Gå til innhold

Til dere med vann avkjøling !

Anbefalte innlegg

Jeg sitter her og ser litt på muligheten til vann avkjøling på grunn av all støyen som kommre fra vanlige vifter.

Men poenget er, hvilke temp ligger dere på ?

husk og legg igjen hvilken cpu dere har.

Også en annen ting, radiatoren vil jo som regel ha 2x 80 mm vifter eller 2x 120 mm vifter.

Hvordan synes dere bråket fra disse er ?

[ Denne Melding var redigert av: pulz på 2002-01-24 22:08 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis du har lyst på mindre lyd, bør du kanskje prøve 240 volts vifter på radiatoren. de bråker mindre, men er større. Tempen avhenger av hvilken radiator du har, hvilken vifte® du har, og romtemperatur. Hvis velger rett vifte og radiator, er det ikke umulig å få vanntemp som bare er ca 5-10 grader høyere enn romtemp.

Lenke til kommentar

Min CPU-temp ligger for øyeblikket på 35-36C. Lufttemp 21C, vanntemp 27C.

Kjører en XP1900 på 1632 mhz, har ikke låst opp multiplier´n ennå. Tar det muligens til helgen. Kunne vært artig og sett "XP2000" i oppstarten da :razz:

Radiatorvifta kan jeg knapt nok høre, ettersom den går på rundt 1600rpm. Det er forøvrig en 220v Etri-vifte, type 125XR. Styggdyr, men dytter mye luft, selv på et beskjedent turtall! For å regulere hastigheten har jeg brukt en vanlig lysdimmer, montert i kabinettet. Til denne har jeg koblet et passende pot-meter i front, slik at jeg om nødvendig kan regulere turtallet på vifta. Denne er montert på en 120x120mm inline radiator, og dette funker helt greit, og tar seg også av vannkjøling på GPU. Vannblokkene er hjemmelagd. Vannpumpa er en Maxi-Jet 1200, som har en kapasitet på 1340 ltr/time. Pumpa er montert utenfor vanntanken, som har en kapasitet på ca 1,5dl.

For at både vannpumpe og kjølevifte skal starte samtidig med maskinen, har jeg montert et hjelperelé, som styres av 12v fra poweret.

Kan forøvrig sterkt anbefale vannkjøling om du er lei av ulinga fra en drøss med vifter!

Har forøvrig kun én 80mm kabinettvifte på "avtrekksiden", også denne går med redusert turtall. En seriemotstand på ca 60 ohm sørger for dette.

Nå fikk du vel både i pose og sekk? Lykke til med vannkjølinga da :smile:

Er det mer du lurer på, så syng ut! Har noen (dårlige) bilder av greiene, om du er interessert.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-25 00:11, GaLiHaLen skrev:

Eg vil sjå biletene dine, send til [email protected] om du ikkje har dei på web. Fint svar btw.

Joda, du kan gjerne få se på bilder! Men jeg må scanne dem inn først, gjør det antagelig i morgen, skal sørge for å maile dem over. En fyr borte i US vil også gjerne ha dem, så da får jeg vel sette igang :smile:

Takk for smiger :smile:

Lenke til kommentar

Jeg har en Athlon slot-a 800mhz som kjører på 1000mhz

(125x8 på 1,9volt)

kjøler oxo chippsett og gpu (Geforce ddr som er overklokket)

Cpu temp er ca 23c på idle og 25c på full load, chippsett og gpu ligger på noen grader lavere. dette er i en rommtemp på ca 20c.

alt dette er kjølt av en Bong cooler med 1x 80mm vifte som går på 7v..

dette er en meget stillegående løysing.. dersom du har ei stillegående pumpe så hører du bare en fin sildring.. akkurat som om det reiner. :grin:

kan oxo ta av vifta, kjøler faktisk like bra da.. sykt?

dvs at du kan kjøle hele maskina uten en eneste vifte..

Lenke til kommentar

Idle: 20-25 grader

Load: 40-44 grader

Vanntem : 18-22 grader

Romtemp: 18-21 grader

Har en Tbird 1200@1650 på 2,1V (godt over 100W :smile:), + vannkjølt skjermkort både gpu og ram (vel, jeg HADDE da, det har nå tatt kvelden, gf3 ligger i posten) + vannkjølt chipset.

Radiatoren er en Opel Ascona 79' med 2x120 papst vifter@7V, veldig effektiv, vanntemp bare et par-tre grader over lutttemp på 7V modus. AMD Vannkjølingskit fra 3dfxcool.

Det er HERLIG å slippe maset fra viftene, nå kan jeg faktisk rippe divx'er om natta uten søvnproblemer :cool: Verdt penga og jobben!

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-26 01:13, CSSSK skrev:

Idle: 20-25 grader

Load: 40-44 grader

Vanntem : 18-22 grader

Romtemp: 18-21 grader

Har en Tbird 1200@1650 på 2,1V (godt over 100W :smile:), + vannkjølt skjermkort både gpu og ram (vel, jeg HADDE da, det har nå tatt kvelden, gf3 ligger i posten) + vannkjølt chipset.

Radiatoren er en Opel Ascona 79' med 2x120 papst vifter@7V, veldig effektiv, vanntemp bare et par-tre grader over lutttemp på 7V modus. AMD Vannkjølingskit fra 3dfxcool.

Det er HERLIG å slippe maset fra viftene, nå kan jeg faktisk rippe divx'er om natta uten søvnproblemer
:cool:
Verdt penga og jobben!

Hei!

Synes at du har en ganske stor forskjell mellom vanntemp og CPU-load? Denne burde vel vært mindre, ettersom vanntempen ligger såpass lavt? Ville nok sjekket sirkulasjonen i systemet, om jeg var deg. Hvor har du forresten plassért radiatoren? Utenfor kabinettet? Kunne vært artig å få greie på målene på radiatoren.

"Bra" kan jo alltid bli bedre, og jeg tar slett ikke for gitt at jeg sjøl har funnet den beste løsningen!

Lenke til kommentar

Jeg lurer også på en ting, hva er det mest effekt i, en "cube" kjøler som kjøler ned vannet, dvs en box med en vifte.

Jeg regner med de fleste av dere har sett disse før,

eller om en radiator vil gjøre det samme !

Lenke til kommentar

Hei!

Synes at du har en ganske stor forskjell mellom vanntemp og CPU-load? Denne burde vel vært mindre, ettersom vanntempen ligger såpass lavt? Ville nok sjekket sirkulasjonen i systemet, om jeg var deg. Hvor har du forresten plassért radiatoren? Utenfor kabinettet? Kunne vært artig å få greie på målene på radiatoren.

"Bra" kan jo alltid bli bedre, og jeg tar slett ikke for gitt at jeg sjøl har funnet den beste løsningen!

Ja, du har rett i at load-tempen er litt for høy i forhold til vanntempen, men det kom etter at jeg voltmodda hk'et. Før det lå den aldri over 10 grader over vanntemp. Det skyldes nok for dårlig sirkulasjon ja, som du sier. Pumpen er en Sicce Nova, omtrent på samme nivå som Ehein 1048, og kretsen er ganske lang og tung... over 4 meter slanger tilsammen og 4 vannblokker. Burde hatt større pumpe, men har ikke råd nå.

Radiatoren er omtrent like stor som viftene, ca 250x120 tipper jeg på. Den er montert utenfor kabinettet i en liten boks, sammen med et norgesglass (reservoar) med pumpa oppi. Under boksen har jeg lagt litt isolasjon for å hindre at den riper opp lakken i kabinettet når jeg skal på LAN og sånt (bare lemper boksen oppå kabinettet). Grunnen til at jeg valgte den løsningen var at jeg hadde tenkt å la radiatoren stå utenfor huset om vintern, men det ble aldri noe av... orka ikke begynne å isolere rundt alle blokkene... Men er uansett blirr ganske fornøyd med kjølinga, og viktigst av alt, den bråker ikke!

Lenke til kommentar

4 meter slange? Da kan du nok behøve en kraftigere pumpe ja! Litt avhengig av slangedimensjonen, men med såpass lengde bruker du vel minst 3/8 slanger?

Radiatoren du bruker, blir nok litt for stor for meg, ettersom jeg foretrekker å ha alt "innabords" i kabinettet.

Da slipper jeg også unna med en mer beskjeden lengde på slangene, tror ikke jeg har så mye som en meter totalt.

Har du tenkt over mulighetene for å plassere alt i kabinettet da? Det er jo adskillig enklere å frakte med seg da. Har et bilde av min løsning, ifall du er interessert!

Lenke til kommentar

Har vannkjøling på min duron 850@1155. Temp er 38 grader på full load, idle på rundt 34. Danger-den maze2 cpu blokk, eheim 1048 og blackice radiator i ett image and shaptek kabinett. Ett stykk enermax 120 mm m varibel motstand og en nidec 120mm m termistorstyring står for luftinga.

Det som støyer mest nå er b-orben på chipsettet (skal byttes med vann snart), da blir det enermax strømforsyninga som kommer til å bråke mest.

Hvis noen vil se noen bilder send en mail til [email protected]

Competent people solve problems, smart people prevent them!

[ Denne Melding var redigert av: Shepherd på 2002-04-09 14:31 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-27 20:08, Skrue skrev:

4 meter slange? Da kan du nok behøve en kraftigere pumpe ja! Litt avhengig av slangedimensjonen, men med såpass lengde bruker du vel minst 3/8 slanger?

Radiatoren du bruker, blir nok litt for stor for meg, ettersom jeg foretrekker å ha alt "innabords" i kabinettet.

Da slipper jeg også unna med en mer beskjeden lengde på slangene, tror ikke jeg har så mye som en meter totalt.

Har du tenkt over mulighetene for å plassere alt i kabinettet da? Det er jo adskillig enklere å frakte med seg da. Har et bilde av min løsning, ifall du er interessert!

Tror ikke jeg har plass til særlig mer i kabinettet mitt nå egentlig. Har planer om et lite peltierprosjekt til cola-kjøling også, og da er det ihvertfall ikke mer plass =)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Du Skrue :

Hvor mye betalte du for den Opel Ascona 79' radiatoren din ?? hvor fikk du tak i den?

Skulle hatt en billig radiator til vannkjølings prosjektet mitt.

Har tenkt å kjøpe meg AMD Pro settet på 3dfxcool + 2*120mm papst vifter eller Enermax 120 mm.

hadde tenkt å lage egen vanntank eller bruke en matboks med lokkfeste.

Hva synes dere ??

Bør jeg satse på dette oppsettet??

Håper på raske svar , har lyst på det ganske raskt :grin:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-27 22:18, Shepherd skrev:

Har vannkjøling på min duron 850@1155. Temp er 38 grader på full load, idle på rundt 34. Danger-den maze2 cpu blokk, eheim 1048 og blackice radiator i ett image and shaptek kabinett. Ett stykk enermax 120 mm m varibel motstand og en nidec 120mm m termistorstyring står for luftinga.

Det som støyer mest nå er b-orben på chipsettet (skal byttes med vann snart), da blir det enermax strømforsyninga som kommer til å bråke mest.

Hvis noen vil se noen bilder send en mail til [email protected]! :](edit by Benz16)

Competent people solve problems, smart people prevent them!

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: shepherd på 2002-01-28 00:46 ]</font>

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Shepherd på 2002-01-28 00:47 ]</font>

Hei, maze2... det er den peltier saken? har faktisk bestillt en sånn, og lurer på om jeg MÅ bruke peltieren?

skal overklokke en 1.8GHz.. kommer meg ikke lengre enn til 2.4GHz pr dags dato, noen forslag?

har bare stillt slik: 133/33

vcore: 1.625

det er alt.. noe mere fiks faks jeg kan gjøre for å komme lengre?

Bensin-@EFnet->#Ustabil

Oppsettet mitt er jo som så:

ASUS P4S333 sis645

Northwood [email protected](133/[email protected]) som ikke vil lengre med boxed kjøleren(venter på maze2+adapter)

Apacer DDR333 256MB ram

Western digital 120GB

[ Denne Melding var redigert av: bensin16 på 2002-04-11 15:40 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...