Gå til innhold

Guide: Hvordan innstalere Windows 7 fra en USB minnepinne


Anbefalte innlegg

Heisann! Dette er en guide om hvordan du kan

 

Innstalere Windows 7 fra en minnepinne

 

Noen lurer sikkert på hvorfor. Det jeg kan tenke meg er:

  • En USB minnepinne tar mindre plass enn en CD
  • En CD blir lett oppskrapet
  • Innstalasjonen går litt raskere
  • Man slipper å brenne en ny CD hver gang man endrer på sin vLite-innstalasjon
  • NettPC-er har ikke CD-stasjoner, derfor er det umulig å innstalere fra en CD
  • Fleksibelt. Minnepinnen har man ofte med seg i tillegg. Har man en 16GB minnepinne har man over 10GB til å bruke til fillagring eller andre ting

Det du trenger:

  • En Windows 7 ISO eller DVD
  • En minnepinne på minimum 8GB (4GB om du bruker en slankere, endret version)
  • Litt tid og grunnleggende forståelse
  • WinRAR eller 7-Zip

Advarsel: Alt innholdet på minnepinnen kommer til å bli slettet! Ta sikkerhetskopi av innholdet før du gjennomfører guiden. Etterpå kan du eventuelt kopiere filene tilbake.

PS: Metode 3 fungerer kun i Vista eller W7. Har du XP må du bruke programmene i metode 1 eller 2. Jeg kommer nok tilbake med detaljert guide om hvordan du kan utføre metode 3 på XP. Stikk innom og sjekk etter oppdateringer.

 

Hovedmetode 1: Den enkle

Gå inn på WinToFlash-siden. Last ned programmet. Kjør programmet. Følg veiviseren i programmet. Det hele burde være nokså enkelt.

 

Hovedmetode 2: Den enkle, alternativ.

Gå å last ned UltraISO. Innstalér programmet. Kjør som administartor. Under bootable trykker du write disc image. Under disc drive velger du minnepinnen din. Velg USB-HDD+ som metode. Skriv. Tada. Boot opp minnepinnen på maskinen.

 

Hovedmetode 3: For de andre

Steg 1: Forberedelse av minnepennen

Metode 1: Terminal - vanskeligst, men best

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Søk etter cmd i startmenyen. Høyreklikk, og trykk Run as administrator.

ladakaacf.jpg

 

Skriv diskpart og trykk enter-knappen. Så skriver du list disk og trykker enter. Da får du opp en liste over de tilgjengelige diskene og minnepinnene på din maskin. Finn ut hvilken du vil legge Windows 7 DVD-en på. Skriv select disk x hvorav x er nummeret på disken (les: minnepennen) du vil legge Windows 7 på.

ladaoaacf.jpg

 

Nå som du har funnet og valgt disken skal du skrive clean og trykke enter. Skriv create partition primary for å lage partisjonen Windows 7 skal legges på. Skriv select partition 1 trykk enter, deretter skrive du active og trykker enter. Nå har du gjort partisjonen aktiv. Nå skal vi formatere partisjonen og da skriver du format fs=ntfs. Dette kan ta litt tid. Vær tålmodig.

ladapaacf.jpg

 

Skriv assign og trykk enter for å tildele disken en bokstav. Du har nå gjort klart partisjonen/minnepennen. Ønsker du å dele minnepinnen i to partisjoner slik at du kan ha Windows 7 på den ene og filer på den andre kan du skrive shrink desired=xxxx hvorav xxxx er hvor mange MB du vil forminske partisjonen med (ikke til). Har du en 16GB minnepinne og du ønsker én partisjon på 4GB (Win7) og én partisjon på 12GB (Filer osv) skal du skrive shrink desired=11000. Det er viktig å ha litt slingringsmonn. Får du for lite plass kan du skrive extend for å så begynne med shrink på nytt. Når du er fornøyd med størrelsen på W7-partisjonen skriver du enkelt create partition primary for å opprette den andre partisjonen. Skriv assign letter=j for å få opp partisjonen slik at du kan kopiere filer.

Metode 2: Disk management - enklest

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Trykk windowstasten+r. Skriv inn diskmgmt.msc. Da vil du komme til Windows Disk Management. Finn minnepinnen din. Formater. Høyreklikk, velg mark partition as active.

Steg 2: Kopiering av Windows 7 DVD-en

Nå har du partisjonert minnepinnen din. Du skal nå kopiere filene over.

Med ISO: Høyreklikk på ISOen. Velg extract og bruk velg minnepinnen som du vil ha W7 på. Pass på å velge riktig partisjon vis du har laget flere!

