Gå til innhold

Kostnader knyttet til trafikkdød

WiiBoy

Anbefalte innlegg

Et trafikkdødsfall koster samfunnet 23,3 millioner kroner og en hardt skadd koster 6,3 millioner.

Slike tall har jeg lest mange ganger. At en hardt skadd koster samfunnet 6,3 millioner kan sikkert stemme, men hvorfor koster en død 23,3 millioner? Altså nesten 4 ganger så mye når det ikke skal noen behandlinger, tilpasninger eller noe som krever ekspertise til.

Er det noen som har noen forklaringer på disse tallene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi regner velferdstap som en del av regnestykket. Normalt vil den som dør også føre til tap av inntekter for staten i form av arbeid og skatt. Klart dør en sosialklient eller en pensjonist blir summen en annen, men det trenger vi ikke utdype her. Et liv er verdt like mye som et annet liv må være grunnprinsippet i et samfunn (snakker da om mennesker).

Lenke til kommentar

Det holder ikke..

La oss si at de faktiske kostnadene ved død er halvparten av en "hardt skadd". Da sitter vi igjen med 20 millioner. Dersom alle som dør har 40 år igjen av arbeidslivet sitt vil det si 500'000 i skatter og avgifter pr. år.. Dette forklarer dermed ikke tallene.

Lenke til kommentar

Det er interessant at myndighetene måler menneskeliv i tapte skatteinntekter, og bruker dette som et argument for å innføre et fascistisk trafikkregime. Ikke bare skal man måtte leve med å bli frastjålet 70 % av sitt produkt og samtidig være takknemlig for det; i tillegg skal man bli beskyldt for å stjele 23,3 milliarder fra «samfunnet» om man skulle ønske å avslutte det hele. Og folk hevder fortsatt at vi ikke lever under et totalitært regime?

Lenke til kommentar
Saklig. Det er iallefall bedre å sette verdi på et liv, kontra å sette eiendomsretten til en blomst høyere enn livet til en som stjeler blomsten.

Jeg synes ikke det er usaklig å påpeke at sosialistene mener at de eier mitt liv, især når dette går så langt at de mener at jeg ikke engang kan ta mitt eget liv uten at jeg samtidig sniker meg unna «spleiselaget», som vår kjære statsminister kaller det. Eventuelle påstander om de samtidig hevder å sette noens liv foran det ene eller det andre, har ingen verdi, all den tid samfunnssystemet bygger på at myndighetene skal kunne skalte og valte med folks liv og eiendom som de ønsker. Da er det en tillatelse til liv, ikke en rett til liv. For øvrig vil jeg påpeke at eiendomsretten er utledet fra retten til liv, og at sistnevnte således har førsteprioritet. Men det er vel gjerne ikke så interessant når du kan velge å overse det og i stedet komme med morsomme karikaturer av liberalisme.

Lenke til kommentar

Ok, beklager.

Ser fortsatt ikke hvordan det er relevant at libertarianister synes skatt er voldsomt urettferdig og overgrep, når trådstarter spør hva som er bakgrunnen for tallene. Om tallene er feil, kan du selvsagt ytre det, men du kan godt begrunne hva som er fascistisk med trafikkreglene.

Ingen beskylder deg for å stjele 24 millioner om du dør i trafikken. Det er karakterisert som velferdstapet til samfunnet. Finnes det ikke samfunn i DLF-landet?

Lenke til kommentar
Det holder ikke..

La oss si at de faktiske kostnadene ved død er halvparten av en "hardt skadd". Da sitter vi igjen med 20 millioner. Dersom alle som dør har 40 år igjen av arbeidslivet sitt vil det si 500'000 i skatter og avgifter pr. år.. Dette forklarer dermed ikke tallene.

Husk også at de fleste har en jobb som er produktiv, og tilfører samfunnet ressurser. Om du forsvinner vil også bedriften man jobber i miste tilsvarende ressurser, noe som som fører til at samfunnet blir tilført mindre osv. Men det er en spesiell måte å regne på, om det er slik det gjøres. Det hadde kanskje vært bedre å regne ut kostnaden til å fø opp en borger til tilsvarende nivå som den gjennomsnittlige trafikkdøde.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...