abene Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Buffalo Technology lanserer eksterne harddisker med innebygd kryptering. Les mer Lenke til kommentar
brannslange Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Hvor stor må en disk være før det er utrygt å kryptere hele disken med en ensartet kryptering? Lenke til kommentar
neidustoreinternett Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 digg! sist jeg brukte noe slikt var med en IDE disk, fra komplett kjøpte jeg et eksternt kabinett, som hadde real time kryptering. man fikk da med to nøkkler (fysiske) som måtte være i boksen for at den skulle boote. Lenke til kommentar
Del Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Hm, betale flere hundre spenn ekstra for å få en disk som ikke kan brukes med linux (eller versjoner av windows og osx som krypteringsprogramvaren ikke er portet til). Mangelfullt dokumentert krypteringsalgoritme antagelig? Kanskje like greit å kjøpe en helt vanlig disk, og selv velge krypteringsløsning: http://www.linux.com/archive/feature/60762 Det man ikke vet koster faktisk penger. Lenke til kommentar
zotbar1234 Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Hvor stor må en disk være før det er utrygt å kryptere hele disken med en ensartet kryptering? Definer "utrygt". Definer "ensartet". Og da spesielt mtp. at man ikke bruker ECB. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Den ene store fordelen med hardware-kryptering i forhold til software-kryptering er ytelse. Jeg ser ingen grunn til at hardware-kryptering *må* gå på bekostning av portabilitet men det ser dessverre ut til å være normen... Hvor relevant ytelse er på et ekstern kabinett er et annet spørsmål, det hadde vært gøy å se ytelse på denne boksen sammenlignet med en truecrypt partisjon på en tilsvarende usb-disk. Lenke til kommentar
zotbar1234 Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Den ene store fordelen med hardware-kryptering i forhold til software-kryptering er ytelse. *USB*-disk. Ekstern. Hva greier man da i rå I/O? Med litt flaks 30MBps. Hvor mange år tilbake må man gå for å finne en CPU som ikke greier å kryptere data i denne hastigheten? Når det er sagt, løsningene varierer veldig. Jeg ble veldig veldig skuffet i går, da jeg testet plaintext-kopiering til ntfs (ntfs-3g) kontra truecrypt+ntfs (truecrypt+ntfs-3g). 25MBps vs. 12MBps var litt eh, skuffende. Imidlertid velger jeg å skylde på kombinasjonen av truecrypt+ntfs under linux. Ingen grunn til at det ikke skal kunne gå raskere. Hvor relevant ytelse er på et ekstern kabinett er et annet spørsmål, det hadde vært gøy å se ytelse på denne boksen sammenlignet med en truecrypt partisjon på en tilsvarende usb-disk. +1. Evt. truecrypt, dm-crypt-cryptsetup og denne hardwareløsningen. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Den ene store fordelen med hardware-kryptering i forhold til software-kryptering er ytelse. *USB*-disk. Ekstern. Hva greier man da i rå I/O? Med litt flaks 30MBps. Hvor mange år tilbake må man gå for å finne en CPU som ikke greier å kryptere data i denne hastigheten? Tja, sånne systemer er sannsynligvis i salg i dag. Jeg har selv sett relativt nye, helt greie laptoper hvor software- kontra hardwarekryptering under visse (uheldige)omstendigheter gir dramatiske ytelsestap (kombinasjonen softwarekryptering, realtime virusscan og pushing av group policy er en killer). På en ekstern datadisk er det kanskje ikke så mye å bry seg om men på en systemdisk vil du helst unngå denslags. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå