Bone Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Heisann! Noen som har noe tips til noe "klassisk" musikk, med piano som hovedinstrument, og kanskje kun det også.. Det jeg har av klassisk er jo hovedsakelig store symfoniorkestre som spiller, og det kan av og til være litt for bombastisk når jeg studerer (og der er, synes jeg, klassisk musikk overlegent -for da har jeg ikke noe tekst/lyrikk å forholde meg til..), spesielt med tanke på dynamikken, fra "musestille" til "skikkelig krig" Innbiller meg derfor at klassisk musikk fremført med piano som instrument, kanskje er hakket bedre, selv om jeg ser at det nok vil være en del dynamikk der også.. Uansett.. Håper noen har noen tips som jeg kan sjekke ut! Takk, takk! Lenke til kommentar
ersa Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Jeg kan anbefale pianisten Brad Mehldau. Han spiller dog ikke klassisk, men jazz. Men er uansett verdt å sjekke ut. Du kan starte med platen Live in Tokyo. Her har han bla. en artig tolkning Radiohead - Paranoid Android. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 (endret) Hvis du vil ha noe som ikke er alt for bombastisk kan noen pianosonater kanskje være en god start? Her får du piano ganz allein. Beethoven er en trygg (og kjent) start. Jeg vet ikke hvor mye klassisk du har hørt på i utgangspunktet, har du hørt litt er nok Måneskinssonaten (op 27 nr 2), Pathetique (op 13) og Waldstein (op 53) alle kjente – C-dursonaten (op 2) er også blant mine favoritter. Mozarts 2. sonate i F-dur, K280 kan også være verdt å låne øret til. Alt dette finnes det en mengde kreminnspillinger av. Ellers vil jeg slå et slag for strykekvartetten som arbeidsmusikk; her finnes det mengder å fordype seg i for den som vil, men også gode muligheter for å ha tankene i andre baner. Endellion String Quartet har en fabelaktig boks med alle Beethovens kvartetter – her får du 10 CDer i topp kvalitet til 350 eller noe slikt, Mozarts kvartetter finnes i en fantastisk innspilling av Hagen-kvartetten. Også dette er en flott boks som ikke koster spesielt mange kronene. Pianokonserter – altså et verk der pianoet er soloinstrument med et orkester som backing – finnes det mye flott av, men det er kanskje ikke det du primært er ute etter? Edit: Ser i profilen din at du bor i Oslo. Ta en tur til butikken Aktiv Klassisk i Slottsgata, der får du god hjelp og snille priser. Han har helt sikkert de nevnte to boksene. Endret 10. september 2009 av Euklid Lenke til kommentar
Bone Skrevet 11. september 2009 Forfatter Del Skrevet 11. september 2009 (endret) Takker meget for svar! Hørte så vidt på Brad Mehldau på youtube litt, og det hørtes interessant ut, og resulterer nok mye mulig i et kjøp.. Skal sjekke nærmere dine forslag Euklid, de hørtes utvilsomt gode ut de også! Ellers er det bare å fyre løs med flere forslag om noen har! Takker så meget igjen! EDIT: Passerte 600 CD-er i dag! Weee! hehe.. Endret 11. september 2009 av Bone Lenke til kommentar
0000000000 Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 (endret) 0 Endret 14. februar 2017 av 0000000000 Lenke til kommentar
SirUstinov Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Anbefaler Peter Broderick og Nils Frahm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå