Gå til innhold

Projektor + lerret til max 10.000,- tips?

Anbefalte innlegg

Hei og hopp,

jeg planlegger å bytte ut TVen med en projektor, og trenger litt eksperthjelp.

- Bør ikke koste stort mer enn 10.000,- inkl. lerret.

- må ha HD-oppløsning, gjerne gjerne Full HD.

- Bør ha grei lysstyrke og kontrastnivå.

- Kommer til å brukes endel, så en godt holdtbar pære er å foretrekke.

Det er i utgangspunktetet de videotekniske kravene, av bruksområdet har vi følgende:

- Bør fungere godt i et relativt mørkt rom.

- Bildet skal være på omlag 92"-100".

- Kommer til å stå rundt 4m unna veggen.

- Bør ikke bråke for mye, men er ikke spesielt kresen på det området.

- Bør ikke være ekstremt stor.

Av disse mulighetene har jeg kommet frem til to alternativer som ser ut til å fylle mine krav best i 720p-klassen:

- Optoma HD65

- Acer H5350

- Optoma HD200X <- FULL HD til 8.000,-!

Mitt forslag er Optoma HD200X + Et 200cm/92" lerret.

Så, har dere noen idéer eller forslag? Gjerne folk som har en projektor selv, selger projektorer, eller har erfaring med noen av dem. Er det hvert prishoppet for en FullHD?

På forhånd takk!

Endret av Restyle
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Piranha:

Da har du nok gått glipp av mye. Ett godt lerret er veldig mye mer enn en gjevn flate. For det første spiller fargetemperatur på lerretsfargen inn. Dessuten vil glans ved overflaten og gain ha en del å si for den totale bildeopplevelsen (kontrast). En siste ting er maskeringen ved lerret (den sorte kanten).

(Edit: Tolket deg slik at du anbefalte å ikke bruke lerret, men ser nå at det kanskje ikke var det du mente?)

Om en har planer om å være i projektorverden en stund, lønner det seg helt klart å legge litt ekstra i lerretet. Lerretet blir som regel hengende, og overlever mange projektoroppgraderinger.

Jeg vil i alle tilfeller anbefale grått lerret. Det vil gi den beste totalopplevelsen. Du sier ikke noe om hvilken type lerret du ønsker, så da vil jeg anbefale rammelerret. Om du skal ha opptrakkbart er motorisert å anbefale pga. strekk i duken.

Optoma HD200x er nok den beste av de du nevner. Mitt beste tips er derimot å se om du finner en lite brukt BenQ W5000 - det er en knallprojektor. Bør ikke være noe problem å få tak i en brukt W5000 + lerret til ca 10k. Ellers kommer det en del nytt utover høsten/vinteren.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...