Med DVD: Åpne DVD'en og kopier innholdet over til minnepinnen.

 

Steg 3: Gjøre minnepinnen bootbar

Nå må du kopiere noen filer som gjør minnepinnen kjørbar fra BIOS. Gå inn i kommandolinjen med administratorrettigheter og skriv:

X:BOOT\BOOTSECT /NT60 X:

hvorav x er bokstaven til rett partisjon til rett minnepinne.

 

Da er du ferdig! Sett minnepinnen i PC-en du vil innstalere på og gå inn i BIOS. Der velger du USB som førstevalg under boot. Lagre, restart, og du vil forhåpentligvis få dette bildet:

nadelaacn.jpg

 

MVH Torstein

Endret av Todda7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som tilfellet er ved de fleste guider av dette slaget, fungerer denne metoden kun for Vista-brukere. /nt60 i steg 3 fungerer ikke for Windows XP, kun Vista og nyere.

 

Løsningen er å bytte ut Bootsect.EXE filen som følger med Windows 7 imaget, med versjonen som følger med Windows Vista 32-bit, og peke til den via kommandoen i steg 3. Da vil USB thumb driven bli riktig konfigurert og installasjonen gå som normalt.

 

Jeg opplevde forresten problemer etter at Windows 7 formaterte C:, og jeg brukte Hiren's BootCD for å fikse partisjonen. Resten av installasjonen var problemfri.

 

Dette er forøvrig den beste guiden jeg fant på engelsk: Bwana.org. Sammen med denne kommentaren hadde jeg til slutt alt jeg trengte for å fullføre installasjonen. Det var en del frustrasjon, men også ganske interessant og lærerikt, og det er alltid litt spennende å sette seg inn i et nytt OS, selv om jeg hoppet bukk over Windows Vista.

 

Windows 7 virker som et solid og godt gjennomført Windows OS, og jeg har så langt ikke opplevd noen form for problemer med programmene jeg har installert (Opera 10, Spywareblaster, Anti-Malware, Moz-Backup, Avira Antivir o.s.v.).

Lenke til kommentar
Fin guide, men liker ikke helt holdningen mot de "mindre tekniske". Guider skal faktisk belære disse, ikke være nedsettende. Men ellers bra jobb.

Hehe, tenkte at det kanskje kom litt feil ut. Den siste metoden er selvfølgelig for de litt mer ivrige. Skal fikse guiden i nærmeste fremtid og gjøre den mer nybegynnervennlig.

 

Sikkert en idé det ja. Fin guide, men slik den står nå virker den rett og slett blærete.

Lenke til kommentar

Det du trenger:

[*]En Windows 7 ISO eller DVD

[*]En minnepinne på minimum 8GB (4GB om du bruker en slankere, endret version)

[*]Litt tid og grunnleggende forståelse

[*]WinRAR eller 7-Zip

 

MVH Torstein

 

Hva menes med grunnleggende forståelse? Er dette bare å gi opp på forhånd for en som aldri har installert et OS fra scratch før?

 

Ellers, fint tiltak :thumbup:

Endret av JacEr
Lenke til kommentar

Det du trenger:

[*]En Windows 7 ISO eller DVD

[*]En minnepinne på minimum 8GB (4GB om du bruker en slankere, endret version)

[*]Litt tid og grunnleggende forståelse

[*]WinRAR eller 7-Zip

 

MVH Torstein

 

Hva menes med grunnleggende forståelse? Er dette bare å gi opp på forhånd for en som aldri har installert et OS fra scratch før?

 

Ellers, fint tiltak :thumbup:

Det spørs litt på deg som person og din evne til å takle problemer / finne løsninger. Man trenger ikke være noe geni verken for å innstalere Windows 7 eller å legge det på en minnepinne heller, men folk som er absolutt evneveike og rapporterer tilbake med noe a la "det fungerer ikke" har vanligvis gitt opp på forhånd. Den eneste ferdigheten man egentlig trenger i data-verdenen er å kunne google og utføre.

 

Tror nok det går som smurt: Bruk en av de to første løsningene i guiden min. Disse skal være nokså enkle selv for en som ikke lignende før. Du kan prøve den første; får du det ikke til kan du prøve den andre eller komme tilbake her med det eventuelle problemer. Husk detaljer om hva som eventuelt går galt, ellers kan vi ikke hjelpe deg. Men jeg vil tro at selv morra mi kunne fått til metode 3 (den desidert mest avanserte) om hun virkelig hadde latt viljestyrken i: det er jo egentlig bare å taste inn kommandoene og modifisere dem slik at de passer ditt oppsett (les: disk-bokstav osv).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...