Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Installerer SATA controller på en maskin med IDE .... - oppstartsproblem

Gjest Slettet-Kk6k2E8K

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Kk6k2E8K

Installerer Promise SATA 300 TX4302 4P i ledig PCI slot - og har en intern ny 500 GB SATA drive. Har fra før en IDE disk og får noen rare oppstartsmeldinger fra Acer Veriton 6900.

Ser meldingen kun kort tid under boot - noe med at det kun kan være 1 drive eller noe slikt - snodig !

Kan jeg ikke ha en SATA driver installert som separat kort over PCI på en maskin med IDE ?

Tenkte oppgradere til Windows 7 på den nye driven.

Amund2691

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har slitt med tilsvarende problemer på et eldre hovedkort som nekter å boote fra sata disker som står montert i sata kontroller innstallert i pci slotten.

- Sjekk i BIOS om du får mulighet til å velge å boote fra disken på kontrolleren.

- Er du sikker på at sata kontrolleren din støtter Sata2 3 gb/s? Hvis ikke sett jumperen på riktig plass på disken (nb ikke alle sata disker har jumper da de skal redusere hastigheten automatisk. Dette virker desverre ikke alltid!. Enkelte fabrikanter takler dette bedre enn andre, Seagate er best! - egen erfaring, WD Velociraptor er kresne!) Jeg byttet ut promise kontrolleren med en fra Sil som takler 3 gb/s og fikk kontakt med diskene, dog ikke som boot disker!

- Finn ut hvilket hovedkort du har og sjekk om det er BIOS oppgraderinger.

- Det er helt normalt at sata kontrolleren gir fra seg noen "rare" meldinger ved boot da de ofte prøver å finne raidede disker.

Lykke til!

(ps jeg ble så lei av alle problemene med å kjøre raske disker at det nå ligger et nytt hovedkort (med 10 Sata2 porter og venter på postkontoret....), prosessor i7-920 og annet snacks...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Kk6k2E8K
Jeg har slitt med tilsvarende problemer på et eldre hovedkort som nekter å boote fra sata disker som står montert i sata kontroller innstallert i pci slotten.

- Sjekk i BIOS om du får mulighet til å velge å boote fra disken på kontrolleren.

- Er du sikker på at sata kontrolleren din støtter Sata2 3 gb/s? Hvis ikke sett jumperen på riktig plass på disken (nb ikke alle sata disker har jumper da de skal redusere hastigheten automatisk. Dette virker desverre ikke alltid!. Enkelte fabrikanter takler dette bedre enn andre, Seagate er best! - egen erfaring, WD Velociraptor er kresne!) Jeg byttet ut promise kontrolleren med en fra Sil som takler 3 gb/s og fikk kontakt med diskene, dog ikke som boot disker!

- Finn ut hvilket hovedkort du har og sjekk om det er BIOS oppgraderinger.

- Det er helt normalt at sata kontrolleren gir fra seg noen "rare" meldinger ved boot da de ofte prøver å finne raidede disker.

Lykke til!

(ps jeg ble så lei av alle problemene med å kjøre raske disker at det nå ligger et nytt hovedkort (med 10 Sata2 porter og venter på postkontoret....), prosessor i7-920 og annet snacks...

Yepp kontroller støtter 3gb/s.

Får kikke etter jumpere - kanskje det er et master/slave disk problem. :)

Skal se over bios situasjonen ja.

Hehe tenker også på nytt hovedkort med rendyrket sata støtte. Får bli til jul fra meg til meg eller noe slikt.

Takk for verdifullt svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...