Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Solidarisk ansvar. Erstatning

tNy

Anbefalte innlegg

Hei, håper noen her har greie på en sak jeg har.

Vi var 3 stk som ble dømt til å betale erstatning, summen var på 22,850. Dette kallte de solidarisk ansvar, som innebærer:

"ifølge av skadeerstatningsloven § 5-3, 1. Ledd at: "Flere som plikter å betale erstatning for samme skade, svarer en for alle og alle for en. Det samme gjelder for den som plikter å betale oppreisning i samme skade. Dersom du har betalt mer en din andel av kravet, kan du selv kreve de solidarisk ansvarlige for det beløpet som de skulle ha betalt. De medansvarlige har tilsvarende rett til å kreve deg dersom du har betalt mindre enn din andel av kravet."

Når vi først fikk kravet i posten, hadde ingen jobb. Så ingen kunne betale. Etter ett halvt års tid fikk han ene jobb, og han kom til å bli trekt 2500,- i mnd. Han kom til meg, og lurte på om jeg kunne betale han 800,- i mnd. Jeg sa at det var greit, men at det kunne hende jeg måtte betale noen dager senere enn trekkdatoen han fikk. Sistemann hadde ikke jobb, og er ikke intrs i å betale sin del.

I 6 mnd betalte jeg min venn, det blir vel 4800,- tilsammen. Hvis jeg betalte for sent, truet han med å selge gjelda osv, noe jeg har mld på. Han ringte også min mor(ja!) for å legge press på meg. Jeg sa gang på gang at jeg betaler når jeg får penger, ca 1 uke etter hans trekkdato. Nå har jeg vært i arbeid som lærling 4 mnd, og har fått restbeløpet på 10,700. Jeg svarte på dette og spurte om jeg ikke kunne dele det opp, de kom frem til at jeg kunne trekke 2700,- i mnd. Da sitter jeg igjen med 1300 kr å leve for etter jeg har betalt husleie + regninger. Jeg har bestemt meg for å betale hele beløpet. Da har jeg totalt betalt 15,500.

Her begynner problem 1, jeg har ingen kvittering på at jeg har betalt 800,- i mnd. Jeg har kun mld han har sendt for å true, og at han har ringt min mor. Så jeg kan altså sitte igjen med å ha betalt 4800,- for en annen person.

problem 2. Hvordan kan jeg kreve penger av de? Må det gå igjenom namsmannen? Vet at sistemann ikke har jobb, så det er ikke noe poeng å gjøre det før han får jobb..

Har skrevet dette ganske fort da jeg sitter på jobb, så hvis noe er utydelig så si ifra.

Takker for alle svar, hvis noen har kunnskap om dette.

Endret av Ziuuung
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette skjønte jeg lite av. Dere er altså solidarisk ansvarlige. Hvem av dere har betalt beløpet til skadelidte? Den fyren du betalte 800,-/md?

Ellers: Det er upraktisk å gå til namsmannen for å inndrive så små beløp. Send en skriftlig melding (påkrav) om at de du mener skylder deg penger, skal betale ASAP og at du krever forsinkelsesrenter frem til de betaler. Det er viktig at du kan dokumentere at du har sendt påkravet og at de i det hele tatt skylder deg penger. Utbetalinger over nettbank burde kunne dokumenteres ved en kontoutskrift.

Endret av frevild
Lenke til kommentar

Ja han ble trekt fra SI. Jeg har ikke noe kvitteringer på det. Så kan vel bare si adjø til de pengene. Jeg vil helst bare få saken ut av verden så jeg betaler resterende beløp nå. Har bare vitner, samt at min mor betalte han en måned.

Vet ikke hvor mye tid jeg orker legge i denne saken lenger.

Lenke til kommentar

Og du har betalt ham kontant? Ikke noe nettbankoverføring?

Jeg lurer og litt på regnestykket. Du har betalt 4800 og har rest på over 10 000kr. Betyr dette at beløpet har forrentet seg fra 22 000kr til 30 000kr?

Og hvorfor må du/dere dekke for sistemann? Er ikke kravet mot ham like sterkt som det er mot deg?

Hvordan funker dette ellers? Er det slik at den som har jobb trekkes helt frem til hele gjelden er oppgjort, så må han kreve inn penger av de andre? Eller trekkes han bare frem til hans andel av gjelden er oppgjort?

Det er godt mulig det er slik, men jeg hadde trodd at om alle tre var dømt så måtte dette kunne fordeles rettslig, at ikke èn kan være tvunget til å gjøre opp for alle fordi han har inntekt/penger.

Hvordan kan han selge gjelden? Eller snakker vi her om torpedovirksomhet?

Er det forresten slik at han hevder at du ikke har betalt noe som helst? Ser ikke hvor det står, men siden du trenger dokumentasjon på at du har betalt? Sørg for at en av betingelsene for at du infrir "resten" er at han skriver under på at han allerede har mottatt 4800kr.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Ja, det er solidarisk ansvar. En for alle, og alle for en. De som har jobb blir trekt fra SI. Mens de som ikke har jobb, slipper unna. Det er det mest håpløse jeg har vært borti. Det straffer seg å ha inntekt. Men skjønner ikke hvordan de har kommet frem til å trekke 2700,- i mnd når jeg har dokumentert at jeg har ca 4000,- å leve for, FØR de trekker meg.

Jeg snakket med SI på tlf idag, og de sa at jeg burde ta det igjenom Namsmannen. Mens de 4800,- ser jeg nok ikke igjen.

Det du sier om at han skal skrive under, var ett bra forslag. Men vi er ikke på talefot lenger, og jeg får ikke tak i han. Er 99% sikker på at han kommer til å nekte for at jeg har betalt. Det siste jeg har hørt er at han har flyttet til Bali for å være der over vinteren.

Glad jeg bare blir ferdig med å ha SI hengende over nakken.

Lenke til kommentar
Det du sier om at han skal skrive under, var ett bra forslag. Men vi er ikke på talefot lenger, og jeg får ikke tak i han. Er 99% sikker på at han kommer til å nekte for at jeg har betalt. Det siste jeg har hørt er at han har flyttet til Bali for å være der over vinteren.

Glad jeg bare blir ferdig med å ha SI hengende over nakken.

Er derfor du må stille det som en betingelse for å bidra videre. Han har valget mellom å bekrefte at du faktisk har betalt (noe som jo burde være en selvfølgelighet at han gjorde) eller å betale mer selv. Kommer jo selvsagt an på hva han kommer best ut av, du har sikkert finregnet på det der mbedre enn meg.

Jaja, synd du har havnet i denne situasjonen, da man ser hvem vennene egentlig er.

Uten at du trenger å forklare deres sak (dersom du ikke ønsker det), kunne du gi meg et eksempel/forklare på hvordan man kan bli dømt til solidarisk ansvar?

Feks: Har dere spilt fotball og knust en (stor) rute, så fordeles skyld mellom alle som spilte?

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Nei dette var vel 4 år siden. Vi var 3 stk, jeg kjørte bilen og stoppe på en bensinstasjon. Mine 2 venner havnet så klart i bråk, de havnet i slosskamp med vær sin kar. Alt dette ble filmet av kamera på bensinstasjonen, jeg skulle dra han ene kompisen min inn i bilen for å stikke derifra. Jeg måtte utenfor kamera, og dommeren mente at jeg hadde slått han ene mens vi var i dødvinkelen til kameraene.. Ingen av de andre husket meg engang, alikvel ble jeg dømt. Artig hvordan tvilen kommer til gode. Jeg fikk heller ikke lov til å anke.

Endret av Ziuuung
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...