Gå til innhold

Objektiv til konsertfotografering - Canon

Anbefalte innlegg

Heisann!

Skrev et relativt grundig innlegg som nettopp ble borte - så jeg prøver å gjøre det noe kortere nå. Har flyttet til Bergen for å studere, og har blitt med i en fotogruppe tilknyttet en studentorganisasjon. Denne fotogruppen tar hovedsakelig bilder av virksomheten til studentorganisasjonen, noe som vil bety hovedsakelig konsertbilder. Jeg har kitobjektivet Canon EF-S 18-55 f/3.5-5.6 IS, men det duger kanskje ikke helt til konsertbilder. Jeg trenger vel da et lyssterkt objektiv - med omlag en brennvidde på rundt 30mm, da jeg har hørt at 50mm kan bli en anelse trangt.

Jeg har sett på Sigma 30mm f/1.4, og ellers noen Canon-alternativer. Er relativt fersk innenfor dette med fotografi, så jeg er ikke så stødig på hvor stor blenderåpning man generelt trenger til konserter, etc, men 1.4-1.8-ish-objektiver må vel være et sted å starte? Kan legge til at jeg har muligheten til å låne et Sigma 18-55 f/2.8 (eller noe i den dur) av fotogruppen.

Det å kunne leke litt med dybdeskarphet er noe jeg gjerne vil ha muligheten til, og da er vel stor blenderåpning en forutsetning, eller?

Dette ble ikke så kort likevel - men håper noen av dere kan veilede meg litt. Objektivet skal forresten brukes på et Canon 40D. Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den Sigmazoomen er nok grei, men selv 2.8 kan bli litt lite i enkelte situasjoner. Om du bruker den i kombinasjon med feks Canon 50/1.8 og/eller 85/1.8, som er bilige og gode nok, bør det vel bli bra? :D

Sigma 30/1.4 er nok også passende, men kanskje litt vid? Må være tett på for at den skal være optimal. Dessuten har Sigma ofte trøbbel med AF på Canon - etter det jeg har hørt.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Det kan hende Sigmaen blir vid - det vet jeg ikke. Men i følge lederen for fotogruppen så blir 50mm trangt på de scenene de fotograferer, men i kombinasjon med 18-55/2.8 kan det jo hende det er ok. Angående det med fokusproblemer så har jeg lest det selv, og det er jo ikke noe pluss. Sånn sett virker Canon en del tryggere å velge. Har Canon noe billig og ok rundt 30 mm?

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd meg på 30mm f/1.4 på konsert, men da stod jeg ganske langt bak (sløv som jeg er, og klarer aldri komme tidlig nok). Alle bildene ble ubrukelige. Man kan så vidt se at det er noen som står på scenen :D

Men står du helt foran er nok dette et ypperlig objektiv som Thor sier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...