Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Muntlig pålegg om utbedring etter feiing av pipe

SaJo

Anbefalte innlegg

Heisann!

For noen dager siden var den kommunale feieren her for å feie pipa. Dagen etter feiing ringte feieren og sa at feiingen hadde gått bra, men at det var noen ting som måtte utbedres med adkomsten til pipa. Han var veldig hyggelig, og sa det mer som at "det er fint om det er på plass til neste gang, altså om to år". Slik jeg forsto han gikk det i vårt tilfelle på at feieren skal ha trinn fram til oversiden av pipa. Slik det er idag er det kun trinn fra underkant av pipa og ned til takrenne. Ifølge feieren ble dette endret i en lov (eller kanskje det var forskrift?) som kom i 2002. Jeg har søkt litt men ikke funnet de konkrete reglene og når de ble endret.

Men her er saken:

Huset er fra slutten av 70-tallet. Vi kjøpte det i 2007, og overtok i november samme år. Her i kommunen feies det annenhvert år, og siden dette var første feiing siden vi flyttet inn må pipa ha blitt feiet før vi kjøpte og/eller overtok i 2007. Pipa har da også blitt feiet i 2005, 2003 osv. I tillegg er det "tilsyn av fyringsanlegg" hvert fjerde år ifølge nettsidene til kommunen.

Dersom de nye reglene ble innført i 2002, vil det si at feieren har vært her tre ganger før vi overtok, og det har vært (minst) ett tilsynsbesøk. Burde ikke da forrige eier også ha fått pålegg om utbedring, slik at saken skulle vært i orden da vi kjøpte og overtok huset?

Jeg må selvfølgelig utbedre dette, men er det noen mulighet til å kunne diskutere kostnader med forrige eier og/eller kommunen? (Regner med det siste er nytteløst.. ;) )

Det er jo dumt at jeg blir skadelidende fordi kommunen først nå finner ut at opplegget ikke tilfredsstiller reglene fra 2002 - jeg tviler veldig på at forrige eier tok med seg noen trinn da de flyttet ut. Alternativt at de har gitt et like diffust pålegg til forrige eier som de har gitt meg, slik at de har kunnet la være å gjøre noe.

Jeg tenkte å høre med feieren om de har gitt pålegg om dette tidligere, men før jeg gjør det vil jeg gjerne høre her om det er noe poeng i å ta denne saken videre. Jeg skal også finne ut hva dette koster, men regner med det blir "noen tusen" i alle fall. Trinnene koster litt, og i tillegg tror jeg at jeg vil/må ha fagfolk til å gjøre dette. Jeg er ikke spesielt glad i å være i høyden, og samtidig vil jeg ikke ha ansvaret for at feieren ramler ned fra taket om jeg monterer noe feil.

Edit: Leif

Endret av RVF
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er det to forskrifter som er viktige:

Forskrift om stillaser, stiger og arbeid på tak m.m.

Forskrift om brannforebyggende tiltak og tilsyn.

Da spesielt med tanke på:

§ 2-6. Atkomst for feiing

Eier skal, etter varsel om feiing, sørge for at hele fyringsanlegget er tilgjengelig for feiing, samt utstyrt og innrettet slik at det kan feies på tilfredsstillende måte.

Eier av bygninger hvor feiing av røykkanal foretas fra tak, skal sørge for at feieren har tilfredsstillende atkomst opp til og på taket.

Hvor feiing ikke skjer fra tak, skal eier sørge for at feieren har tilfredsstillende atkomst til røykkanal.

Eier skal sørge for at feieren har tilfredsstillende atkomst til sotluke eller tilsvarende egnet innretning for sotuttak.

og

§ 6. Typegodkjenning - godkjenning

Stillaser, stiger og konstruksjoner på tak og fasader (jf. § 65) med tilhørende bærende komponenter, som produseres for salg i et større antall enn ti, skal være typegodkjent av Direktoratet for arbeidstilsynet. Kontroll og prøve for typegodkjenning skal skje ved virksomhet som er godkjent av Direktoratet for arbeidstilsynet. Produsent eller leverandør skal sørge for typegodkjenningen.

Kravet om typegodkjenning gjelder ikke stålrør til rør- og koplingstillas. 0 Endret ved forskrift 14 nov 2002 nr. 1381 (i kraft 1 jan 2003).

Det har vært litt forskjell fra feiervesen til feiervesen om kor strenge dei har vært i dette kravet. Men kravet om at det skal være typegodkjent takstige er ufravikelig. Det at dette ikkje har blitt påpeikt tidlegare kan ha forskjellige grunnar, men mest sannsynlig så har det vært ein feiar som ikkje har tatt HMS ansvaret sitt alvorleg og dermed ikkje gjort jobben sin. Det har blitt slik no at for å få full erstattning ved arbeidsuhell som fall fra tak så må du vise til at du brukt det som er nødvendig av sikkerheitsutstyr.

Ein anna muligheit er at feiaren ikkje har feia pipa sidan 2002 fordi tildlegare eigar ikkje har brukt ildstedet.

Feiing er bruksbetinga, så om du ikkje fyrer så danner det seg heller ikkje beksot i skorstein og pipeløp.

Det ser her ut til at du har truffet på ein feiar som er litt rund i kantane sidan han har feid utan tilstrekkelig sikkringsutstyr samt at han ikkje har gitt deg eit krav om å montere takstige.

Men uansett er det lurt å få dette gjort om du ønsker å bruke ildstedet ditt.

Feiaren kan legge ned fyringsforbud om han ikkje får feid på ein sikker måte.

Feiaren kan også gi pålegg om utbetringar.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Problemet med de forskriftene (som jeg har lest gjennom tidligere), er at de ikke sier noe konkret om kravet. Hvor stor avstand skal det være mellom trinnene, hvordan skal trinnene "svinge" ved pipa osv.

Forøvrig står det på nettsidene til kommunen at det er vedtatt at "feiing skal utførast etter behov, men minimum kvart 2. år". Så pipa har blitt feid jevnlig, i alle fall hvis de følger egne regler ;) Forøvrig har forrige eier fyrt om vintrene :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Du kan etter forholdene ha et mangelskrav mot selger, dersom det skulle vise seg at han har holdt tilbake opplysninger han du hadde grunn til å regne med å få. At eiendommen ikke er i samsvar med offentligrettslige krav, kan også tenkes å utgjøre en mangel. Imidlertid kan det virke som retting her utgjør en såpass bagatellmessig utgift (sml. The Avatars prisliste), at det vanskelig kan være noe å hente.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...