Gå til innhold

Toll og merverdiavgift, stemmer dette?


Anbefalte innlegg

Driver å titter på solbriller på otticanet.com.

 

Sånn jeg nå har forstått det etter å ha gått igjennom tollvesenet sine sider er solbriller tollfrie..

I quote:

Eksempler på varer som er tollfrie:

- elektroniske produkter (TV, PC, DVD-spiller med mer)

- DVD

- CD

- skriver

- skanner

- kikkert

- kamera

- sko og støvletter

- bildeler

- møbler

- alt sportsutstyr, unntatt sportsklær

- briller og solbriller

- vesker, bagger, ryggsekker

- sanitærartikler (badekar, vasker, duskabinett)

- kosmetikk (sminke, kremer, såper, sjampo)

- barnevogner

- sykler

- verktøy (elektronisk og mekanisk)

- pyntegjenstander

- drikkeglass, varer av glass (speil m.v. )

- service og porselen

- plakater

 

Solbrillene koster 1400 spenn + frakt. De blir da levert på døra av DHL..

 

Har jeg forstått det riktig at det eneste jeg må betale ekstra er MVA på 25%? I så fall, kommer dette som en regning i etterkant fra tollvesenet eller fra DHL?

 

Om jeg skal ha 2 briller, lønner det seg å kjøpe dette i en pakke eller er det noe annet jeg egentlig bør vite som evnt. andre regler ved å overstige 2000,-

 

takker!!

 

footy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Riktig. Du må kun betale MVA + gebyrer på dette.

 

Husk at MVA beregnes utifra varens verdi + frakt.

Koster varen 1400 og frakten 200, så blir det altså 1400+200 * 1,25

 

Gebyrer du må betale er varierende. Når det gjelder DHL så har de svinaktige gebyrer. Ikke bli overrasket om du må betale rundt 500 NOK i fortollingsgebyr. Posten har på sin side rundt 100 NOK i gebyr.

Jeg vil derfor andbefale å benytte en annen transportør hvis det er mulig.

 

Regningen kommer i etterkant fra transportør..

Lenke til kommentar
Men tråden du linker til er det jo snakk om fortollningsavgifter... kan DHL ha egne regler på hva som er tollfrie da tollvesenet selv sier solbriller er tollfrie?

det kan de ikke, det er staten som bestemmer det. men pakken må behandles(momses inn) og regner med DHL vil ta gebyr for det jeg uten at jeg vet sikkert. vil anbefale å sjekke med dhl eller velge en annen leverandør.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Fikk en pakke levert med DHL nå nettopp; mva-grunnlag (kjøpesum) 4763 kroner, mva av dette på 1191kr, fortollings (behandlings)-gebyr 340 kroner. Selv om varene er tollfrie, så må det jo først vurderes om de er det, samt kreves inn mva, og det er dette papirarbeidet gebyret skal dekke -ordet "fortollingsgebyr" kan være litt misvisende, på samme måte som ordet "tollgrense" er misvisende...

Lenke til kommentar
Men tråden du linker til er det jo snakk om fortollningsavgifter... kan DHL ha egne regler på hva som er tollfrie da tollvesenet selv sier solbriller er tollfrie?

Toll og moms er to forskjellige ting. Moms må du betale på nesten alt som importeres av verdi på over 200 kroner. Unntak er bøker og noko andre greier. Alt elektrisk utstyr er momsbelagt. Klede er eit eksempel på varer som og er tollpliktige. Kjøper du eit plagg til over 200 kroner må du betale f.eks. 10% i toll og 25% i moms.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...