Gå til innhold

Spenningsfall ved start


kimmen12

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har en 48 fots Colin Archer og har et lite "problem" ved start.

 

Når jeg starter motoren (en cummins rekke6'er med turbo) faller spenningen voldsomt på start batteriet (150Ah).

 

Har mulighet for å koble forbruk på også når jeg starter (300Ah + 150Ah). Dette gir samme resultat.

 

Voltmeteret viser at batteriet har rundt 13-13.5V og synker til 11-12V når jeg prøver å starte, det er 70mm kvadrat ned til startmotoren.

 

 

Er det noen som har noe mulige løsninger på å ordne dette? Jordfeil(?) ?

 

 

 

Takk for alt svar : )

 

Kim

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, det er jo ganske logisk egentlig, men det er to mulige feil her. Enten så er batteriet ditt for dårlig, om det er fordi det er gammelt eller om det alltid har vært for dårlig vet jeg ikke. Det er vel den mest sannsynelige feilen. Eller så er det dårlig kontakt i mangel på et bedre ord, en plass på kretsen.

 

Når spenningen synker kommer det av at du trekker for mye strøm, enkelt og greit.

Lenke til kommentar

Er jo normalt at spenningen faller ved start, spess kald.

 

Hva når du kjinner og det droppe, så stoppe å kjinne (før motor starte) Har du da samme spenning som før du vridde på nøkkelen.

 

Tallene du nevner er omtrent samma som jeg opplever.

 

Men.. det er jo CCA som gjelder ved kaldstart av motor. Altså hvor mange CCA leverer batteriet ved kaldstart.

Har du manual så på motor så står det i den hvor mye CCA batteriet skal ha.

CCA = Cold Crank Ampere

Her kan du kanskje få frem noe http://www.bgsoflex.com/cca.html

Lenke til kommentar
Hei.

Voltmeteret viser at batteriet har rundt 13-13.5V og synker til 11-12V når jeg prøver å starte, det er 70mm kvadrat ned til startmotoren.

 

At spenningen faller mens du kjører startmotoren er normalt. 11V er kanskje litt lite, men 12V er helt normalt. En hvilespenning på 13,5V høres derimot litt merkelig ut; et fulladet 12V blybatteri ligger vanligvis på omtrent 12,7.

 

Hvor er det du måler? Rett på batteriet, eller mellom gods og pluss på starteren?

For å måle spenningsfall, så måler du først mellom pluss på starteren og pluss på batteriet, og deretter mellom gods på motoren/starteren og minuspolen på batteriet; det viser spenningsfallet på hhv pluss- og minussiden. Merk at dette må måles når det går strøm i kretsen, altså mens starteren kjøres!

Stort spenningsfall på minussiden er det som også omtales som dårlig jording. Inntil 10% (1,2V) er akseptabelt, til sammen for pluss og minus. Finner du stort fall på en side, så bryter du det ned videre, ved å måle mellom batteripol og polsko, mellom polsko og kabel, mellom kabel og kabelsko på starter/jording, mellom inn- og utgang på startsolenoiden etc.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Et fulllada batteri har hvilespenning på 12,84v. Er den over det har det nettopp vært lada så du må bare få satt på en forbruker for og få bort peak`en. Når man tester et batteri skal man belaste med 3 x Ah altså 450 amp i det tilfellet her. Cellespenningen skal ikke under 1,75v noe som totalt blir 10,5v. Er den under det lad batteriet og sjekk igjen.

 

11-12v høres ikke galt ut i det hele tatt under last. Batteriet er overdim spør du meg. Jeg jobber med bil og der ser jeg ofte spenninger nede i 8-9V under start.

 

Sjekk at du også har et startbatteri og ikke et fritidsbatteri til starteren. Et fritidsbatteri klarer ikke levere nok amp. Aner ikke hvordan mål man får av et feil batteri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...