Edstro Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Hei. Sist termin (våren 2009), tok jeg 10 fag som privatist. Ja, dette høres sykt ut. Jeg ville bli ferdige med mange fag slik at jeg kunne skappe av i år. Siden jeg nå er tredje klassing. De fleste fagene gikk veldig bra, men noen brant jeg meg kraftigt i. Som feks norsk muntlig. Skolen min har aldri hvert en tilhenger av elever som tar fag som privatist utenom. Eksamenskontoret derimot førte alle karakterene inn i skolearena (noe som jeg IKKE hadde gitt tilatelse til). Noe som gjorde at skolen fikk se disse fagene. Helt tilfeldig?, sjekket en avdelingsleder faghistorikken min. Han fikk selvfølgelig helt sjokk og spørte om jeg var helt normal? Så sa jeg ja? Jeg har gjerne vert litt aktiv på skolefronten i det siste. Å jeg var helt ved mine fulle fem når jeg meldte meg opp i alle disse fagene. Litt humor svar tilbake igjen ifra meg. Dumme spørsmål får dumme svar. Men spørsmålet mitt er enkelt. Har eksamenskontoret gjort noe ulovelig med tanke på at de fyrer inn karakterene mine bort til skolen jeg går på. Er ikke dette privat informasjon og trenger min tilatelse for å sendes ut? Jeg har jo fått karakterene i posten. Avdelingslederen er fremdeles skikelig forbanna fordi jeg har tatt alle disse fagene som privatist. Å det var akuratt derfor jeg ikke ville eksamenskontoret skulle gjøre dette. Så hva skal jeg gjøre? Å har dem gjort noe ulovelig? Lenke til kommentar
Solaar Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 I utgangspunktet er standpunkt- og terminkarakterer taushetsbelagte opplysninger. Eksamenskarakterer er ikke underlagt de samme ordningene pga at det er offentlige prøver. Jeg vil alikevel anta at en skole er i sin fulle rett til å innhente karakterdata fra privatistkontoret hvis det trengs for å fylle ut en komplett karakterliste. Men hvorfor i alle dager er avdelingslederen forbanna? De burde jo bare være imponert over at du har klart mer enn du skulle? Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Men så strøyk han eller fikk toer i mange av de fagene, da. Lenke til kommentar
Solaar Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Ok? Det skrev han ikke noe om, han har jo uansett gjort mer enn han skulle så jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor de er forbanna. Men nå er det egentlig OT, håper han fikk svar på det han lurte på. Trådstarter: Du kan forøvrig lese mer på Regjeringen.no Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Avgjørelse om karakterer er enkeltvedtak etter forvaltningsloven, enten de karakterene er standpunkt- eller eksamenskarakterer, og taushetsbelagt med begrunnelsen "enkeltpersoners personlige forhold". Enhver tjenestemann er altså i utgangspunktet pliktig til å forhindre at andre får tilgang til opplysningene, jf forvaltningsloven § 13 (1) pkt 1. I dette tilfellet har ikke eksamenskontoret brutt noen taushetsplikt. Du er elev ved en offentlig skole, og det er denne skolen som skal skrive ut vitnemålet ditt når du har avlagt alle de nødvendige eksamener. Unntaket fra taushetsplikten er hjemlet i forvaltningsloven § 13b (1) pkt 5. Lenke til kommentar
Edstro Skrevet 10. september 2009 Forfatter Del Skrevet 10. september 2009 4 av fagene gikk til helvete ja. Som religion og norsk. Men jeg har ikke vurdert å bruke de karakterene. Det karakterene jeg skal bruke er de fagene jeg fikk fire og frem i. Avdelingslederen er forbanna for jeg nå teoretisk sett kan slutta å gjør hva jeg vill på skolen. Å han har fremdeles ikke roet seg ned. Noen ganger lurer jeg på hvilken rar skole jeg går på? ' Ingen av de fagene jeg tok, var nødvendig for å få et fullt vitnemål. Jeg gikk nemlig i vg2 da og tok bare vg3 fag. Så da hadde ikke skolen noen nødvendighet for å hente inn disse opplysningene egentlig? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Selvfølgelig hadde de det -- fagene skal jo på vitnemålet ditt. Hvis du ser på §13b står det at avgiverorganet (eksamenskontoret) kan gi andre forvaltningsorganer (her skolen) slike opplysninger som er nødvendig for å fremme deres egne oppgaver. Eksamenskontorets oppgaver er å avholde eksamen og å dokumentere at eksamen er avlagt. Informasjonsutvekslingen med andre videregående skoler går inn under dokumentasjonsoppgaven. I den forbindelse vil forholdet også gå inn under bestemmelsens punkt 2, da vitnemålet ditt kan regnes som "gjennomføring av avgjørelsen" (altså eksamensresultatet). Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 (endret) krikkert: Hvis ikke trådstarter vil bruke disse eksamene på vitnemålet, hvorfor skal da skolen ha dem? Så vidt jeg vet har han rett til å ta disse fagene på nytt selv om han har tatt dem som privatist. Forøvrig går du på en skole med rape gale lærere og ledelse. Endret 10. september 2009 av Herr Brun Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 krikkert: Hvis ikke trådstarter vil bruke disse eksamene på vitnemålet, hvorfor skal da skolen ha dem? Så vidt jeg vet har han rett til å ta disse fagene på nytt selv om han har tatt dem som privatist. Fordi loven gir adgang til slik informasjonsutveksling... Jeg ser heller ingen verneverdig interesse involvert her som skulle tilsi at det ikke burde være adgang til å bruke loven fullt ut. Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Om man tar privatisteksamen på samme VGS man går på, havner de automatisk i systemet. Lenke til kommentar
Edstro Skrevet 10. september 2009 Forfatter Del Skrevet 10. september 2009 Om man tar privatisteksamen på samme VGS man går på, havner de automatisk i systemet. Jeg tok eksamen på en annen skole, men i samme fylket. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Avdelingslederen er forbanna for jeg nå teoretisk sett kan slutta å gjør hva jeg vill på skolen. Å han har fremdeles ikke roet seg ned. Noen ganger lurer jeg på hvilken rar skole jeg går på? Dette er nok litt off topic, men er ikkje grunnen til at avdelingslederen er sur på TS det at TS har kasta vekk eit av forsøka sine på å ta ein eksamenen som han ikkje har forberett seg skikkelig til? Denne privatist eksamenen blir rekkna som eit forsøk, om TS ikkje består eksamenen til neste år så har han berre eit ordinært forsøk igjen på å ta eksamen. Om fag koda blir endra så må han i værste fall ta oppigjen heile faget med obligatorisk oppmøte, deloppgaver og eksamen til slutt. Sjølv om privatist karakteren ikkje blir brukt på vitnemålet så teller den fortsatt som eit av dei tre forsøka du har på å bestå eksamen. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Det er ingen begrensning på antall ganger du kan forsøke å ta eksamen på VGS-nivå. Lenke til kommentar
Edstro Skrevet 12. september 2009 Forfatter Del Skrevet 12. september 2009 Hehe. Helt korrekt. Privatist karakteren kan jeg gjør akuratt hva jeg vill med. Min rett til å få standpunkt karakter har jeg fremdeles. Å antall forsøk er somsakt ubegrenset. Så jeg drar ingen ulempler av dette. Utenom at jeg taper noen penger. Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Og tid, antar jeg. Pass på å få ståkarakter i alt før du går ut av VGS, hvis ikke må du konkurrere i ordinær kvote allerede fra første stund Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå