Gå til innhold

Diktafon i bruk ved forelesninger - hvilken er best?

Anbefalte innlegg

Jeg trenger en god nok diktafon som kan ta lydopptak fra forelesninger. Helst en som ikke tar opp masse bakgrunsstøy fra medstudenter.

Viktige kriterier er: God lyd(ikke noe sus/skurring), batterilevetid, minne(internt/eksternt) og pris(max. 5000 NOK).

Jeg har ingen peiling på hvilken som er best. Har sjekket noen typer (olympus, zoom) på internett, men disse diktafonene nevnes mest i en studioinnspilling(instrumentopptak)-sammenheng.

Jeg håper det er noen studenter der ute som har erfaringer med hvilke diktafoner som er best i denne type sammenheng.

Takker på forhånd!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor stort rom er det?

Hvor mange studenter er det?

en mikrofon er som et øre, den høre best det som er nærmest. Det blir sus og støy hvis mikken er langt fra kilden. da må du stille opp signal nivået, og det er naturlig nok støy i elektronikken.

Beste er å enten kople seg inn på anlegget til foreleseren, eller kjøpe en zoom og plassere den nærmest mulig foreleseren, f.eks på talepult/kateteret.

Lenke til kommentar
Jeg trenger en god nok diktafon som kan ta lydopptak fra forelesninger. Helst en som ikke tar opp masse bakgrunsstøy fra medstudenter.

Viktige kriterier er: God lyd(ikke noe sus/skurring), batterilevetid, minne(internt/eksternt) og pris(max. 5000 NOK).

Jeg har ingen peiling på hvilken som er best. Har sjekket noen typer (olympus, zoom) på internett, men disse diktafonene nevnes mest i en studioinnspilling(instrumentopptak)-sammenheng.

Jeg håper det er noen studenter der ute som har erfaringer med hvilke diktafoner som er best i denne type sammenheng.

Takker på forhånd!!

Hadde en liknende tråd for kort tid siden.

I utgangspunket vurderte jeg å kjøpe en Olympus LS-11, men kjøpte en Zoom H4n i stedet for å prøve denne. (i stedet for å benytte en netbook og ekstern mikrofon).

Kjøpte også et 32 Gb minnekort til denne.

Har ikke fått testet denne enda, men skal benytte den på et kurs/forelesning til uken.

Det eneste jeg har stusset litt på til nå er at den har lang oppstartstid, ca. 30 sekunder.

Ellers virker den litt klumpete men helt grei.

Mange mulige innstillinger og mulighet for 4 forskjellige mikrofoner samtidig under opptak(eller velge mikrofon som skal brukes)(2 fastmonterte). Var vel dette som gjorde at jeg valgte denne. Ser for meg å kunne bruke en retningsmikrofon i tillegg til de fastmonterte.

En annen fordel med Zoom H4n er at du kan benytte mikrofoner som trenger fantomspenning.

Batterilevetiden skal etter beskrivelsen sammenhengende holde i ca. 6/11 timer (alkaline batteri - normal/stamina mode) ved opptak i wav 44,1 kHz/16bit. (2 stk AA batterier)

Begge har fått gode tilbakemeldinger på youtube (brukertester).

Lenke til kommentar
Hvor stort rom er det?

Hvor mange studenter er det?

en mikrofon er som et øre, den høre best det som er nærmest. Det blir sus og støy hvis mikken er langt fra kilden. da må du stille opp signal nivået, og det er naturlig nok støy i elektronikken.

Beste er å enten kople seg inn på anlegget til foreleseren, eller kjøpe en zoom og plassere den nærmest mulig foreleseren, f.eks på talepult/kateteret.

Det er ikke en stor aula/gymsal, men stedet rommer 350 studenter. Uansett tror jeg at jeg skal se litt nærmere på Olympus LS-11 og Zoom H4n.

Men tusen takk for tipset!!!

Lenke til kommentar

Har fått prøvd H4n, og kan anbefale denne for å ta opp fra koneranser/kurs.

Lyden er meget god og all tale er lett forståelig selv på avstand og når foredragsholder befinner seg langt bak mikrofonen.

Ved å benytte stamina mode holder også batteriet mer enn lenge nok til en lang dags opptak.

Filene blir fort store og mange i løpet av en dag så det medfølgende minnekortet på 1 Gb er alt for lite.

Tømmer du minnekortet daglig ville jeg kjøpt et kort på rundt 8Gb.

Foreløpig vil jeg påstå at det ikke er nødvendig med ekstern retningsmikrofon til dette bruket.

