Gå til innhold

ASUS AH 3650 Problemer! [solved]

tom1337boy

Anbefalte innlegg

Hei, hardware.no!

Specs:

AMD64 3800+ 2.41ghz

2 gig ram

350 gig HDD

K8N Diamond mobo

ASUS AH 3650 512 MB

Jeg har nettopp kjøpt meg et nytt skjermkort, ASUS AH 3650 AGP 512 MB. Etter at min kjære x850 XT Platinum Edition streiket, kjøpte jeg meg først et Geforce FX 5500 for 300 kr på Datakjeden, fordi dette var det eneste AGP kortet jeg kunne få tak i fort.

Dette ble selvfølgelig for gammelt, så jeg kjøpte AH 3650. Koblet til kortet, og bootet uten problemer. Installerte driverene som kom med cden, og alt gikk fint, men plutselig legger jeg merke til at CPU usage'en blir bare mer og mer ustabil, og hopper fra 1% til 100%. Det går ann å spille, og nesten alle spill blir defaulta som High på recommended, men jeg har lagg spikes, selv om jeg kjører spillet på low, medium eller high. Faktisk cirka like mye lagg (litt mer på high selvfølgelig). Jeg har sett folk med mye dårligere specs enn meg spille spill uten lagg, på bedre settings enn meg.

Jeg begynte med en gang å søke rundt på internett, og kom over flere poster med folk som hadde problemer med samme kortet. Jeg har prøvd å skifte drivere, og fant ut at HD 3600-Series er kortet mitt, bare at det er packag'a som ASUS AH 3650. Til nå har jeg prøvd utallige forskjellige catalyst versjoner, har prøvd DNA_ATI Display Driver (hotfix) AH 3650 hotfix, ATI HD 3600 Driver, ATI HD 3600 AGP HOTFIX driver m.fl. Jeg tror dog at kortet har skapt en bottleneck med CPUen, og problemet blir bare verre og verre, det er derfor jeg har kommet hit. CPUen min er konstant på 20 % til 100 %, uansett om jeg gjør noe eller ikke, og nesten all bruken blir brukt på Kernel Memory (80% rødt, 20 % grønt).

Jeg har reinstallert xp to ganger nå, med full formatering begge ganger. Har prøvd Driver Verifier, uten å lykkes. Har reroutet virtual memory til disken uten windows på, uten å lykkes i noen form for performance økning. Jeg har prøvd utallige ting i Bios, fra å sette opp volten, skifte om AGP speeden. Jeg har prøvd å downclocke coren, men dette failer bare i CCC. Jeg har installert AMD drivere, og har prøvd forskjellige ting i regedit.

Noen ganger virker det som om det fungerer bedre, men plutselig er den oppe på 100% (med bare Kernel Memory). På sitt værste, nå nettopp, rett etter formatering og installering av WinXP, så stod den konstant på 100%, og jeg fikk så vidt til å avinstallere CCC og Display driveren. Jeg installerte da DNA driveren (DNA-ATi_XP_89x32.exe), som jeg kjører på nå. Den hopper fra 30 % CPU og 100% CPU med 90% Kernel forbruk i skrivende stund. Jeg er forresten bomsikker på at det er skjermkortet som skaper denne bruken, fordi jeg prøvde å koble til FX5500'en min, og da var CPUen nede på 1%, og ikke et spor av Kernel forbruk.

Så, noen som helst tips videre nå? Burde jeg dra tilbake til Mamoz med varen? Er det noen måte å minske Kernel forbruket? Er mye Kernel forbruk på CPUen et tegn på bottleneck, eller er det noe galt med driverne?

Takker på forhånd for alle svar, og beklager om det er noen feil i posten, kl er 5 og jeg har holdt på i over 12 timer.

Endret av tom1337boy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke en indikasjon på hardware failure / bottleneck altså? Jeg har nå, etter å ha installert windows og har i det gamle skjermkortet, veldig grei cpu bruk, der nesten ingenting er kernel times lengre. Akkurat nå er den på 2-5 prosent med småe spikes, ingenting så gæli som før. Jeg skal innom Mamoz senere i dag for å hente kortet fra service for å teste om det funker nå. Jeg installerte nå alle de riktige driverne, og prosessor speeden ser kjempe fin ut, og har ikke en gang hoppet over 60% iløpet av denne postingen, utenom når jeg refreshet siden, den har holdt seg under 10 % (gjennomsnitlig 2-5%). Jeg håper virkelig at jeg har ordnet driverene og at systemet er ordnet nå! Isåfall skal jeg legge ut en forklaring her om hva jeg prøvde, hva problemet var, hva som ikke funket, og hva som til slutt evt funket, itilfelle flere har problemer med samme kort / serie.

Lenke til kommentar

Har kjempe gode nyheter, hardware.no!

Kortet funker nå suverent, og jeg har nettopp spilt lenge. Det er en stor forbedring, alt går nesten helt glatt på Project Reality nå, og Kernel panicen har gått ned til 0%. Helt sykt stor forandring, og jeg fryder meg!

Hva problemet mitt var?

-Problemer med at Kernel Times ble så høy at det ble mye lagg spikes i spill, og derfor ødela dette mye av opplevelsen. Stod på 80% - 100% Kernel Times lenge.

Og løsningen var?

Å installere oppdaterte Mainboard drivere. Spesiellt Chipset, og jeg er temmelig sikker på at det var GartDriveren som det var noe galt med. Selvfølgelig installerte jeg tidligere også hk-drivere, men disse var visst urgamle og ble ikke støttet, dette første til en driverkonflikt som førte til høyt Kernel forbruk.

Jeg hadde nesten gitt opp, og er så overlykkelig nå! Føles utrolig deilig å skrive solved i topic!!

Håper alle har en kjempe fin helg videre!

Endret av tom1337boy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...