Gå til innhold

Hvordan overføre informasjon om bilder til nye versjoner?

Anbefalte innlegg

Jeg holder på med å skanne gamle lysbilder.

Jeg skanner med relativt høy oppløsning for å få en ”orginal” som kan brukes som utgangspunkt for videre versjoner til f.eks utskrift eller webvisning.

Det er mange bilder som også skal deles med flere.

I første omgang lager jeg en rask batchkonvertering.

Jeg bruker for det meste PhotoShopElements 4 (PSE4), men også noe FastStoneImage Viewer 3.8 (FSIV)

Jeg ønsker å benytte meg av de muligheter som ligger i programmene til å skrive inn informasjon om bildet, men jeg vil gjerne slippe å skrive dette om igjen for hver versjon.

I PSE4 heter det ”file info” og har bl.a følgende rubrikker:

Document Title

Author

Caption

Caption Writer

Keywords (Keywords can be added using ‘tags’ within the Photo Browser)

Dessuten finnes mulighet for å skrive inn

Copyright

Copyright Notice

Copyright Info URL

I Windows utforsker og i FastStoneViewer er det mulighet for å legge inn ”JPEG-Kommentarer”

Teksten her kan vises når sammen med øvrig infomasjon når man holder musepekeren over bildet. Kjekt når resten av familien kjapt skal se bildetittelen.

Det ser ikke ut som om noe av informasjonen i PSE4’s fileinfo blir overført til JPEG kommentarer.

Har PSE4 muligheten for å få lagt dette inn med en gang?

Noen som har forslag til hva som er beste framgangsmåte for å få med seg denne informasjonen etter hvert som jeg lager nye versjoner av bildene?

Hvordan de som ikke sitter med bildebehandlingsprogrammer kan lese av denne informasjonen?

Finnes det enkle gratisprogrammer som gjør den jobben

Og hva med tagger?

Er det lurt å legge dette inn i PhotoBrowser med en gang?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg har etterhvert funnet ut av det meste her. Fikk god hjelp på denne siden:

Jeg tenker at det kanskje er andre som kan ha nytte av denne informasjonen.

Nøkkelen er å bruke File > Write Tag Info to Files i Browseren hver gang jeg har lagt inn informasjon om bilder, noe jeg gjerne gjør gruppevis når jeg imporerer bilder.

Jeg har nå testet på en pc med Windows Vista.

I vista kan man sortere bilden etter tags, og det ser ut til at man kan sortere i flere omganger.

Dessuten vil den informasjonen som er lagt inn som "caption" vises når man høyreklikker filen og velger "egenskaper".

Dermed vil det være mulig for andre å kunne gjøre nytte av den informasjonen jeg har lagt inn.

Det som forundrer meg litt med Elements, i alle fall i v.4 som jeg bruker, er at taggene ikke blir med når jeg bruker "duplicate" av et bilde før jeg jobber med det. Caption blir dog med.

Men om jeg kjører en batch i Elements, funker det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...