Følsomheten på mikrofonen bør stilles manuellt, på auto synes jeg den gjevnt over var for lav.

Eneste irritasjonsmomentet er meget lang oppstartstid...

Lenke til kommentar

har et spørsmål vedrørende minnekort til H4n.. Holder det med et klasse 2 eller 4 SDHC eller må man gå for klasse 6?

Lurer også på om "vindhetten" som medfølger er en fordel ved opptak av forelesning i henhold til bakgrunnsstøy. I min situasjon skal diktafonen ligge kun 1- 1,5 meter fra foreleser, mens 350 studenter sørger for godt med støy i bakgrunnen.

EDIT: hvor store filer snakker vi om dersom det tas opp på høyeste lydkvalitet? Gi gjerne forskjellige eksempler.

Endret av Multi-Task
Lenke til kommentar

Til normalt bruk er Class 2 helt greit. Det trekker også sannsynligvis litt mindre strøm.

Vindhetten er fin å ha om du har noen som skal snakke rett i mikrofonene eller om du gjør opptak ute.

Opptakskvaliten kommer an på formatet du bruker. En mp3 er veldig forskjellig fra en 24 bit, 96.000 Hz opptak. Kommer helt an på om du skal spille inn musikk eller gjøre opptak av tale.

Til vanlig talebruk uten store utfordringer så burde mp3 holde og da vil f.eks 128 bit bli rundt 1 megabyte pr. minutt

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle ta opp i mp3, grunnet at det dermed lett kan føres over til mp3 spiller osv. Kvaliteten på mp3 p høyeste kvalitet (320 bit?) vil i din/deres mening bli god nok for en forelesning?

Det viktigste er at lyden blir såpass god eller "behagelig" at man kan høre på opptakene gjentatte ganger.

Edit: Har nå kjøpt zoom H4n, forstår ikke helt "1" "2" knappene under "mic" knappen, kan noen enkelt forklare hva disse gjør?

Lurer også hvilken følsomhet jeg bør sette mic'en på? (1-1,5 meter fra foreleser) Bakgrunnstøy kommer da bak diktafonen og kan til dels være noe høyt.

Endret av Multi-Task
Lenke til kommentar

Anbefaler å bla gjennom brukermanualen, det står mye kjekt der.

Mik knappen er for de innebygde mikrofonene.

1 og 2 er inngangene nederst på Zoom H4n, hvor eksterne kilder som f.eks mikrofon kan tilkobles.

Prøv å sette følsomheten på auto og lytt til resultatet samt se hvor på skalaen du ligger.

Blir dette for dårlig kan du sette følsomheten høyere manuelt.

Lenke til kommentar

320 kbit er råflott å bruke for tale, og du ender bare opp med bortkastet lagringskapasitet. Du kan jo ta opp i VBR (variabel bitrate), da bruker den bare kapasitet når det trengs og du får således mindre filer med den kvaliteten du bestemmer (VBR har et kvalitetspreg som du definerer. Altså hvor langt bort fra originallyden det komprimerte signalet får lov å være)

Lenke til kommentar

Har absolutt ikke god peiling på dette, så takker for alle tips.

Har idag/ikveld tatt opp mye med 320 bit og ekperimentert med ulike talefunksjoner, og ser ut til å fungere helt ypperlig. Nesten sjokkert over den imponerende lydkvaliteten, bedre enn forventet. Selv lave stemmer blir jo faktisk "høye" ved avspilling. Skjønner at det blir bortkastet lagringsplass... prøver først 128 bit før jeg så tester VBR som du foreslo.

Har absolutt bladd mye i brukermanualen, men må ærlig talt innrømme at en del sider derm var forholdsvis avanserte når jeg har 0 kunnskap om terminologi osv. Men et utrolig morsomt apparat som jeg uansett er sikker på kommer gjøre jobben den er ment for.

Fikk høre at jeg "skyter fugl med kanon" når jeg kjøpte denne for mitt bruk... Men i forhold til billigere spillere medstudenter innehar merker jeg at prisen kan forsvares :)

Forresten, kjøpte den i en musikkforretning som jeg vet har svært høyt kunnskapsnivå, og de rekommenderde å ikke bruke kort over 8 GB, da spilleren ble BETYDELIG treigere dersom man benyttet 16 eller 32 GB kort (altså fylte med slike mengder uten å tømme). Noen som har erfaring med dette?

Edit: Leste om "lo cut" i manualen, som tydeligvis var bra for å fjerne vind/støy, er dette noe som er å rekommendere for inne/forelesningsbruk, og hvilket nivå er aktuelt?

Endret av Multi-Task
Lenke til kommentar
Forresten, kjøpte den i en musikkforretning som jeg vet har svært høyt kunnskapsnivå, og de rekommenderde å ikke bruke kort over 8 GB, da spilleren ble BETYDELIG treigere dersom man benyttet 16 eller 32 GB kort (altså fylte med slike mengder uten å tømme). Noen som har erfaring med dette?

Denne vekket min interesse.

Gjorde et forsøk med 2 tomme minnekort og det er stor forkjell i hastighet allerede her:

Det medfølgende kortet : INX 1 Gb SD

- Normal mode: Oppstart 12 sek / formatering 18 sek

- Stamina mode: Oppstart 15 sek / formatering 18 sek

og et Transcend 32 Gb SDHC class 6

- Normal mode: Oppstart 44 sek / formatering 3 min 10 sek

- Stamina mode: Oppstart 1 min 20 sek / formatering 3 min 10 sek

Har ikke testet hvordan dette ser ut med halvfulle eller fulle kort.

Var overrasket over at oppstartstiden skulle variere så mye.

(Bios verson 1.30)

Lenke til kommentar

De bemerket at det ikke var en datamaskin, og det kan jeg jo forstå. Men, selvfølgelig er det villedende at produsenter oppgir teoretiske spesifikasjoner som i praksis byr på problem. Med 32GB må det jo bli et mareritt (er vel avhengig av situasjonen, har vel ofte 44 sekunder). Min bruker vel 7-10 sekunder med 8 GB. Her må jeg kanskje måle nøyaktig, har ikke tatt presis tid her, men er svært kjapp. (San Disk class 2)

Endret av Multi-Task
Lenke til kommentar

Nå er det kun ved oppstart jeg merker at den er treig.

Under bruk merker jeg ikke noe, like kjapp tom som med 5 gb på kortet.

Ser ikke på dette som noe stort problem, ved mitt bruk står den på ca. 8 timer i strekk.

Skulle jeg derimot slått den av og på hele tiden hadde dette vært et stort irritasjonsmoment.

Lenke til kommentar

Ikke det at det ikke er interessant. Jeg skjønner ikke hvorfor den bruker lengere tid, annet enn hvis den skal gjøre en form for kalibrering, eller sjekk av ledig plass.

Gode data Teza! :thumbup:

Nå er jo heller ikke dette en enheten som er designet for at den skal kastes ut av lomma for å ta opp noe, som en diktafon. Det er mer et pressisjonsverktøy for opptak, dermed vil vel ikke oppstart være et problem? :hmm:

Lenke til kommentar

Dersom den ikke oppleves tregere under bruk er problemet mye mindre, ja. Oppstartstiden er utvilsomt avhengig av bruken, uansett er det uheldig at tiden skal variere så enormt i forhold til størrelsen på minnet.

Tok en nøyaktig oppstartstid på 8 Gb ikveld, som endte med 16 sekunder i normal mode.

Når du bruker den i 8 timer i strekk benytter du vel stamina mode? Ellers noen erfaring med faktisk batterilevetid i forhold til de oppgitte (6t norm/11 tim stamina)?

Lenke til kommentar
Når du bruker den i 8 timer i strekk benytter du vel stamina mode? Ellers noen erfaring med faktisk batterilevetid i forhold til de oppgitte (6t norm/11 tim stamina)?

Hadde tenkt å måle dette da jeg var på kurs men nedprioriterte det.

Hadde 2 halvfulle batterier og kjøpte en 4 pakning med Duracell batterier, og dette holdt fint de 4 dagene kurset varte. (er fremdeles strøm på det siste settet).

Den første dagen brukte jeg normal mode men gikk over til stamina mode dag 2.

Alt i alt synes jeg den bruker lite strøm, mye mindre enn forventet faktisk.

Lenke til kommentar

Spilleren funker fint med oppladbare batterier selv om spenningen er litt lavere. Gode oppladbare batterier varer også lengre enn vanlige batterier. Du får jo oppladbare batterier på nesten 3000 mAh, noe bare de aller beste alkaliske batteriene kan hamle opp med.

Anbefaler forresten FirstPrice sine alkaliske batterier. De er fantastisk bra i forhold til prisen.

Lenke til kommentar

Hadde faktisk tenkt å gå til innkjøp av 4 oppladbare batterier, selges med lader på clas ohlson i flere forskjellige kvaliteter :)

Kan batteriene lades opp ved hjelp av AC kabelen som fulgte med spilleren forresten?

Edit: lurer forresten fortsatt på om noen har erfaring med å bruke "lo cut" funksjonen.

Endret av Multi-Task
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...