Gå til innhold

Knebøy Feil? Bruke Belte?

Papirstopp

Anbefalte innlegg

DSC01759.jpg

130kg Knebøy. Bilde tatt i feil tidspunkt (på tur opp.) Så fikk jeg kommentar om at det er galskap av meg og gjøre dette uten belte. Jeg har alltid følgt 5x5 stronglifts sitt konsept om at det bare skaper "falsk" støtte.

Burde jeg bruke belte for og unngå ryggskader? Ryggen er helt fin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tull, man bruker belte først når teknikken svikter og man ikke kan utføre øvelsen korrekt.

Grunnen til dette er at uten belte strammer du magen , dvs innover for å skape stabilitet.

Med belte presser du utover for å skape et trykk for å oppnå det samme.

Den puta ville jeg kastet, den skaper bare vingling.

Lenke til kommentar

Så lenge du har rett rygg, er det ikke store faren for skade. (så lenge du ikke endrer rettning fort slik at stanga hopper litt)

For meg så ser det ut til at du kunne rettet deg litt opp øvest. Men mulig det bare er bildet. Kan også anbefale deg å skaffe strykeløfter sko, det vil gi det bedre balanse og derfor muligheten til å gå enda lengre ned og like vel holde ryggen strak (du trenger ikke å bøye deg for å holde balansen)

Lenke til kommentar

Mine tips:

- Drit i belte, på maksløft kan det være greit, men eller klarer du deg fint uten.

- Om du ikke greier å gå dypere enn 90 grader, prøv å stå bredere, la tærne peke litt utover og jeg kan garantere deg at du kommer dypere. Om du fremdeles ikke kommer dypere så tøy setemusklene og bakside lår og se om du kommer dypere da. Du mister nær sagt all trening av hoftene når du bare går til 90 grader. Jeg ville vurdert å kjøre frontbøy istedet da.

- Trenger du virkelig den skumbeskyttelsa over skuldrene? Om du dropper den vil du ganske fort greie å løfte smertefritt uten den ;)

Lenke til kommentar
Er 90grader. Lenger går det ikke uansett hvor lite vekter jeg har på. Nesten som en "sperre" ved 90grader, etter det er det bare ryggen jeg tar ned.

Tull. Med mindre du faktisk har kne/ryggskader så er det ingen grunn til at du ikke skal gå under 90 grader.

Og hvis det er fysisk umulig for deg å gå lavere, så vil jeg si det er noe ganske feil på teknikken din.

Endret av DMN
Lenke til kommentar

Evt filme det og legge det opp her. '

Teknikk trener du med lette vekter, det tar vanligvis 3-4 mnd selv for proffe.

Og hvordan ser programmet og kosten din ut?

Du kommer ingen veg med de samme vektene trening etter trening eller om du spiser forlite.

Endret av War
Lenke til kommentar

Har ikke bare lesset på med vekter. Følgt stronglifts lenge og delodet 3 ganger. Nå er jeg på 115 kg 5x5. Er bare nede i 80-90 grader på bøyet, det som er dumt. Og dette skal jeg prøve og forbedre på selvfølgelig. Men dumt og trene med 60 kg teknikk tre ganger i uka siden jeg føler dette er og gå tilbake...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...