Mister-JG Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Hei Jeg har en BenQ 22" (Wide LCD FP222WH 1680x1050, 5ms, VGA/DVI/HDMI, TCO-03)som jeg kjøpte den 13/3-2007. Maskinen står i et eget rom og jeg benytter en lang kabel (4 eller 5 meter) Under oppstart en dag i forrige uke, ble bildet på skjermen helt svart, og skjermen poppet opp en melding som sa: "No signal detected" (Frem til den ble svart fungerte alt som normalt, Oppstartsbilde i bios, tekst, Grub bootloader, Linux "rulletekst", helt til da den normalt skal laste inn innloggingsbildet.) Jeg har restartet mange ganger uten at dette hjelper. Jeg har også prøvd en annen DVI kabel uten hell. Deretter har jeg prøvd HDMI-inngangen, som bare gir en helt blå skjerm?? Når jeg byttet til en gammel VGA-kabel ble det bilde(ganske bra)men med naturligvis ikke automatisk justering og noe forringelse av bilde, farger og tekst:-(. + at jeg måtte flytte PC'en inn på arbeidsrommet(=mer støy) pga at lengden på VGA-kabel kun er 2meter.) Jeg har overspenningsvern fra Belkin som skjermen ++ er tilkoblet. I forkant av oppstarten var denne skrudd av med en vippebryter. Før jeg skrudde på PC'en skrudde jeg på denne, og deretter Skjermen, og tilslutt PC'en. Er det noe håp for at jeg får DVI-inngangen til å funke igjen? Eller må jeg vurdere ny skjerm(noe jeg egentlig ikke har råd til akkurat nå..(Vinter dekk på to biler + service på begge som står for tur))? Hvordan er det med Garantier for skjermer etter at det er gått over 2 år? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Hvordan er det med Garantier for skjermer etter at det er gått over 2 år?[/b] Garanti varierer etter modell og produsent. Kan både være kortere eller lengre enn 2 år. Reklamasjonsrett er imidlertid 5 år (for forbrukerkjøp og er definert i forbrukerkjøpsloven). Men hverken garanti eller reklamsjonsrett redder deg ved en kortslutning grunnet bruk. Og det er et par ting du bør sjekke først. Prøv skjermen på en annen maskin for å se om det er skjermen elelr skjermkortet som gir problemet. Prøv med en kortere DVI-kabel. Forsøk med annen frekvens og oppløsning (lavere) på PCen. Lenke til kommentar
Mister-JG Skrevet 10. september 2009 Forfatter Del Skrevet 10. september 2009 Men hverken garanti eller reklamsjonsrett redder deg ved en kortslutning grunnet bruk. Og det er et par ting du bør sjekke først. Prøv skjermen på en annen maskin for å se om det er skjermen elelr skjermkortet som gir problemet. Prøv med en kortere DVI-kabel. Forsøk med annen frekvens og oppløsning (lavere) på PCen. Vel... utfra at jeg har overspenningsvern trodde jeg kortsluttning som følge av bruk ikke er årsaken til feil (eller har jeg misoppfattet hva slike enheter beskytter mot?). Skal forsøke og koble til med en annen maskin når jeg kommer hjem igjen, samt endre oppløsning og frekvens. Kortere DVI er forsøkt, uten at det førte frem :-( Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 (endret) Kan ikke se at dette har noe med 'kortslutning' å gjøre? Trenger heller ikke være skjermen, kan jo like gjerne være skjermkortet som ikke sender signal. Endret 10. september 2009 av hårek Lenke til kommentar
Mister-JG Skrevet 10. september 2009 Forfatter Del Skrevet 10. september 2009 Hei, først vil jeg bare si Takk for bidragene. Trenger heller ikke være skjermen, kan jo like gjerne være skjermkortet som ikke sender signal. Jeg har et skjermkort som har to DVI utganger, så for å koble til Skjermen må jeg bruke en overgang fra DVI til VGA. Dermed kan vel ikke feilen ligge hos skjermkortet? får se om jeg får tid til å teste et annet skjermkort jeg har liggende(er litt styr med drivere da, siden det andre er et Radeon1950XT, mens det som står i er et Nvidia8800GTS) Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Skjermkortet har to typer utganger, en digtal (DVI) og en analog (VGA). Det er ingenting i veien for at DVI kan være defekt mens VGA fungerer. Du må ikke tro at det er den samme utgangen du kobler deg på, og bare adapteret som er forskjellen. Lenke til kommentar
Mister-JG Skrevet 23. september 2009 Forfatter Del Skrevet 23. september 2009 Har fått RMA nummer nå, og beskjed om at jeg får en erstattningskjerm. Slikt kaller jeg service Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Fekk du kontrollert om det faktisk er skjermen som er problemet? Lenke til kommentar
Mister-JG Skrevet 25. september 2009 Forfatter Del Skrevet 25. september 2009 Fekk du kontrollert om det faktisk er skjermen som er problemet? Ikke løst likevel... Idag ringte jeg inn og avlyste erstatningsskjermen... Skjermen virker den, DVI inngangen like så. Får fortsatt ikke bilde fra PCen via DVI, men jeg kom på at jeg har en MacBook som jeg kan koble til DVI via MiniDisplayPorten. Idet jeg koblet inn Mac'en ble det liv i skjermen. Dermed står jeg litt forvirret tilbake... Hvorfor får jeg ikke bilde på DVI'en fra min stasjonære PC? Kan det være Kabelen? Eller er det skjermkortet? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Eller er det skjermkortet? Voilá! Prøv med eit anna skjermkort om du har. Lenke til kommentar
Mister-JG Skrevet 1. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2009 Eller er det skjermkortet? Voilá! Prøv med eit anna skjermkort om du har. Da sitter det et annet skjermkort i og det funker. Da spørs det vel bare om det er noe garanti på skjermkortet da... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå