Gå til innhold

hvordan koble høytalere til forsterkeren? 4 innganger bak ...

orange

Anbefalte innlegg

Hei,

Sikkert dumt spørsmål, men...

Jeg har et par rimlige B&W høytallere, som skulle være helt greie. De har 4 tilkoblingsmuligheter hver på baksiden av høytalerne. ett sett med pluss/minus merket HF og et merket LF. Er det meningen jeg skal koble på alle 4 mot forsterkeren? Har nettopp fått inn en HK980 som kan levere til 4 ledninger per høytaler. Håper noen kan tipse meg om hvordan dette fungerer. :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

Sikkert dumt spørsmål, men...

Jeg har et par rimlige B&W høytallere, som skulle være helt greie. De har 4 tilkoblingsmuligheter hver på baksiden av høytalerne. ett sett med pluss/minus merket HF og et merket LF. Er det meningen jeg skal koble på alle 4 mot forsterkeren? Har nettopp fått inn en HK980 som kan levere til 4 ledninger per høytaler. Håper noen kan tipse meg om hvordan dette fungerer. :-)

Grunnen til at du har 4 koblinger bak på høyttalerene er for at du skal ha mulighet til å f.eks Biampe høyttalerene dine..dvs at du dobbler effekt fra forsterkeren til høyttalerene.. dette gjøres ved at du tar vekk broen som du sikkert har mellom HF og LF og kjører et sett høyttalerkabel mellom en utgang på forsterker og til LF og et sett høyttalerkabel fra en annen utgang på forsterker til HF..

Dette trenger du ikke gjøre..du kan koble på vanlig måte..da kobler du bare høyttalerledningen på pluss og minus enten på LF eller på HF.

Lenke til kommentar

Så lenge du ikke har en forsterker som leverer mer strøm med biwiring så vil det ikke nødvendigvis bety noe som helst. Kapp til ht-kabelen slik at den går gjennom begge terminalene, så har du "jukse"-biwire. Terminalene kommer ikke til sin rett før du kan bi-ampe, med to forsterkere, eller med flere kanaler med hver sin strømforsyning, eller i alle fall forsterkermodul.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Sub-lock - bi-amper du, eller bruker du bi-wire? Det er to radikalt forskjellige måter å koble høyttalere til.

Bi-wireing vil i noen tilfeller gi gode resultater, men da vil også ofte en skikkelig jumper mellom postene på ht-terminalene være en god oppgradering. Bi-amping vil svært ofte være en god oppgradering fordi en da plutselig får dobbelt så mye strøm å rutte med. Avhengig av hva slags forsterker du har vil det være akkurat like mye strøm med og uten bi-wireing. Ofte er det gjerne samme forsterkermodul koblet til utgangene om du har en stereoforsterker med A/B-utganger til høyttalere. Bruker du en surroundforsterker, typisk en syvkanals, så kan en bi-ampe frontene ved å la de siste to kanalene drive halvparten av høyttalerne.

Bi-ampet har jeg aldri hørt gi negative resultater, men det har kun vært med ekte bi-amping, altså med to separate effektforsterkere og sånt sett en reell dobling av antallet tilgjengelige ampere. Det er da det gir skikkelige resultater!

Lenke til kommentar

@tore: når jeg sier jeg bi-amper, så mener jeg bi-amping. To forsterkertrinn per høyttaler. Jeg har 3-elements 2veis høyttaler så det er ikke all verden jeg får ut av det, siden det blir to bass+mid på ene trinnet og kun diskant(hornet) på det andre.

Klipsch RF-82 til informasjon.

Lenke til kommentar
Da er det vel en forutsetning at man bruker et aktivt delefilter. Hvis ikke er det jo direkte skadelig å bi-ampe.

Nei.

Det sitter passive delefiltre i høyttaleren. Filtrene til bass/mellomtone og diskant er bare ikke koblet sammen inne i høyttaleren. De kobles sammen først når du brukerkoblingsbroene utvendig på terminalene. 

F.eks går det øverste terminalparet til diskant via delefilter og det nederste terminalparet til bass/mellomtone via delefilter. 

Lenke til kommentar
Da er det vel en forutsetning at man bruker et aktivt delefilter. Hvis ikke er det jo direkte skadelig å bi-ampe.

Hadde slikt oppsett for mange år siden. Men er det noen steder de selger aktive delefiltere nå?

Hvorfor skulle det vært skadelig?

Det _kan_ være skadelig om man kobler forsterker rett på elementene, uten noen kondensatorer eller spoler som fjerner uønskede frekvensområder, men bi-amping via doble terminaler på en høyttaler kan bare gjøre gode ting om man tar visse hensyn til kvalitet etc. Max volum er og blir max volum, men for å få "perfekt" lyd skal forsterkeren ha uendelig med tilgjengelig strøm.

Lenke til kommentar
Jeg kjører biampet på mine høyttalere, mest fordi jeg kan. Mer strøm = bedre. Det skal ikke være noe negativt med å kjøre bi-ampet hvis forsterkeriet er bra.

Merker du forskjell?

Jeg har ikke prøvd uten, så vanskelig å si. Andre med samme høyttalere som meg (Klipsch RF-82) mente dem fikk et bedre lydbilde ved bi-amping.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...