Gå til innhold

God nok grunn til å stemme FRP!

Wabby

Anbefalte innlegg

Miljøpartiene tenker ikke på å bedre veier og infrastruktur. Dette er ganske ironisk.

Etter åpning av ny E18 i Agder så har de målt forbruket på lastebil ved å kjøre gammel og ny vei!

Om dette ikke er miljøsparende så vet ikke jeg!

http://www.fvn.no/tema/e18/article699079.ece

Miljøeffekt

Regnet om til klimagassutslipp vil differansen utgjøre 35,1kg CO2. Ifølge Statens vegvesen kjører 788 tunge kjøretøyer denne strekningen i døgnet på arbeidsdager, 203 på helgedager.

Årlig vil dette utgjøre om lag 3500 tonn CO2, som ikke slippes ut på grunn av omleggingen til nye E18. Dette tilsvarer det samme utslippet som å fyre med 1,4 millioner liter parafin. Her er heller ikke lastebiler kortere enn 16 meter eller personbiler tatt med i regnskapet.

Ikke nok med at dette er miljøvennlig men transportselskaper vil spare mange millioner i året på drivstoff utgifter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Også forsvinner mye av gevinsten ved å fjerne bomringer, sette ned drivstoffavgifter osv. Da ser jeg kun på miljøkonsekvensene. Mulig vi hadde fått nyere bilpark, og dette ville jo bedret bildet igjen.

Nei, det å kjøpe en ny bil koster miljøet MER enn å kjøre hvilken som helst gammel bil. ENORMT forbruk av energi knyttet til å smelte/forme delene etc.

Lenke til kommentar

Da går det litt på prioritering. Skal man reparere en 20 år gammel bil i 10 år til, eller skal man skifte ut eldre biler etterhvert som de faller fra hverandre? Gamle biler trenger også nye deler, og ved et eller annet punkt vil reperasjoner av disse delene ha overgått miljøkonsekvensene av en nyere bil. Om det er ved 10 eller 40 års bruk, aner jeg ikke. I tillegg har man de samfunnsøkonomiske sidene av saken, hvor ulykker med eldre biler raskt er langt mer alvorlig enn med en nyere bil.

Lenke til kommentar
Miljøvennlig vil det være først når mesteparten av transporten er over på tog som går på elektrisitet fra fornybare kilder - vannkraft, vindturbiner, osv osv...

Vel, du skjønner vel at dette er i riktig retning? All fokus kan ikke være tog. Det er forlite togskinner i Norge til ta all den kapasiteten for det første og jeg ville ikke stolt på signalsystemet til NSB. De går på manuell dirigering mer enn du aner ;)

Og for det andre.... Ting må også fraktes til og fra toget.

Lenke til kommentar
Også forsvinner mye av gevinsten ved å fjerne bomringer, sette ned drivstoffavgifter osv. Da ser jeg kun på miljøkonsekvensene. Mulig vi hadde fått nyere bilpark, og dette ville jo bedret bildet igjen.

Nei, det å kjøpe en ny bil koster miljøet MER enn å kjøre hvilken som helst gammel bil. ENORMT forbruk av energi knyttet til å smelte/forme delene etc.

kilde?

Lenke til kommentar
Jeg har ikke kilder på direkten, men Top Gear bl.a. klager jo over hvor sykt miljøfiendtlig Toyota Prius f eks er. Pga dens produksjonsløp.

Nå er faktisk ikke Prius den mest økonomiske bilen heller selv om den er blåst opp i skyene. De nye dieselbilene til BMW blant annet bruker mindre. Og snart er BMW sine hybrider rundt svingen som bruker enda mindre!

Det som gjør Prius så dyr er solcellepanel, batterier og mye annet tjafs.

Det skal også sies at en Prius er søppel om man er litt hard på labben:

http://www.youtube.com/watch?v=dKTOyiKLARk

Her har du en langkjøringtest på Prius mot en BMW diesel. En strekning på 545 miles.

Gidder ikke å nevne hvem som vant engang...

Endret av Wabby
Lenke til kommentar
Ja, men det verste er bilens produksjon.

Er jo det jeg sier, hybrid er like mye till som Telenor melket det norske folk for ISDN isteden for å rulle ut ADSL med engang. Motorteknologien på diesel og bensin er så bra at man kan fint hoppe over hybrider som Prius.

Men uansett så er det urelevant... For du sammenligner med produksjonen av småbiler. Det er lastebilene som er den store vinneren her.

Tall hentet ut KUN fra den lille strekningen som ble åpnet nå i agder:

For hver liter diesel vogntoget bruker, slippes det ut 2,66 kg co2. Dermed sparte Kristiansen miljøet for 13,6 kg CO2. Med et snitt på 1000 vogntog i døgnet, blir miljøbesparelsen på nyveien 13.600 eller over 13 tonn co2.

Og dette er PER døgn! Å sammenligne produksjonen er bare vas da når man ser gevinsten i ettertid. Husk at snittalder på bil i Norge er 10,3 år (ref: Statistisk sentralbyrå 2008).

Edit:

Skjønner ikke hva du prøver å diskutere med meg? Du gjentar jo bare det jeg påpeker :) Tydeligvis så er vi enige. Men fokusen min her er IKKE hybridbiler. Men hva vi sparer på å bygge bedre veier. Som er : lavere transportutgifter, bedre konkurranse for transportselskaper, MYE mindre utslipp og lavere antall drepte i trafikk.

Endret av Wabby
Lenke til kommentar
Det kommer an på hvor mye du kunne fått for pengene investert andre steder, og hvor mye vedlikehold og produksjon av veiene slipper ut.

I tillegg kommer jo det økende antallet bilister og lastebiler pga den gode veien.

Det råder INGEN tvil om at det er en god investering å bedre veiene. Dette er + i kassa for transportselskaper og besparelse på liv. For å ikke nevne miljøet IGJEN...

Hva ville du brukt penger på som sparer liv, reduserer CO2 utslipp, reduserer kostnadene for transportselskaper og korter ned transporttid som IGJEN gir raskere levering til sine kunder?

Jeg vil presisere igjen at det er tungtransporten her som er de store vinnerne...

Det viker for meg at du har en vridd tankegang om at trafikk øker i takt med utbygging av veier... Tror du virkelig folk tar seg en ekstra svipptur Kr.sand -> Arendal bare pga den nye veien?

Tror du folk kjøper seg bil (de som ikke har) pga veien har blitt bygget ut?

Nei... Det tror jeg ikke jeg.

Lenke til kommentar

Jeg er helt overbevist om at folk heller kjører bil enn tog når veiene tillater det. Akkurat som at innføring av kollektivfelt får masser av bilister i Trondheim til å slutte å kjøre bil, akkurat osm med bomring.

Bedre måte å kutte co2 og dødsfall?

Støtte fattige byer i afrika/asia. For samme mengde penger kunne du sikkert spart tusenvis av liv og sinnsyke mengder co2, spesielt gamle fabrikker forurenser noe sykt.

Jeg er ikke imot veier, men jeg er åpen for at det finnes bedre alternativer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...