PinguShow Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Eg skal i år for første gang endelig få satt vekk bilen min for vinterlagring og lurte på om det er noko spesielt ein bør passe på å gjere med bilen når den blir satt vekk over ei slik lang tidsperiode? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 batteriet bør stå med vedlikeholdslader, har du AC bør du starte bilen minst annenhver uke og ha på AC en stund, ellers kan pakninger tørke ut og gassen lekke. fylle dekkene med ekstra mye luft(usikker på hvorfor, men vet mange gjør det). det er det jeg kan tenke på i farten... Lenke til kommentar
PinguShow Skrevet 10. september 2009 Forfatter Del Skrevet 10. september 2009 Takk for tips Har AC ja so det var veldig greit å bli obs på. Veit du ca kor mykje ekstra luft ein bør ha i ? 1 bar ekstra 1/2 bar ekstra? finner ein vedlikeholdslader på biltema ol eller må eg på ein meir spesialisert butikk ? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 f.eks en slik funker sikkert: http://www.biltema.no/products/product.asp...;iItemId=154413 usikker på det med antall bar, men en halv bar ekstra tar den nok ikke skade av... Lenke til kommentar
Ingeniør Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 fylle dekkene med ekstra mye luft(usikker på hvorfor, men vet mange gjør det). Tja, samme grunn som du til vanlig må fylle opp innimellom..... Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Løft bilen opp på støttebukker, sånn at den står med hjula i lufta Da sparer du det meste. Foringer, dekk, felger, dempere, fjører. Du burde også fylle full tank på bensinen, og sørge for at kjølevæskenivået er riktig. Ting kan ruste. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Sier en ting, MUGG! Tørk bilen skikkelig, ha lufting uten og åpne for mus, fjern alt spiselig i bilen, mus er svært lite gøy. Lenke til kommentar
PinguShow Skrevet 14. september 2009 Forfatter Del Skrevet 14. september 2009 Bilen kjem til å stå i ei garasje som ikkje har noko form for oppvarming so satser på att det hjelper litt mot mugg. Mat høyre sjølvsagt ikkje heime i bilen uansett når det måtte vere, so den delen burde vere ok. Full bensintank viste eg ikkje var viktig, takk for tips Har faktisk eit lite rustangrep på bakre hjulbuer allereie, tenkte eg skulle ta det mens den står lagra. Dersom eg kople frå batteriet vil det vere eit brukande alternativ til vedlikehaldslader ? Eg er litt usikker på om eg har muligheit for strøm i lageret. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Ja, men sjekk at gulvet i bilen er tørt, ofte at det kan være fuktighet under teppet. Kan være lurt og legge ut litt klerat-blokker som tar knekken på smågnagere, de elsker biler kommer de til. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564 Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Har hørt at det viktigste er å få bilen tørr (både utenpå og inni), mer vet jeg ikke. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Hvis du kobler fra batteriet, så ta det helt ut av bilen, og lagre det på et sted der det ikke er fare for frost. Lenke til kommentar
hakkannen Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 (endret) Skift olje og oljefilter før vinterlagringen, da hindrer du at den gamle oljas innhold av slagg, syrer og vann tærer på gods og lagre. Etter oljeskift bør du la motoren få svive noen minutter slik at den nye olja blir godt fordelt før lagringen. Endret 15. september 2009 av hakkannen Lenke til kommentar
PinguShow Skrevet 15. september 2009 Forfatter Del Skrevet 15. september 2009 Kor nære vinterlagring vil du anbefale att olja blir skifta? Skifta olje og filter for 3 veker sia. Lenke til kommentar
hakkannen Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Ideelt sett rett før bilen settes inn, men 3 uker gammel olje er mye bedre enn et år gammel olje . Spørst om olja di har blitt så mye dårligere på de 3 ukene, ville ikke klattet med å skifte såpass fersk olje før en vinterlagring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå