Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

[Løst]Forstyrrelser i bildet når PC koblet til TV via HDMI

Anbefalte innlegg

Har koblet PC'n min (HP Pavillion dv9000) til TV'n (Samsung 32" LCD LE32B355) med en HDMI-kabel jeg kjøpte på Expert til rundt 400 kr.

Det fungerer forsåvidt bra. Både lyd og bilde blir klart og fint på TV'n. MEN - når jeg ser film kommer det stadig vekk en liten "stripe" som beveger seg nedover skjermen på TV'n, som om deler av bildet henger bittelitt igjen. Det er ikke så ille at man ikke kan se film, men det er irriterende. Ser ut til å skje spesielt mye når det er mye bevegelse i bildet.

Hva tror dere dette skyldes? Er det TV'n, kabelen eller PC'n det mest sannsynlig er noe galt med? TV'n er helt ny.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har koblet PC'n min (HP Pavillion dv9000) til TV'n (Samsung 32" LCD LE32B355) med en HDMI-kabel jeg kjøpte på Expert til rundt 400 kr.

Det fungerer forsåvidt bra. Både lyd og bilde blir klart og fint på TV'n. MEN - når jeg ser film kommer det stadig vekk en liten "stripe" som beveger seg nedover skjermen på TV'n, som om deler av bildet henger bittelitt igjen. Det er ikke så ille at man ikke kan se film, men det er irriterende. Ser ut til å skje spesielt mye når det er mye bevegelse i bildet.

Hva tror dere dette skyldes? Er det TV'n, kabelen eller PC'n det mest sannsynlig er noe galt med? TV'n er helt ny.

Er det interlacing du snakker om? http://www.windowsmoviemakers.net/PapaJohn...es/image010.jpg

Lenke til kommentar

Hmm, nei ikke helt... :hmm: Prøvde å illustrere med et tilfeldig bilde jeg fant på nettet:

http://i26.tinypic.com/20h24ck.jpg

Der ser man litt hva jeg mener. Det er en horisontal stripe som deler bildet i to, hvor den nederste delen henger litt etter. Stripen starter øverst på skjermen og går nedover til den blir borte igjen.

Endret av Lotielin
Lenke til kommentar

Jeg opplever det samme som du beskriver. Det skjer ikke så ofte, men er likevel irriterende.

Søkte litt rundt nå og fant dette: http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=189005

Det kan altså være at kloningsmodus (det at bildet vises på PC- og TV-skjermen) er kilden til problemet.

Jeg har alltid klonet skjermene (mener å huske at laptopen hang seg hvis jeg ikke gjorde dette ...), men det kan være verdt å prøve å deaktivere PC-skjermen og kun vise bildet på TVen. Får ikke testet dette med det første, men mulig jeg får gjort det senere i uka.

Lenke til kommentar
Jeg opplever det samme som du beskriver. Det skjer ikke så ofte, men er likevel irriterende.

Søkte litt rundt nå og fant dette: http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=189005

Det kan altså være at kloningsmodus (det at bildet vises på PC- og TV-skjermen) er kilden til problemet.

Jeg har alltid klonet skjermene (mener å huske at laptopen hang seg hvis jeg ikke gjorde dette ...), men det kan være verdt å prøve å deaktivere PC-skjermen og kun vise bildet på TVen. Får ikke testet dette med det første, men mulig jeg får gjort det senere i uka.

Tusen takk for svar! Video tearing ja, er det det det heter. Da har jeg lært noe nytt :)

Ja, mye mulig at det er der problemet ligger, for jeg kloner også skjermene. Rett og slett fordi jeg ikke vet hvordan jeg skrur av PC-skjermen slik at bildet kun vises på TV'n. Skal prøve å google litt, men kunne du gitt en kort forklaring på hvordan man gjør det? Eller en link? Bruker Vista :)

Lenke til kommentar

Jeg tipper PCen din har et skjermkort fra Nvidia. Da skal du kunne gjøre dette i Nvidias kontrollpanel (høyreklikk på skrivebordet for å komme dit). Ettersom jeg ikke har tilkoblet TVen for øyeblikket får jeg ikke sjekket nøyaktig hva du skal trykke på, men jeg tror det skal være rimelig selvforklarende. Ellers er det sikkert noen andre som kan hjelpe til.

Lenke til kommentar
Jeg tipper PCen din har et skjermkort fra Nvidia. Da skal du kunne gjøre dette i Nvidias kontrollpanel (høyreklikk på skrivebordet for å komme dit). Ettersom jeg ikke har tilkoblet TVen for øyeblikket får jeg ikke sjekket nøyaktig hva du skal trykke på, men jeg tror det skal være rimelig selvforklarende. Ellers er det sikkert noen andre som kan hjelpe til.

Det fleste laptoper/notebooks/netbooks har også en tast på tastaturet for dette. Som regel må den brukes samme med Fn(funksjons)-tasten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...