Xerces Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Hei godtfolk! Nå har jeg en nøtt her, tror jeg ihvertfall Fant veldig lite rundt temaet osv på google så jeg spør her i håp om at det er noen kompetente folk som kan noe om dette. Jeg og en kompis skal lage en boks som utfører følgende oppgave: Det skal lages en vga sjekk ut fra pcen slik at eventuelle systemansvarlige kan eliminere om det er signalet fra pcen som er fraværende eller om det er noe problemer med projektoren. Det skal også være et display på boksen som angir hvilken oppløsning som pcen sender ut med. Hovedproblemet er å finne ut hvordan signalet fungerer, hva er det som skiller et signal på 600x480 ut kontra 1024x768? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Det som skiller er frekvensen på sync signalene og pixelklokka. Tror du skal slite med å lage elektronikk for dette. Pixelklokka kan komme opp i flere hundre MHz, det er krevende å håndtere. Men sync signalene burde det ikke være vanskelig å måle frekvensen på. HSYNC (pin 13): 30 - 90+ kHz VSYNC (pin 14): typisk 60 Hz. http://www.tkk.fi/Misc/Electronics/faq/vga.../measuring.html Lenke til kommentar
Xerces Skrevet 10. september 2009 Forfatter Del Skrevet 10. september 2009 Akkurat, så da burde det være nok å måle på sync signalene for å få definert oppløsningen som dette sendes ut med? Tenkte å bruke en mikrokontroller for å få målt verdiene osv. Noen forslag til mikrokontroller? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Det vil gi en pekepinn, men tror ikke du kan vite nøyaktig oppløsning uten å måle pixelklokken. En og samme oppløsning kan bruke forskjelige verdier for VSYNC og pixelklokke. Har brukt AVR fra Futurlec. http://futurlec.com/ATMEGA_Controller.shtml Lenke til kommentar
Xerces Skrevet 10. september 2009 Forfatter Del Skrevet 10. september 2009 Pixelklokken kommer ut på pinne 15 sant? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Nei. Pin 15 er klokken til en I2C databuss, EDID. http://en.wikipedia.org/wiki/Extended_disp...tification_data Pixelklokken ligger i videosignalet, pin 1, 2, 3. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 (endret) Det er ikke noe eget klokkesignal for pixlene i VGA. "Pixelklokke" refererer til frekvensen pulsene på R, G og B-pinnene. Dette er da pinner som gir pulser på mellom 0 og 0,7V avhengig av intensitet for den enkelte farge. Antall pulser på disse pinnene for hver HSYNC avgjør antall pixler i bredden på skjermen. Du trenger en analog krets for å måle disse pinnene siden de ikke er TTL-nivåer i motsetning til H/Vsync. Endret 18. september 2009 av gxi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå