Gå til innhold

Ønsker en stille workstation; merkevare/hjemmebrygg?

Anbefalte innlegg

Kjæresten min skal ha seg en ny arbeidspc for det som hovedsakelig er arkitektrelaterte oppgaver; tunge photoshop-jobber, jobbing med store tegninger i ArchiCad og 3DSMax og langdryge rendringsjobber. Ikke akkurat vanskelig krav å tilfredsstille, men det er ett viktig kriterium: STILLHET.

Og det er derfor jeg henvender meg til dere: Jeg har hørt at "merkepc-er" fra Lenovo og Dell gjerne er stillere enn det en selv mekker. Selvfølgelig vet jeg at en ivrig selvbygger kan dille rundt i evigheter med asfaltmatter, gigantiske kjøleribber, 14dB vifter, etc. , men jeg lar nok Komplett bygge pc-en for henne og da utgår slike DIY-prosjekter.

Ganske enkelt: Hun vil ha en kjapp arbeidsstasjon som skal være stille, til en studentvennlig pris (maks. 10000kr). Hva bør hun gå for?

Hardware messig vil det antagelig innebære:

- min. quad-core CPU

- 4-8 GB minne

- 512 MB GPU, trenger ikke FireGL eller andre proffløsninger.

- SSD, minimum 80GB. Systemdisk. Kan ev. kjøpes ekstra.

- HDD til filer? Kanskje en stille 2.5'' ...

Den vil kjøre 64 bit Windows 7.

Proffe Workstations som Lenovo S10 utgår pga pris.

Kompletts Workstation pakke ser fin ut, men så var det lydnivået da.. ?

Endret av 8086
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finn en med VIFTELØST skjermkort (som støttes av programvaren du skal bruke!).

Strømforsyning med lite støy!

God CPU kjøler med 120 mm langsomtgående vifte

Romslig støydempet kabinett

6 Gb RAM

i7 - 920 billigste prosessor

150 Gb wd Velociraptor system disk (2.5" i 3.5" kjøler)

1Tb stille lagringsdisk WD Green serien

Lenke til kommentar
Kjæresten min skal ha seg en ny arbeidspc for det som hovedsakelig er arkitektrelaterte oppgaver; tunge photoshop-jobber, jobbing med store tegninger i ArchiCad og 3DSMax og langdryge rendringsjobber. Ikke akkurat vanskelig krav å tilfredsstille, men det er ett viktig kriterium: STILLHET.

Og det er derfor jeg henvender meg til dere: Jeg har hørt at "merkepc-er" fra Lenovo og Dell gjerne er stillere enn det en selv mekker. Selvfølgelig vet jeg at en ivrig selvbygger kan dille rundt i evigheter med asfaltmatter, gigantiske kjøleribber, 14dB vifter, etc. , men jeg lar nok Komplett bygge pc-en for henne og da utgår slike DIY-prosjekter.

Ganske enkelt: Hun vil ha en kjapp arbeidsstasjon som skal være stille, til en studentvennlig pris (maks. 10000kr). Hva bør hun gå for?

Hardware messig vil det antagelig innebære:

- min. quad-core CPU

- 4-8 GB minne

- 512 MB GPU, trenger ikke FireGL eller andre proffløsninger.

- SSD, minimum 80GB. Systemdisk. Kan ev. kjøpes ekstra.

- HDD til filer? Kanskje en stille 2.5'' ...

Den vil kjøre 64 bit Windows 7.

Proffe Workstations som Lenovo S10 utgår pga pris.

Kompletts Workstation pakke ser fin ut, men så var det lydnivået da.

Byingeniøren i kommunen jeg jobber bruker primært 7900p modellene til HP, ikke noen kjempegode grafikkort, men de kan kjøpes utenom. Maskinene er veldig stille og får gjort jobben. Nå må det sies at jeg ikke tror de kjører noen vanvittige autocad modeller, men likevel tror jeg ikke dette er dumme maskiner.

Lenke til kommentar
Byingeniøren i kommunen jeg jobber bruker primært 7900p modellene til HP. <snip> Maskinene er veldig stille og får gjort jobben.

Takk for tipset. Fant bare en modell i prisguiden da :(

Noe med (den manglende) responsen her sier meg at jeg bør opprette en tråd for kjøp av komponenter.

Lenke til kommentar

Sitter selv på en HP, dog bare dobbeltkjerne E8500. Stillegående er den, men den har også integrert skjermkort.

Bygg selv, gå for Q9xxx eller i7 med 3.parts kjøler. Raptor skal du selvsagt ikke ha. SSD til system og kanskje en av de nye grønne (5400 rpm) til lagring.

Mulig folk skygger unna slike tråder fordi tittel ikke inneholder "gaming"..

Lenke til kommentar
Finn en med VIFTELØST skjermkort (som støttes av programvaren du skal bruke!).

Strømforsyning med lite støy!

God CPU kjøler med 120 mm langsomtgående vifte

Romslig støydempet kabinett

6 Gb RAM

i7 - 920 billigste prosessor

150 Gb wd Velociraptor system disk (2.5" i 3.5" kjøler)

1Tb stille lagringsdisk WD Green serien

Glemte å takk for innspill, froggyler. Ikke meningen å overse deg :)

Om jeg først skulle bygge pc så var det ganske likt deg jeg selv tenkte: bare med i5 750 som er billigere og gjør det omtrent likt med 920 i alle testene HW kjørte forleden dag. Det eneste som skiller seg er at jeg vil ha den i liten innpakning, så romslig kabinett utgår.

Lenke til kommentar

@Sovehest: Jøss, jeg fikk 0 null treff for bare noen timer siden. Rart.

Støtter programmene både Cuda og ATI Stream? Om ikke burde dette også påvirke valget av skjermkort.

Nei, ingen CUDA/AMD Stream/OpenCL støtte. Søkte for noen dager siden rundt etter nettopp dette, og kunne bare finne en eksperimentell renderplugin for 3dsMax som tok bruk av GPU-en. Den gav 50X hastighetsøkning! Men kvaliteten var litt så der, og andre tradisjonelle (trege) proff-rendrere gav mye penere rendringer.

@ei57: Takk for tipset, men jeg vil ha passiv løsning. Fant ut at kortet skal passe, så da er det bare å finne frem pengene :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...