Hansoen Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Du vet at det finnes tog som hverken går på Elektrisitet eller Bensin\diesel? Du vet hva jeg syns om argumenter som ikke eier grunn? Ja jeg vet det finnes... Det heter damptog og drives av kull. http://no.wikipedia.org/wiki/Type_49 Her har du et som NSB hadde i tjeneste fra 1935 til 1958. Det viser jo bare for lite peiling du har på tog. Har du for eksempel hørt om tog som går på Magnetkraft? Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 (endret) ... Endret 11. september 2009 av Ole3 Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 11. september 2009 Forfatter Del Skrevet 11. september 2009 (endret) Du vet at det finnes tog som hverken går på Elektrisitet eller Bensin\diesel? Du vet hva jeg syns om argumenter som ikke eier grunn? Ja jeg vet det finnes... Det heter damptog og drives av kull. http://no.wikipedia.org/wiki/Type_49 Her har du et som NSB hadde i tjeneste fra 1935 til 1958. Det viser jo bare for lite peiling du har på tog. Har du for eksempel hørt om tog som går på Magnetkraft? Ja det vet jeg... Har du sett at det har tatt av? Dersom de hadde utvikler EDS type i Norge så måtte vi nektet folk med pacemaker og annen vital elektronikk på toget pga elektromagnetisk stråling. Også kult å vite at det påvirker harddisker og visakort. Bruker man EMS derimot så er det ikke så ille mtp stråling.. MEN pga den ustabile magnetismen ute i naturen så krever EMS konstant overvåkning og regulering av de elektromagnetiske feltene. En systemcrash, nedetid i fart etc ville blitt en katastrofe. Beste løsningen er Indutrac Systems (Permanent EDS), men dette er fortsatt under utvikling og finnes ikke som offentlig transport per dags dato! Jeg foreslår at du setter deg ned og leser litt før du kaster uvitenhet ut i denne tråden. Ole3: Good point Hahaha. Endret 11. september 2009 av Wabby Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Norge kan lett utvikle god teknologi på den fronten hvis vi bare vil, og det er jo ikke sånn at det ikke finnes magnettog andre steder i verden, det er bare et spørsmål om vilje, noe politikere i Norge genrelt sett har for lite av. Lenke til kommentar
pax1 Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 (endret) Det viser jo bare for lite peiling du har på tog. Har du for eksempel hørt om tog som går på Magnetkraft? I Norge hvor man har en togstandard fra 50-tallet og hvor bare det å bygge høyhastighetsnett på noen få strekninger er voldsomme politiske prosesser og utfordrende transportøkonomisk kan vi nok se langt etter maglev tog o.l. Norge er et landstrakt land hvor folk bor spredt. Og man har et ønske om å ivareta distriktsbosetting og næringsliv. Med andre ord må vi ha et veinett, og et veinett som bør rustes opp av ulykkeshensyn, transportøkonomiske hensyn, miljøhensyn osv.. slik er det bare. Det må være mulig å ha 2 tanker i hodet på en gang. Endret 11. september 2009 av pax1 Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Nei, for Norge har jo ikke ressurser til å være ledende på miljøteknologi, neida Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Det ultimate ville vært: SkyTran Det hadde vært helt sykt, ingen transportmåter overgår det. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Et innlegg som gikk på person istedet for sak er slettet. Reaksjoner tas på PM, ikke i tråden. Geir Lenke til kommentar
HeatSeeKinG Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Hvorfor skal Norge redde verden? Miljøministeren: "viktig å få elbiler inn i bilparken så fort som mulig" (GM):I Kina er det solgt 800.000 biler i årets første seks måneder(2009), midt i finanskrisen. (VW): 650 000 biler solgt i første halvår 2009. For 2009 oppjusterer Hyundai salgsforventningene i Kina med 22 prosent til 360.000 kjøretøy, mens Kia oppjusterer forventningene med 30 prosent, og forventer å få solgt 185.000 biler i Kina. Kilder: http://arkiv.na24.no/Nyhet/345048/Selger+r...ange+biler.html http://www.rb.no/bil/article4577339.ece http://www.ba.no/forbruker/bilogmotor/article4437533.ec Et veldig grovt overslag med tallene for disse merkene gir ett salg på ca 1.65 millioner biler i første halvår bare i Kina. Kina produserer over 7.2 millioner biler årlig, noe selges i Kina mens noe selges i utlandet. Norges samlede bilpark er på 2,7 millioner kjøretøy. Altså så vil det bli kjøpt mer enn 2.7 millioner biler bare i kina i år. Hva i helvete er vitsen med at vi skal begynne å satse på å ha elbiler i bilparken vår? Forklar meg hvorfor Norge i det hele tatt skal tenke på å driver med CO2 rensing etc når hverken USA, Kina, Russland, India, Brasil, Tyskland, Japan, Canada og andre store industrinasjoner ikke gjør noe. Norges bilpark feks, er bare en dråpe i havet. Lenke til kommentar
pax1 Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Vel.. noen tror jo at verden ser til Norge for å finne ut hva de skal gjøre.... Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Kan jo være at hvis alle har mentaliteten "Det hjelper ikke siden det bare er vi som gjør det" så skjer det ingenting? Lenke til kommentar
Heimlaga Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 (endret) Vel.. noen tror jo at verden ser til Norge for å finne ut hva de skal gjøre.... Synes første prioritet er å få ned prisen på miljøvenlige biler, slik at folk flest kan få råd til den, slik som unge folk. (billigste mellom ti-tyve tusen) Deretter sørge for at miljøvennlige alternativer LØNNER seg. ved feks øke bensinprisen elr noe dette er det omvendte av det FRP vil gjøre. de driter i klimaet. og vil øse ut oljepengene våres. det er greit at de vil bygge bedre vei, men så vil de redusere bensinprisen. det betyr at flere vil velge bil enn kollektivt. og det blir 0 insats på å gjøre klimavennlige biler billigere, siden de skal bruke 70 milliarder på skattelette. e skal også redusere priser på alt fra røyk til alkohol, slik at unge får råd til å drikke mer og røyke mer. det betyr mer helse problemer blandt folk, så vil de redusere helsekøene. dobbeltmoral any1? men unge forstår jo ikke dette og tenker "eeeey billigere sprit og røyk!! stemmer frp" dette vet FRP, det er derfor de vil gjøre det, slik at de får de unge og uvitende til å stemme på dem. Endret 15. september 2009 av TheJan Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 12. september 2009 Forfatter Del Skrevet 12. september 2009 Alltid så gøy å se folks teorier Når noe blir billigere så må jo forbruke eksplodere... Yeah right. Det forteller jo bare at dere ikke har trua på dere selv (eller er 16 år:) ). Jeg tror derimot at det norske folk kan ha den samme holdningen til røyk og alkohol som Danmark og Tyskland hadde vi bare fått muligheten til å vise det. Kanskje en liten opptur i starten, men det ville nok flatet ut etter hvert. Men dette punktet med billigere alkohol og røyk er ikke et punkt jeg bryr meg stort om. Er ikke derfor jeg stemmer FRP. Har jeg ikke råd til å gå ut på byen... Nei, da lar jeg heller hver. TheJan - Er helt enig med deg at vi bør få ned prisen på miljøvennlig biler. Men da spørr jeg Deg(!). Hva der din definisjon på miljøvennlig bil? At FRP driter i klima er nok feil, det er bare at mange ikke ser resultatet av tiltakene de ønsker. Bedre veier = mindre Co2, billigere biler = nyere bilpark som igjen = mindre Co2. For å ikke snakke om mindre dødsfall i trafikken. Det er to ting jeg syns er synd... At media er så venstrevridde og ikke klarer å holde seg nøytrale under valgkampen og at valgkampen har at et stort fokus på å sverte FRP istedenfor at de vil fremme sin egen politikk. Folk tror at dersom FRP hadde kommer til makta så hadde det vært verdens undergang, men hallo. Det er faktisk begrenset hvor mye et parti kan få til på 4 år og skulle det være så ille som enkelte tror (noe jeg ikke tror), så kan det skje at de må gå av før 4 år. Anywho, godt valg folkens.. Jeg vet i alle fall hva jeg skal stemme. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Det som faktisk er et poeng er å begrense forurensningen i Norge. Klimagassutslippene gjør nesten ingenting på verdensbasis. Forurensningen, eks. veistøv, er noe som faktisk gjør noe med oss som bor i nabolaget. Jeg synes heller at vi skulle tatt større sanksjoner mot piggdekk og brukt mye mer penger på å holde byen og gatene fri for støv. Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 (endret) At FRP driter i klima er nok feil, det er bare at mange ikke ser resultatet av tiltakene de ønsker. Bedre veier = mindre Co2, billigere biler = nyere bilpark som igjen = mindre Co2. Jeg tror ikke det er så enkelt. Bedre veier betyr også at flere kjører lenger og at gods transporteres lenger. For å spole tilbake til artikkelen i Fedrelandsvennen som eksempel: Flere vil velge å bo i Grimstad mens de jobber i Kristiansand. Klimamessig er vel dette ugunstig? Billigere biler betyr også at flere kjøper bil. Det finnes mange familier som velger å bruke kollektive løsninger fordi de ikke ser seg råd til å kjøpe en bil til. Dette fører igjen til at færre benytter kollektive løsninger som igjen reduserer tilbudet slik at flere velger å kjøre bil. Klimamessig er vel dette også ugunstig? Selvsagt finnes det gode argumenter for å bygge bedre veier også, men jeg tror ikke så veldig på klimaargumentet. Ole Endret 12. september 2009 av Ole3 Lenke til kommentar
