Gå til innhold

God nok grunn til å stemme FRP!


Wabby

Anbefalte innlegg

Vet du hvor mye utslipp det er med å bygge en vei? så i tillegg kommer utslipp for å kjøre på denne veien. Hvorfor ikke heller trekke ordentlige jernbanelinjer rundt hele landet. Det er miljøvennlig fordi du slipper at alle disse bilene skal kjøre der etterpå.

 

Forøvrig, bare en sånn liten ting på tampen: Der besteforeldrene mine bor(nesten, det er 2-3km unna) forsvant kollektivtilbudet kort tid etter at de bygde den fine 4-feltsmotorveien innover mot Oslo og nedover mot Sverige. Grunn? Folk gadd ikke ta bussen lenger når de bare kunne farte rett ned den fine veien når de skulle et eller anna. Altså: 4-felts vei er vel og bra, men ikke på bekostning av Kollektivtraffik som Tog, Trikk og Buss.

 

Og hvorfor stemme på et parti som tror de har en haug med penger de i realiteten ikke har? ikke vet jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er helt overbevist om at folk heller kjører bil enn tog når veiene tillater det. Akkurat som at innføring av kollektivfelt får masser av bilister i Trondheim til å slutte å kjøre bil, akkurat osm med bomring.

 

Bedre måte å kutte co2 og dødsfall?

 

Støtte fattige byer i afrika/asia. For samme mengde penger kunne du sikkert spart tusenvis av liv og sinnsyke mengder co2, spesielt gamle fabrikker forurenser noe sykt.

 

Jeg er ikke imot veier, men jeg er åpen for at det finnes bedre alternativer.

 

IGJEN! Drar du inn småbilistene... Som artikkelen sier, så er det tungtrafikken som er de klare vinnerne!

Se artikkel over eller les denne om akuratt samme sak: http://agderposten.no/article/20090910/LOK...1001/ABONNEMENT

 

 

Jeg tenker først innad i landet nå, beskytte vår egen industri. Afrika/asia er ikke tema her.

I kr.sand skal de gjøre en prøveordning med gratis buss på enkelte ruter (de har snakket om det i 2 år snart), så får se hva slags effekt dette har.

 

Nei, nå er det natta. På jobb igjen 0800.

Lenke til kommentar
Vet du hvor mye utslipp det er med å bygge en vei? så i tillegg kommer utslipp for å kjøre på denne veien. Hvorfor ikke heller trekke ordentlige jernbanelinjer rundt hele landet. Det er miljøvennlig fordi du slipper at alle disse bilene skal kjøre der etterpå.

 

Kall meg trangsynt, men jeg ser ikke sammenhengen med dette og tungtrafikken. Og jeg vet ikke hva det koster å bygge en vei da det krever en planning-fase som kan gi en _antatt_ prislapp.

 

Men jeg vet at utbygging av veier på lik linje som utbygging av jernbane gir økt behov for arbeidskraft og gir ekstra jobber.

Jeg vet også at ny vei som takler dagens trafikk gir bedre flyt, mindre forurensing, redder liv und so wieter.

I tillegg vet jeg også at jernbanen vi har idag også er for dårlige og bør bedres. Men her er dagens billettpriser helt absurde.

Jeg trenger ikke mer enn en ekstra person i bilen til og fra Stanvanger f.eks for å spare inn mine kostnader på reisen. For å ikke snakke om fleksibiliteten det gir meg.

 

Det finnes jo ikke andre måter å frakte varer på.

Ååå, jeg elsker konstruktive innlegg ;)

 

God natt!

Endret av Wabby
Lenke til kommentar

Ingen har snakket om kostnader ved å bygge en vei. Utslippene det er snakk om. Hvorfor ikke bygge et ordentlig jernbanenettverk i norge isteden? Og det var en helt grei respons når du drar inn tungtraffikantene. Disse frakter ofte varer, og det er jo fullt tenkelig at for eksempel et tog kan frakte de samme varene, så da trenger ikke disse noen gevinst hvis det ikke er bruk for dem.

Lenke til kommentar

Å stadig bygge ut veinettet for å ta unna trafikkmengden er ikke bærekraftig og er dessuten usannsynlig stygt og ødeleggende for bærekraftige urbane områder som taper i konkurranse med digre stygge kjøpesentre med enorme parkeringsplasser. Nuvel, det er en liten avsporing, poenget er at stadig utbygging av veinettet ikke er bærekraftig i lengden. I stedet for å stadig bygge nye og større veier så burde vi heller ta grep for å redusere bilkjøringen. Det innebærer å forandre bosetningsmønsteret slik at folk bor nærmere jobb, skole, barnehage og butikk eller enkelt kan ta buss eller bane til nevnte institusjoner. Det innebærer å i enda større grad avgiftsbelegge bilister og det innebærer utbygging av gode sykkelveier. Ikke at dette noen gang kommer til å skje før oljeprisen går i taket og bensinen koster 30 kr/l.

Lenke til kommentar
Å stadig bygge ut veinettet for å ta unna trafikkmengden er ikke bærekraftig og er dessuten usannsynlig stygt og ødeleggende for bærekraftige urbane områder som taper i konkurranse med digre stygge kjøpesentre med enorme parkeringsplasser. Nuvel, det er en liten avsporing, poenget er at stadig utbygging av veinettet ikke er bærekraftig i lengden. I stedet for å stadig bygge nye og større veier så burde vi heller ta grep for å redusere bilkjøringen. Det innebærer å forandre bosetningsmønsteret slik at folk bor nærmere jobb, skole, barnehage og butikk eller enkelt kan ta buss eller bane til nevnte institusjoner. Det innebærer å i enda større grad avgiftsbelegge bilister og det innebærer utbygging av gode sykkelveier. Ikke at dette noen gang kommer til å skje før oljeprisen går i taket og bensinen koster 30 kr/l.

 

Vel... veiene bygges nok ikke for at folk skal komme kjappere til kjøpesenterene. Da hadde det vært mer effektivt og lønnsomt å hatt Tbaner o.l. som går att og fram mellom A og B (eks. sentrum i kr.sand og sørlandsparken).

 

Men her snakker vi om langtransport. Og hva mener du med at det ikke er bærekraftig å bedre veiene? Har du lest linkene jeg har henvist til (de som henviser til redusert utslipp på 13 Tonn (!) per dag bare på den lille strekningen på sørlandet)?

 

E39 kr.sand -> Stavanger er mye værre idag og er meget kuppert og dårlig. Tørr ikke tenke engang hva gevinsten hadde vært her.

 

Selv har jeg ingen tall på handa på hvor mange lastebiler som kjører daglig på norske veier, men det er ikke få. Jeg tror ikke at toget som alle her av en eller annen merkelig grunn hyller opp i skyene hadde klart å ta over denne biten. Rett og slett umulig. Og norske forhold gjør det i tillegg vanskelig å bygge togskinner.

 

Og før dere flamer noe mere her så les dette:

http://www.abcnyheter.no/node/59015

 

TOG ER IKKE SÅ MILJØVENNELIG som dere skal ha det til... Tvert imot.

Lenke til kommentar
Kommer aldri til og slutte og kjøre bil. Om jeg så må kjøre alene på veien som i framtiden kun er for buss og taxi sikkert. Tar de fra meg retten til bmw eksos tar de fra meg livet...

 

Nå er faktisk de nyeste BMWene mer miljøvennelig enn en Prius. Problemet er bare at BMW har utnyttet teknologien annerledes enn Toyota så den leverer mer HK og dermed en dyrere bil. BMW har ikke noe rykte for å være miljøvennelig mtp hva de har levert tidligere. Og desverre leverer mange på det ryktet per idag og.

Har lagt ut en link på forrige side hvor en BMW ligger under i forbruk i forhold til en Prius.

Lenke til kommentar
Å stadig bygge ut veinettet for å ta unna trafikkmengden er ikke bærekraftig og er dessuten usannsynlig stygt og ødeleggende for bærekraftige urbane områder som taper i konkurranse med digre stygge kjøpesentre med enorme parkeringsplasser. Nuvel, det er en liten avsporing, poenget er at stadig utbygging av veinettet ikke er bærekraftig i lengden. I stedet for å stadig bygge nye og større veier så burde vi heller ta grep for å redusere bilkjøringen. Det innebærer å forandre bosetningsmønsteret slik at folk bor nærmere jobb, skole, barnehage og butikk eller enkelt kan ta buss eller bane til nevnte institusjoner. Det innebærer å i enda større grad avgiftsbelegge bilister og det innebærer utbygging av gode sykkelveier. Ikke at dette noen gang kommer til å skje før oljeprisen går i taket og bensinen koster 30 kr/l.

 

Vel... veiene bygges nok ikke for at folk skal komme kjappere til kjøpesenterene. Da hadde det vært mer effektivt og lønnsomt å hatt Tbaner o.l. som går att og fram mellom A og B (eks. sentrum i kr.sand og sørlandsparken).

 

Men her snakker vi om langtransport. Og hva mener du med at det ikke er bærekraftig å bedre veiene? Har du lest linkene jeg har henvist til (de som henviser til redusert utslipp på 13 Tonn (!) per dag bare på den lille strekningen på sørlandet)?

 

E39 kr.sand -> Stavanger er mye værre idag og er meget kuppert og dårlig. Tørr ikke tenke engang hva gevinsten hadde vært her.

 

Selv har jeg ingen tall på handa på hvor mange lastebiler som kjører daglig på norske veier, men det er ikke få. Jeg tror ikke at toget som alle her av en eller annen merkelig grunn hyller opp i skyene hadde klart å ta over denne biten. Rett og slett umulig. Og norske forhold gjør det i tillegg vanskelig å bygge togskinner.

 

Og før dere flamer noe mere her så les dette:

http://www.abcnyheter.no/node/59015

 

TOG ER IKKE SÅ MILJØVENNELIG som dere skal ha det til... Tvert imot.

Neida, veiene bygges ikke for at folk skal komme seg kjappere til kjøpesenter, poenget er at nye, bedre og større veier fører til at det bygges kjøpesentre langs disse veiene og at folk heller kjører til kjøpesenteret enn til byen siden det er langt enklere og mer komfortabelt. Poenget mitt er ikke at en ny vei ikke reduserer utslippene fra lastebiler, et er vel ganske åpenbart at en ny, jevn vei uten kø fører til mindre utslipp enn en eldre, ujevn vei med mye kø. Problemet er at nye, fine veier fører til mer kjøring. Å fortsette å bygge nye og bedre veier fører også til at folk fortsetter å bosette seg altfor spredt, noe som i et miljøperspektiv ikke er heldig. Videre så er ikke privatbilismen bærekraftig på sikt, det kommer en energikrise, hva gjør vi da? Hva gjør vi når bensinen koster 30 kr/l og hver eneste en av oss bor 5 mil fra jobb, 7 mil fra barnehagen til ungene og 2 mil fra "nærbutikken"? Og her kommer poenget, i stedet for å stadig utvide veinettet så burde vi gjort tiltak for å snu bosetningsmønsteret så behovet for stadig større og bedre veier ble mindre. Dette mener jeg er viktig, men ingen politikere tør ta i det med ildtang.

Lenke til kommentar

Så du sier at befolkningen bør bo mer konsentrert og ta ifra den friheten å velge? Tvinge folk til å flytte inn mot urbane områder?

 

Høres ut som akkurat det EU prøver på ved å forby 100W lyspærer for å så fase ut resten på sikt.

Å tvinge folk ut av sine hjem for vil bli ramaskrik og urealistisk i mine øyner. I tillegg ser jeg for meg at mer konsentrert befolkning = mer konsentrert forurensning.

 

Hva vil du gjøre med alle hus og tomter som vil bli stående tomme?

Hvem skal være taperne i samfunnet? De som må selge et hus ingen vil ha og må kjøpe noe mer sentralt?

Nei, dette går ikke. Vi må tilrettelegge for hvordan folk bor per idag og nå som det er sagt så er det faktisk veldig normalt for folk å flytte nærmere jobb eller der de faktisk får barnehage plass (fler kollegaer på jobb har nettopp gjort dette).

 

Kanskje jeg er av den paranoide typen, men jeg ser for meg all industri på lik linje med Telenor. Utnytt det vi har i dag og ikke lanser noe revolusjonerende før man må.

Bare å se hvor lenge de tynte på ISDN før de lanserte ADSL, og ADSL er ikke akuratt så revolusjonerende det heller.

 

Men før man ser på det og sammenligner med bensin/diesel mot andre alternative kilder som er testet ut (naturgass, hydrogen, elektrisitet) så er elektrisk kommet best ut i bruk (ikke sett på produksjonskostnadene). Men problemet her er igjen at det ikke er laget lastebiler som kan utnytte denne teknologien.

 

For å ikke dra inn elnettet i Norge, her burde vi vært på 400v standard for mange herrans år siden men der ligger flere hustander fortsatt på 230v standarden. Oss og Ukraina. Hurra. Men det er en annen sak.

 

Men poenget mitt er at vi er for redde for å investere og se fremover, og nå har det faktisk blitt målt og dokumentert. Det hjelper på alle punkter å bedre veien.

Lenke til kommentar
Det hjelper på alle punkter å bedre veien.

 

 

Slik jeg ser det er det nettopp kjernen i feilressonementet:

Bedre veier gir:

* Flere biler

* Mer langtransport av gods

* Mer langtransport av personer

 

... som gir større CO2-utslipp.

 

Ole

Det er slik du ser det...

Men nå forholder jeg meg til fakta som er linket til XXXX antall ganger.

* Redusert transporttid

* Redusert forbruk

* Redusert CO2 utslipp (IGJEN! 13 TONN i døgnet(!) kun på den nye veien på sørlandet)

* Bedre flyt = mindre svevestøv også, som igjen er bra for de som har allergier.

 

 

Dine teorier er jo bare fjas... "reduserte gods"... Tror du vitterlig at folk tenker "oi, nå som veien er så bra... Da må jeg bestille mere stash på internett"... Nei.

Lenke til kommentar

Med fare for å høres ut som en kommunist.

FrP vil også fjerne bompenger og redusere bensinavgifter. Dette vil naturlig nok føre til mer kjøring og mer trafikk. Det vil gi bilen et konkurransefortrinn fremfor f.eks. tog på langtransport (ikke at det spiller så stor rolle, togets kapasitet vil sannsynligvis være sprengt uansett så lenge man ikke bygger ut nettet).

 

Husker ikke hvem som hadde teorien i farten, men det finnes iallefall en teori om at ny veg kan føre til større forsinkelser. Dette har selvsagt med konkurranseforholdet mellom andre transportmetoder og veg. Orker ikke forklare inngående, men kort fortalt går det ut på at flere kjører, færre tar buss/bruker tog --> tog/buss mindre lønnsomt --> færre avganger med tog/buss --> flere kjører osv. I et fritt marked kan man risikere at togtilbud og busstilbud legges ned, og kapasiteten på utbygget veg sprenges. Da vil man totalt ha større forsinkelse i nettet enn man hadde før utbyggingen (da flere valgte eks. tog. Bedre med 500k i 60 min kø, og 500k i 45 min på et tog, enn 1M i 60 min kø). Liten avsporing, men man må altså tenke på andre ting enn vegtrafikk ved bygging av ny veg. Merkelig nok.

Lenke til kommentar
Tror du vitterlig at folk tenker "oi, nå som veien er så bra... Da må jeg bestille mere stash på internett"... Nei.

 

Når veistandarden øker sendes gods fra lavkostland i stedet for å bli produsert lokalt fordi transportkostnaden går ned. Dette øker vel nødvendigvis CO2 utslippene?

Endret av Ole3
Lenke til kommentar
Så du sier at befolkningen bør bo mer konsentrert og ta ifra den friheten å velge? Tvinge folk til å flytte inn mot urbane områder?

Det handler om bl.a. reguleringsplaner, anlegging av skinnebasert kollektivtrafikk og en hel rekke andre virkemidler. Ikke tvang. Folk må absolutt ikke bo i urbane områder, men flest mulig bør bo tettere og/eller langs kollektivårer slik at behovet for privatbilisme blir mindre.

 

Hva vil du gjøre med alle hus og tomter som vil bli stående tomme?

Hvem skal være taperne i samfunnet? De som må selge et hus ingen vil ha og må kjøpe noe mer sentralt?

Nei, dette går ikke. Vi må tilrettelegge for hvordan folk bor per idag og nå som det er sagt så er det faktisk veldig normalt for folk å flytte nærmere jobb eller der de faktisk får barnehage plass (fler kollegaer på jobb har nettopp gjort dette).

Som sagt så er ikke poenget å tvinge folk ut av husene sine, men å legge opp til at man i fremtiden bor tettere og langs kollektivårer. Det innebærer også å legge kollektivårer langs der hvor folk bor i dag. En slik endring er ikke gjort på en stortingsperiode, det handler om langsiktige mål.

 

Men poenget mitt er at vi er for redde for å investere og se fremover, og nå har det faktisk blitt målt og dokumentert. Det hjelper på alle punkter å bedre veien.

Jeg er ikke imot å utbedre eksisterende veier, jeg er imot å se på veien som Løsningen på problemene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...