Emomilol Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Jeg har lest om begge disse programmene, og har fulgt StrongLifts i en måned. De virker begge fornuftige, og derfor stusser jeg når jeg leser at det i RYP er lagt inn 9 dagers hvile, mens det i StrongLifts er mer en "kjør på"-filosofi. Burde jeg ta en uke hvile? Hvorfor/Hvorfor ikke? Lenke til kommentar
Robols Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Nå svarer ikke jeg på spørsmålet ditt desverre, men jeg har selv prøvd begge. SL var klart best av disse. Hadde mye mer framgang her, i forhold til RYP. Lenke til kommentar
Jonas2k Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 (endret) I RYP skal du ta en hvilepause fordi etter 6 uker klarer du mest sannsynlig ikke å øke noe mer og musklene trenger derfor en pause. I Stronglifts skal du begynne med kun stang og øke for hver økt (?) og det er derfor veldig inviduelt hvor mange uker du klarer å holde før du må ta en hvilepause/deloade. Ta en hvilepause når du ikke klarer å øke mere Håper dette svarte på spørsmålet ditt Endret 9. september 2009 av Jonas2k Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 RYP er mer ment for muskelvekst mens SL er mer retta mot styrke, dog vil du oppnå begge deler med begge programmene Lenke til kommentar
Emomilol Skrevet 10. september 2009 Forfatter Del Skrevet 10. september 2009 Jeg leste i RYP at det var nødvendig med 9 dagers hvile slik at bindevevet skulle trekke seg tilbake. Etter det ble det lettere å oppnå mikrorifter i muskelfibrene, som igjen stimulerte til muskelvekst. Jeg vet nada om fysiologi og trening, og spør derfor dere: dette stemmer altså ikke? Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Ifølge Børge Fagerli (han som i sin tid laget programmet) trenger man ikke så lang hvile, men du kan godt kjører noen få økter med svært lette vekter eller ta f.eks ei uke fri innimellom Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Jeg har trent begge programmer, og man skal deloade på begge. På RYP regnes det med at man trenger deloading etter ca. 6 uker (da programmet ikke lenger regner ut for deg) for du har lagt inn 10RM i alle øvelser og programmet regner jo ut hvor mye du skal løfte basert på dette. På SL er det som en nevnte lengre oppe individuelt hvor lenge man greier å fortsette, men når man har stagnert her tar man f.eks. en uke pause, og så begynner man igjen med lette vekter. Dette er pga musklene skal få "nullstille" seg slik at de igjen reagerer på all belastning som overbelastning. Poenget med styrketrening er å overbelaste muskelen hver gang. Det er derfor du skal øke vektene hver gang, og det er derfor du ikke kan begynne på maksløft og så forvente å kunne øke neste gang. Kroppen er en fin mekanisme som etter et løft på 20kg lærer seg hvordan den skal forberede seg mot og takle et slikt løft om det forekommer på nytt. Det er derfor du neste gang skal løfte 22,5 eller 25kg slik at kroppen igjen må ryste seg (bygge seg sterkere). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå