tom waits for alice Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 I mitt forsøk på å flytte mest mulig av mitt arbeid fra Windows over til OSX, er jeg nå kommet til behovet for et program for å lage database-diagrammer. Trenger ikke noe fryktelig avansert i utgangspunktet, å kunne tegne digrammet enkelt er viktigere enn å kunne genere SQL fra det etc. Noen forslag? Geir Lenke til kommentar
serrghi Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Hvilke diagram tenker du på da? EER? Eller kun standard database diagram? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 10. september 2009 Forfatter Del Skrevet 10. september 2009 I første omgang holder det med vanlige databasediagrammer. Dette er for å dokumentere et legacy system, ikke noen moderne relasjonsdatabase. Men jobber jo med andre databaser også, inkl. Oracle, MySQL og Frontbase, så det kan jo bli aktuelt. Men den tid, den sorg, kanskje. Det er litt et prisspørsmål. Geir Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Dette er på (over) kanten av det jeg har lekt med av databaser, har du sett på OmniGraffle og SQLEditor? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Her finner du endel verktøy som kan hjelpe deg. Selv brukte jeg Modelator, men det er over 10 år siden og virket fabelaktig da... Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 21. september 2009 Forfatter Del Skrevet 21. september 2009 Takk for svar, folkens. Jeg leter fremdeles. Noen verktøy synes å være gode på å generere diagrammer, men ikke så gode på å la brukeren tegne dem selv. Siden første jobben er å lage en modell for et legacy system (en hierarkisk database hvor de gså har lagt inn fremmednøkler) er jeg avhengig av å kunnen tegne et kart fra grunnen av... Jeg hadde et greit og billig verktøy på Windows tidligere, men det funker ikke på Mac. Jeg kan jo alternativt kjøre det under Windows. Edit: Jeg har tittet på OmniGraffle ja. Ser lovende ut, spesielt fordi det kan brukes til alle typer diagrammer og er Visio-kompatibelt. Dersom man kan lese og lagre i Visioformat så er det et pluss, siden kundene ikke har Mac. Nå kunne jg jo brukt Visio selv, men det er dyrt, og jeg vil helst kjøre så mange programmer som mulig på Mac-siden... Geir Lenke til kommentar
serrghi Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Har du sjekket om MySQL sin workbench fungerer i OSX? Den er ivertfall genial. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 21. september 2009 Forfatter Del Skrevet 21. september 2009 Ja, det finnes for OSX. Lastet det ned nå. Det ser helt greit ut for mitt formål. Takk for tipset. Geir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå