H1rik1 Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Hei Hvilke partier er for/mot formueskatt? Hva er vitsen med formueskatt? Hvem betaler formueskatt? Hvor mye får staten inn årlig i formueskatt? Takk for svar! Lenke til kommentar
nistemann Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Hei Hvilke partier er for/mot formueskatt? Hva er vitsen med formueskatt? Hvem betaler formueskatt? Hvor mye får staten inn årlig i formueskatt? Takk for svar! Staten får vel inn sånn ca. 12-13 milliarder i formueskatt årlig (Kilde). De borgelige partiene er vel i stor grad mot formueskatt. Du kan lese en tidligere tråd om dette emnet. Vitsen med formueskatt kan jeg ærlig talt ikke se, så det spørsmålet kan jeg ikke svare på. Det er nok av eksempler på hvor feil denne skatten treffer, som når to barn på 12 og 17 år må ta ut ett utbytte på 33 millioner for å betale arv og to års formueskatt. Når bedriften faktisk går i underskudd. (Kilde). Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Vitsen med formueskatt kan jeg ærlig talt ikke se, så det spørsmålet kan jeg ikke svare på. Det er nok av eksempler på hvor feil denne skatten treffer, som når to barn på 12 og 17 år må ta ut ett utbytte på 33 millioner for å betale arv og to års formueskatt. Når bedriften faktisk går i underskudd. (Kilde). Nå skal det også sies, noe Hegnar passer seg godt for å nevne, at samme bedrift gikk med store overskudd på 60-90 millioner årlig de to årene før, så de burde klare å se for seg at det kan komme dårligere år, og sette av endel midler. For å gå tilbake til hovedspørsmålet; Høyresiden og sentrumspartiene, Senterpartiet inkludert, vil fjerne formuesskatten; enten helt og fullt, eller, eventuelt i en overgangsperiode kun på "arbeidende kapital", altså fiskebåter og foredlingsanlegg etc, for å bruke Nergård-konsernet som eksempel. Skillet mellom aksjekapital og arbeidende kapital kan bli vanskelig å definere, men det får bli finansdepartementets problem. Ettersom Erna sa på tv i går, når hun argumenterte for en slik løsning i en overgangsperiode, så har de klart det i Sverige. Arveavgiften, som trådstarter riktignok ikke spurte om, men som du trakk opp i forbindelse med Nergård-saken bør enten fjernes helt, eller eventuelt bare ved generasjonsskifter i familiebedrifter (som allerede nevnte eksempel), og her er også høyresiden og sentrum, inkludert Senterpartiet, i varierende grad for dette. Lenke til kommentar
nistemann Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Vitsen med formueskatt kan jeg ærlig talt ikke se, så det spørsmålet kan jeg ikke svare på. Det er nok av eksempler på hvor feil denne skatten treffer, som når to barn på 12 og 17 år må ta ut ett utbytte på 33 millioner for å betale arv og to års formueskatt. Når bedriften faktisk går i underskudd. (Kilde). Nå skal det også sies, noe Hegnar passer seg godt for å nevne, at samme bedrift gikk med store overskudd på 60-90 millioner årlig de to årene før, så de burde klare å se for seg at det kan komme dårligere år, og sette av endel midler. Som du sier, arv er egentlig litt off-topic i denne diskusjonen. Men, de overskuddene du referer til ble (nå stoler jeg på Hegnar, noe som ikke alltid lønner seg) ikke tatt ut som utbytte, da familien vistnok har hatt en forsiktig utbytte politikk. Så det at bedriften gikk så stort i overskudd i tidligere år er ikke noe som hjelper når arvingene må ta store utbytter fra bedriften for å betale arve-avgifter og formueskatt. De 33 millionene kunne helt sikkert bedriften kunne ha brukt på andre måter. SP sitt forslag til fritak på formueskatt for arbeidende kapital er ingen dum tanke, men Lundteigen har jo gjort det veldig klart at hans forslag er tiltenkt selsvstendig næringsdrivende (kilde), ikke større bedrifter slik som f.eks. Aass bryggeri (som også har vært litt i nyhetene med den samme problematikken) Lenke til kommentar
genstian Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 H, FrP og DLF vil iallfall fjerne den. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 (endret) SP sitt forslag til fritak på formueskatt for arbeidende kapital er ingen dum tanke, men Lundteigen har jo gjort det veldig klart at hans forslag er tiltenkt selsvstendig næringsdrivende (kilde), ikke større bedrifter slik som f.eks. Aass bryggeri (som også har vært litt i nyhetene med den samme problematikken) Tanken er som du sier god, men det blir for snevert å bare tenke på enkeltpersonsforetakene, det bygger på en måte opp under stempelet SP fremdeles har som "bondepartiet". På den annen side, at de aksjene jeg og andre småsparere, (samt proffe aksjespekulanter/investorer, som i mine øyne bare har godt av å jekkes ned med litt formuesskatt), har i Telenor, Yara og andre store bedrifter blir formuesbeskattet har jeg personlig ikke noe problem med. Problemet er de situasjonene midt i mellom; mindre (familie-)bedrifter som er for store til å være enkeltmannsforetak, men hvor det år om annet kan være umulig å ta ut utbytte til å dekke formuesskatten, og enda verre å måtte selge aksjer for å klare å dekke skatten, og derved kanskje miste kontrollen over selskapet.. En løsning kunne kanskje være å skille mellom børsnoterte aksjer og andre?? Skulle vært interessant å vite mer om hvordan svenskene har avgrenset dette.. Endret 10. september 2009 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
nistemann Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Tanken er som du sier god, men det blir for snevert å bare tenke på enkeltpersonsforetakene, det bygger på en måte opp under stempelet SP fremdeles har som "bondepartiet". På den annen side, at de aksjene jeg og andre småsparere, (samt proffe aksjespekulanter/investorer, som i mine øyne bare har godt av å jekkes ned med litt formuesskatt), har i Telenor, Yara og andre store bedrifter blir formuesbeskattet har jeg personlig ikke noe problem med. Problemet er de situasjonene midt i mellom; mindre (familie-)bedrifter som er for store til å være enkeltmannsforetak, men hvor det år om annet kan være umulig å ta ut utbytte til å dekke formuesskatten, og enda verre å måtte selge aksjer for å klare å dekke skatten, og derved kanskje miste kontrollen over selskapet.. En løsning kunne kanskje være å skille mellom børsnoterte aksjer og andre?? Skulle vært interessant å vite mer om hvordan svenskene har avgrenset dette.. Hvordan man eventuelt skal skille er ikke lett å si. Det er jo også noen "familie" selskaper som er notert på børsen (og OBX-listen) også, eller ihvertfall familiekontrollerte firmaer. Det vil jo være forskjellsbehandling hvis eiere av større firmaer fortsatt må betale formueskatt, selv om bedriften er stor i norsk målestokk vil det ikke nødvendigvis si at eieren er spesielt rik på likvide midler. PT er det jo kun Frankrike som fortsatt har formueskatt innen EU (Kilde). Har desverre ikke funnet noe særlig annet enn denne artikkelen på svensk wikipedia angående hvordan Sverige har løst dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå