pma_fjelland Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Hei! Jeg er ny på forumet, og søker hjelp fra dere som har erfaringer fra forskjellige kameramodeller og systemer. Jeg har begynt i ny jobb, og en viktig del av jobben min blir å ta produktbilder til web og katalogproduksjon. Jeg har duk og to blitzlamper her som fungerer bra, men kameraet er på tide å bytte ut. Det som skal fotograferes er et bredt utvalg sports- og jernvareprodukter, og disse skal brukes i forbindelse med webshop, varekataloger, reklame (aviser og kundekataloger) osv. Så, spørsmålet er: hvilket kamerahus og objektiv bør vi kjøpe? Henvis gjerne til tester/anbefalinger, og vis til egne erfaringer. Jeg kjenner fra før til både Canon og Nikon sine systemer, og bruker selv i dag et Canon 450D og et Nikon D300 med diverse tilbehør. Det er ikke sagt noe om pris, men de heftigste "proffmodellene" er nok langt utenfor rekkevidde. Vi er heller ikke ute etter en entrymodell. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Alle moderne speilreflekskameraer (og en hel del kompaktkameraer) vil gi gode resultater på det området du beskriver. Det klart viktigste i denne sammenhengen er objektivet du setter på. Du skriver at kameraet skal byttes ut? Er dette et speilrefleks-kamera? Har du et objektiv du kan fortsette å bruke? I tilfelle ville jeg kjøpt et "semipro"-hus fra samme produsent. Utviklingen av objektiver skjer saktere enn hus, og et gammelt objektiv kan være mer enn godt nok. Lenke til kommentar
pma_fjelland Skrevet 10. september 2009 Forfatter Del Skrevet 10. september 2009 Takk for svar. Det er nok ikke aktuelt å bruke noe av det kamerautstyret som er her fra før, da det er mer eller mindre utdaterte kompaktkameraer. Dermed er det kamerahus og objektiv som er spørsmålet. Jeg har jo noen objektiver selv, men tenker ikke i utgangspunktet å bruke mine private objektiver på jobb. Ser for meg at et godt kamerahus og et par gode fastobjektiver kan være en bra plass å begynne. Er ute etter forslag til merke, modell osv. Og selvsagt skal jeg ha kamerastativ og fjernutløser Lenke til kommentar
arela Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Høres ut som en jobb for et eller annet tilt/shift objektiv. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Høres ut som en jobb for et eller annet tilt/shift objektiv. PC-E 85mm f/2.8 vil nok gjøre jobben her, husk det blir manuell fokus - bør også ha minimum D300 for å få brukt all funksjonalitet. Eventuelt tilsvarende fra Canon. Lenke til kommentar
pma_fjelland Skrevet 11. september 2009 Forfatter Del Skrevet 11. september 2009 Har sett litt på ting nå. Sett ut ifra våre behov tror jeg at vi prismessig skal legge oss på noe a la Nikon D90 eller Canon 50D, og så finne f.eks. et par macroobjektiver, kanskje en 85 eller 100mm og en 50mm (evt. 60). Høres det ut som noe som kan funke? Eller er jeg helt på jordet? Lenke til kommentar
Transponder79 Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 (endret) Jeg tror det vil holde i massevis. Hva med en god 50mm (ikke nødvendigvis makro) til alle 'vanlige' bilder og en macro rundt 100mm for nærbilder Det er greit å ha et stativ også så du kan finjustere eksponering/utsnitt/fokus/avstand uten altfor mye styr eller hvis du skal ta bilde av 'like' (men ikke heelt like) produkter der det er viktig å beholde riktig størrelseforhold fra bilde til bilde. Da står du også friere hvis du skal ta bilde av ting som er vanskelig å lyssette med blitz (blanke objekter f.eks.) Endret 13. september 2009 av Transponder79 Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Har sett litt på ting nå. Sett ut ifra våre behov tror jeg at vi prismessig skal legge oss på noe a la Nikon D90 eller Canon 50D, og så finne f.eks. et par macroobjektiver, kanskje en 85 eller 100mm og en 50mm (evt. 60). Høres det ut som noe som kan funke? Eller er jeg helt på jordet? Jeg liker å tro jeg at holder på med litt produktfotografering, og en ting jeg har funnet ut er at man vil ha objektiver som tegner mest mulig flatt. 50mm på crop er vel mest mulig flatt, men på FF (canon 5d og nikon d700 feks) er det ikke det. Derfor kan en litt lengre makro passe deg ypperlig! I tillegg er det ikke noe mer irreterede enn å ikke komme nært nok det du skal ta bilder av. 100mm høres fint ut, da får man også litt arbeidsavstand. Jeg synes 150mm er helt fint. Det kan være greit å ha noen med litt avstand, slik at det kan være mulig å endre arbeidsavstand i forhold til motiv. Kanskje 150mm og 70mm makro på ff, og 100mm og 50mm på crop.. Et nyere hus sånn som d90 er jo ikke dumt da de har liveview. Det hjelper når du skal finjustere! AF er noe du aldri vil kommer til å bruke uansett. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Fordelen med en makro, i tillegg til nærgrensen, er at de er veldig skarpe. 60mm makro-objektivene til Canon og Nikon er prisgunstige. Ikke det, jeg kjenner en som tar veldig gode produktfotografier med EOS 20D og en 17-85mm ... Tom Lenke til kommentar
se# Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Hva er kvalitetskravene? Avis og katalogtrykk gir ikke akkurat de helt store utfordringene. Skal du lage store plakater med høy kvalitet er det noe annet, men har du prøvd et helt vanlig kompaktkamera av typen Canon G10/G11 eller Panasonic LX3? Da får du all den dybdeskarpeheten du kan ønske deg, kan kjøre autofokus og fortsatt få brukbare bilder med minimal innsats. Mulig dette ikke høres profft nok ut, men har du tilgang til et rimelig bra kompaktkamera tar det jo ikke lang tid å prøve. Om det er bra nok er det jo bare du som kan bedømme, men personlig mener jeg at bra lyssetting er mye viktigere enn kamerautstyret for slike formål og de avanserte kompaktene gir jo mulighet for full manuell eksponering, hvitbalanse og RAW hvis du ønsker det. Ellers synes jeg bra Live view er positivt for produktfoto, både for fokussjekk og for å få en behagelig arbeidsstilling. Det du mister med et kompaktkamera er jo kontroll over dybdeskarpheten og er det viktig så kan jo et av Olympus kameranen med vridbar skjerm eller kanskje et Pansonic G1/GH1 gjøre nytten. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Nja, ikke helt enig. Ofte er det viktig med kontrollert, lite dybdeskarphet. Et produkt er jo ofte i ro, så å bruke store blendertall byr ikke på problemer. Og bruker man blits har det jo ingenting å si. I tillegg er det jo mye artigere å bruke et dslr med skikkelig mulighet for fokusjustering. Lenke til kommentar
se# Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Nja, ikke helt enig. Ofte er det viktig med kontrollert, lite dybdeskarphet. Jeg kommenterte da også det i siste avsnitt. Er målet god kontroll over dybdeskarphet er et kamera med større sensor å foretrekke, men er målet å masseprodusere OK bilder for en katalog tror jeg fortsatt et bra kompaktkamera er minste motstands vei, og langt billigere. Lenke til kommentar
pma_fjelland Skrevet 14. september 2009 Forfatter Del Skrevet 14. september 2009 (endret) Takk for mange fine svar! Bildene skal brukes primært til webshop og katalog. På webshop'en er det meningen at folk skal kunne klikke på bilene for å se større utgaver. Og så er det aktuelt å bruke bildene til små reklameaviser og DM'er. Det kan også bli aktuelt med plakater innimellom. Det vi har bestemt oss for, er at det skal ta høyoppløselige bilder, som skal lagres i mediebanken vår (vi har kjøpt en server med 8TB lagringsplass og muligheter for utbygging) i tre utgaver; full oppløsning/kvalitet, "stort" produktbilde (450px) for webshop og thumbnail (128px) for webshop/katalog. Dermed har man de versjonene vi trenger tilgjengelig uten å måtte tilpasse, samtidig som at man kan gå tilbake til originalen og tilpasse til f.eks. plakater ved behov. Jeg tror nok at det er dslr som er aktuelt, jeg er vant til å jobbe med det og vil ha "full fleksibilitet". Liker også tanken om å ha litt avstand til objektet, så tipper at en 100mm er det som kommer til å bli mest brukt (i alle fall på de litt små objektene). Endret 14. september 2009 av pma_fjelland Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå