konfigurasjonen blir en stasjonær som jeg kobler opp med kabel til den trådløse enheten, og to laptoper trådløst.

Ergo, jeg har ikke peiling på hva jeg skal kjøpe?

Kom gjerne med ruter eller aksesspunkt som dere anbefaler meg og kjøpe.

Er ingen racer på konfigurering og lignede, så mest mulig plug & play, uten for mye dilldall som jeg må gjøre for å komme på nett er gunstig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hørte at det fantes rutere hvor man kunne velge om den skulle benyttes som ren ruter, aksesspunkt og lignede.

Har sett på denne ruteren, D-Link DIR-615.

Kan denne benyttes?

Greia er den at jeg har ikke anledning til å gå inn i hoved ruteren og gjøre ting, så denne må evt. kunne fungere som et rent aksesspunkt uten at jeg må gjennomføre de konfigurasjonene som man må gjøre når man evt. har en ruter etter en ruter.

Lenke til kommentar

Jeg ville anbefale en linksys router som er kompatibel med DD-WRT (egen programvare med masse ekstra funksjoner).

Dette er imidlertid langt fra plug & play. Ikke at det er veldig vanskelig, men det krever at du kan eller lærer deg å flashe routeren med ny programvare, og setter deg litt inn i noen prinsipper for nettverk. Ellers er det bare å følge en guide som finnes på siden til DD-WRT.

Den d-linken du nevner vet jeg lite om, men det er en del av de modellene som bruker et litt mer "plug and play" system for å gjøre det du vil, men om jeg ikke husker feil, krever det at hovedrouteren støtter systemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...