Diablo007 Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Hei, Jeg har en liten framføring om Indusdalen, altså sivilasjonen. Jeg skal snakke litt om hvem som satt av makten og hva slags teknologi de brukte. Eneste jeg har funnet er det som står i Wikpedia, ellers har jeg ikke funnet noe. Så jeg lurer på om noen av dere her vet om noen sider som handler om det jeg har om, eller har info fra før av som de vil dele? Lenke til kommentar
Diablo007 Skrevet 11. september 2009 Forfatter Del Skrevet 11. september 2009 Ingen? Lenke til kommentar
.V. Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Trenger du virkelig noe mer enn det som står på Wikipedia? Er jo relativt omfattende. http://en.wikipedia.org/wiki/Indus_Valley_Civilization Lenke til kommentar
Diablo007 Skrevet 11. september 2009 Forfatter Del Skrevet 11. september 2009 Det står vel ingenting om det jeg skal ha om. Hvem satt av makten og hva slags teknologi brukte de. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 "satt av makten" er et uttrykk jeg ikke kjenner betydningen av ... Teknologisk sett var dette en bronsealder-sivilisasjon. De bodde bl.a. i byer, hadde lokal vannforsyning og avløpssystem via skjulte kanaler, drev landbruk, handel, kunst, osv. Mohenjo-Daro var en viktig by - det finnes mye info om dem. Det virker ganske utrolig at du ikke klarer å søke deg fram til mye relevant informasjon om Indus-sivilisasjonen ... Er du ute etter å få tak i noe ferdiglaget uten å anstrenge deg for mye selv? Lenke til kommentar
Diablo007 Skrevet 11. september 2009 Forfatter Del Skrevet 11. september 2009 Nei. Det er det jeg har funnet som handler litt om det jeg har om: Teknologi (av gresk τέχνη, techne, håndverk, dyktighet, kunst + λογία, logia, lære) er læren og kunnskapen om de metoder og hjelpemidler (teknikk) som brukes for å omdanne råstoffer til ferdige produkter. Mer generelt kan teknologi defineres som anvendelse av vitenskap i løsningen av praktiske oppgaver. Teknologi er læren om teknikker og problemløsninger. Ordet brukes også som en betegnelse på teknisk utviklingsnivå i et samfunn. Utvikling i bruk av materialer, utvikling av bearbeidelsesteknikker, utvikling av kraftkilder, utvikling av verktøy og maskiner. Sivilisasjonen vokste frem i den brede Indusdalen som i dag dekker områder av Pakistan og India. Denne sivilisasjonen bestod av byer som kunne måle seg med byene i Mesopotamia og Egypt. Det har senere blitt funnet rester etter velorganiserte bysamfunn med rette gater og underjordiske rørsystemer for vann og kloakk. Siden renselsesritualer alltid har vært viktig i indisk religion og kultur, ble det også bygget flere offentlige bad. Det er derimot ikke funnet noen storslåtte palasser, pyramider eller portretter av de øverste herskerne. Det har blitt anslått at det bodde opp i mot 40 000 mennesker i de to største byene, Harappa og Mohenjo-Daro. Steinfigur fra Mohenjo-Daro Lokalbefolkningen i Indusdalen begynte å dyrke hvete og bygg like tidlig som i Mesopotamia og Egypt, og ikke noe annet sted i verden er det funnet eldre spor etter bomullsdyrking. Politiske eller religiøse ledere sørget for å samle overskuddet av mat i felles lagre, for så å dele det ut igjen til andre yrkesgrupper. Det ble produsert store mengder keramikk og bronsegjenstander. Det ble også laget redskaper av metaller, som en større del av befolkningen tok i bruk. Skriftspråket besto av tegn som ble satt sammen til ord, men forskerne har hittil ikke klart å forstå dem. Det finnes også spor etter omfattende handelsvirksomhet, blant annet med Afghanistan, Persia og Mesopotamia. Mye tyder på at indiske skip allerede på denne tida seilte over Indiahavet og inn i Rødehavet. Det er fra wikipedia., det mesta av det. Men vil finne mer, og det har ikke funnet. Så derfor spør jeg bare om dere vet om en side som handler akk om det jeg har. Altså hvem satt av makten, var de religiøse osv, hva slags teknolgi bruke de. Og nei, jeg er ikke ute etter noe ferdiglaget... Lenke til kommentar
southparkman Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Indus sivilasjonen var fødestedet til hinduismen, ikke at religionen likner så mye på slik som hinduismen er i dag, men det gjelder vel de fleste religioner. Lenke til kommentar
Bluestrewng Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 hvis jeg var deg, så ville jeg ikke brukt wikipedia! Vel, ikkeoppgi det som en kilde til læren din! De fleste lærere er imot den siden som kilde..:S men nei sorry, vet ikke hvor ellers du kan finne informajson....bortsett fra BIBLIOTEKET! Lenke til kommentar
Diablo007 Skrevet 12. september 2009 Forfatter Del Skrevet 12. september 2009 mhm, jeg vet det. Men derfor spør jeg om noen har kunnskap\eller side fra nettet om indusdalen, altså hvem som satt av makten og hva slags teknologi brukte de. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå