Gå til innhold

ny sykkel. hardtail eller fulldempet?


MortenTR

Anbefalte innlegg

hei, jeg har planer om og kjøpe ny sykkel nå som der er høst salg på butikkene og alle 09 modellene skal ut. :D

jeg har tenkt å sykle mye mer terreng en grus så det er bare hva som er best på stiene som bryr meg.(men jeg vil ikke ha en sykkel på 18kg).

men jeg er usikker på om jeg skal kjøpe fulldempet eller hardtail. Jeg har 20 lapper til rådighet, men jeg vil ikke nødvendigvis bruke opp alle sammen. jeg har sett på en 08 model epic fsr comp, den ser grei ut, da har jeg penger til overs og jeg slipper og selge hardtailen, det gir også rom for og variere. men er dette et bra kjøp eller er epic oppskryt, hvis det er det hadde jeg satt pris på andre forslag.

og er det virkerlig så mye bedre og ha en fulldempet framfor en hardtail på stiene?

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du er oppmerksom på hvor mye kraft en fulldempet sykkel faktisk stjeler og kan leve med det så er det liten tvil. Da er det bare å gå for fulldempet.

 

Jeg hadde for en del år tilbake en fulldempet med Fox demper bak som man kunne stive av fra styret. Selv med denne avstivet så syntes jeg at sykkelen stjal mye krefter i forhold til hardtail, så jeg gikk tilbake til hardtail.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Epic comp fsr er jo en ritt sykkel,mens innlegget ditt er litt rettet mot sti sykling.

 

Jeg ville droppet epicen hvis det er skogstier du tenker å sykle mest på.

 

100mm demping er ikke mye på sti.

Men har du tenkt å sykle noen terrengsykkelritt er den god i massevis.

 

Du kan jo også begynne å se litt på sykler av typen trek fuel ex serien,gary fisher roscoe,cube stereo serien eller tilsvarende sykler.

Disse syklene har fra 130 mm++ demping,og egner seg mye bedre på sti en epicen.

 

Setter man propedalen(fox dempere) på låst så er det minimalt med demping.

Ellers så kan man jo sykle rundt med høyt luftrykk i bakdemperen,noe som vil gjøre den stivere

 

Det at man mister så mye kraft i tråkket er jeg uenig i,det handler faktisk mye om riktig tråkkteknikk.

Jeg sykler like fort som kompiser på hardtail,men i nedkjøringer og i teknisk terreng, er det bye bye!

 

Hvis du skulle gå for Epic,så er det enkelt å gjøre den litt mere sti vennlig:

Sett på ett 68cm riser styre og bytte til grovere dekk :thumbup: .

En jeg kjenner har en trek top fuel(ganske lik epic) ,nytt styre og dekk,så ble den ok på sti.

 

Vekten på de stisyklene jeg snakker om er rundt mellom 12-13.5kg,men det går fint å lette dem litt(min trek fuel ex 8 veier nå rundt 13.1kg,har letta den noen hg).

 

PS :Terrengsykkel testet hardtail vs fulldempet,gjett hva som var raskest! FULLDEMPER.

Endret av sykkeliten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...