Heimlaga Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Alltid så gøy å se folks teorier Når noe blir billigere så må jo forbruke eksplodere... Yeah right. Det forteller jo bare at dere ikke har trua på dere selv (eller er 16 år:) ). Jeg tror derimot at det norske folk kan ha den samme holdningen til røyk og alkohol som Danmark og Tyskland hadde vi bare fått muligheten til å vise det. Kanskje en liten opptur i starten, men det ville nok flatet ut etter hvert. Men dette punktet med billigere alkohol og røyk er ikke et punkt jeg bryr meg stort om. Er ikke derfor jeg stemmer FRP. Har jeg ikke råd til å gå ut på byen... Nei, da lar jeg heller hver. TheJan - Er helt enig med deg at vi bør få ned prisen på miljøvennlig biler. Men da spørr jeg Deg(!). Hva der din definisjon på miljøvennlig bil? At FRP driter i klima er nok feil, det er bare at mange ikke ser resultatet av tiltakene de ønsker. Bedre veier = mindre Co2, billigere biler = nyere bilpark som igjen = mindre Co2. For å ikke snakke om mindre dødsfall i trafikken. Det er to ting jeg syns er synd... At media er så venstrevridde og ikke klarer å holde seg nøytrale under valgkampen og at valgkampen har at et stort fokus på å sverte FRP istedenfor at de vil fremme sin egen politikk. Folk tror at dersom FRP hadde kommer til makta så hadde det vært verdens undergang, men hallo. Det er faktisk begrenset hvor mye et parti kan få til på 4 år og skulle det være så ille som enkelte tror (noe jeg ikke tror), så kan det skje at de må gå av før 4 år. Anywho, godt valg folkens.. Jeg vet i alle fall hva jeg skal stemme. vell, det er ikke rart alle sverter FRP, de har en helt skrudd økonomisk politikk, bare pøser på med titals milliarder. 70 milliarder i skattelette faktisk. i tillegg fornye alle veiene, bedre eldreomsorg, bedre skole, styrke psykiatri, styrke politiet, Øke pensjonen til minste pansjonister, Øke tilleggspensjonen for unge uføre, bilrelaterte avgiftene skal reduseres, Øke vrakpanten, Fjerne alle bommer, fjerne rushtidsavgift eller annen veiprising, Øke satsingen på medisinsk forskning med til sammen 100 millioner kroner, Bygge ut mer vannkraft, Øke kontantstøtten, styrke barnevernet, Redusere arbeidsgiveravgiften, Øke vrakpanten til 22.000 kroner, Bevilge mer til forskning og utdanning, Øke permitteringstiden fra 30 til 52 uker, Øke bevilgningene til kommunene, fjerne særavgifter pålagt fiskenæringen, ha et eget forskningsfond på 10 milliarder, Styrke Argentum Fondsinvesteringer AS med 5 milliarder, Satse på fornybar energiproduksjon, og øke fondskapitalen for fornybar satsning med 20 milliarder kroner,Sikre Forsvaret en forsvarlig økonomi, gjennom å styrke forsvarsbudsjettet for 2009 med 2 milliarder kroner, og ytterligere 2,5 milliarder kroner per år i fireårsperioden, Styrke Hærens struktur og så raskt som mulig opprette en ny bataljon med tjenestegjørende mannskaper, Styrke Sjøforsvaret, Styrke tilstedeværelsen av kystvaktfartøyer i våre havområder, Styrke Heimevernet, Styrke de forebyggende og operative sikkerhetstjenestene , 300 millioner kroner til rehabiliteringsformål, Ha flere polititjenestemenn og mer synlig politi i gatene, bedre økonomiske vilkår til politiet og øvrige instanser i straffesakskjeden, Styrke voldsoffererstatningen, Styrke kommuneøkonomien, Ha gratis riksveiferger, Satse på jernbane, storbypakke på 100 milliarder kroner til kollektivtransport, Styrke sykehusenes økonomi, listen er enda lenger, men gidder ikke skrive ned alt.. men hva vil alt dette koste da? 50000 milliarder eller noe, men frp har jo så mye penger de så det årner seg Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 12. september 2009 Forfatter Del Skrevet 12. september 2009 Alle disse bevilgningene du sikter til er meget fremtidsrettet og lar seg ikke gjøre på kort tid. Slik det har vært de siste årene, så har det vært innsparinger og kutt i alle fronter. Dette får det til å se fint ut på papiret men det er ikke til å stikke under en stol at vi mangler mange ressurser både i helsesektor og andre steder. Folk i kommunal helsesektor har ikke sjans til å få faste jobber. Risør f.eks, min mor har jobbet i helsesektoren der i over 15 år og har fortsatt en 30% stilling, resten av stillingen er løsvakter som blir satt på en liste. Her gir de ikke 100% stillinger har kommunen sagt. Hvor kult er det? Hun har derimot fått flere tilbud fra Oslo om 100% stillinger, men er i Risør hun helst vil bli. Men har vurdert det... Men dette er ikke tema i denne tråden, men lett å skli litt over Jeg mener at FRP har mange gode punkter og har stemt på dem siden jeg har hatt stemmerett (1998). Jeg ønsker dem en sjanse for jeg er bare lei av prat og ingen handling fra de andre partiene. Så får vi heller se om Frp har litt mer handlingsevne. Derfor er det fint å se at en av tingene FRP brenner for (utbedre veinettet) gir faktisk gevinst på miljø siden og ikke minst for transportselskapene som allerede sliter med å være konkurransedyktige. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå