Gå til innhold

Tidenes dårligste valgkamp? (Stortingsvalg 2009)

Anbefalte innlegg

Jeg vil påstå at jeg er over gjennomsnittet politisk interessert. Følger politiske debattprogrammer på radio, og til en viss grad på TV. Leser alt jeg kommer over på nettaviser og i papiraviser.

Jeg sitter igjen med inntrykket av at dette er den dårligste valgkampen jeg har vært med på. Media fokuserer ensidig på regjeringsalternativer på høyresiden. Venstresiden snakker mer om FRP og hva som skjer i Oslo enn de snakker om sin egen politikk, og hva de skal gjøre de neste fire årene. Høyresiden er mer opptatt av å hakke på hverandre, fremfor å stå sammen mot det rødgrønne alternativet.

Hva skjer med sakene? Hvor vil stoltenbergregjeringen de neste fire årene? Hvor vil de borgerlige de neste fire årene? Hva skjedde med debattene rundt skole som går litt dypere enn "vi må ha flere lærere"? Hva skjedde med eldredebatten som går litt dypere enn "vi må ha flere pleiere"? Eller kriminaldebatten som går litt dypere enn "vi må ha flere politi"? Samferdselsdebatten som går dypere enn "vi må ha flere veier" eller "vi må ha flere busser"?

Er det jeg som har hatt altfor høye forventninger til dette valget? Eller har jeg misforstått alt?

Endret av monzilla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei du har ikke for høye forventninger, ikke i det hele tatt. Det er ting som dette en faktisk vil vite men dagens valgkamp er for opptatt med å gjøre kromspring og se og følge med på hva alle andre gjøre en å faktisk legge opp en konkret plan eller hva en nå skal kalle det. Dag er det bare mer av alt og intet konkret.

Lenke til kommentar

Jeg har håndhilst på Siv Jensen og fått FrP vafler jeg, hva annet kan man vente seg? Valgkampen har ikke vært dårligere i år enn tidligere, men kanskje mer show preget? FrP har hatt en stor buss med slagordet, "morna Jens, heia Jensen", i kjempe bokstaver, det er jo artig bare i seg selv. De andre partiene har mulig druknet litt i Jens og Jensen, men alt i alt synes jeg det har vært en god valgkamp.

:)

Lenke til kommentar

Hehe, nei ikke alene, men den er fet :)

Sakene har aldri vært viktig i valgkampen annet en akkurat fra debatt til debatt. En grunn til at det heter valgflesk. Samme hvert år. Må bare ta det med en klype salt. Selvsagt kunne jeg også ønsket met gode, dype og skikkelige debatter som hadde gått i dybden av politikken. Men med stadig flere kommersielle TV-kanaler som har 22 minutter per debatt og stiller ti spørsmål i sekundet blir ikke dette et faktum dessverre. Jeg synes i så måte nettavisene har vært meget gode i år, særlig Aftenposten. Mange gode saker å lese der. Man kan også lære mye av å lese diverse partiprogram selv. Ja er kjedelig, men interessant.

:)

Lenke til kommentar

Problemet er at politikere hele tiden må selge pakka si og rakke ned på de andre si pakke, derfor kan man ikke forvente gode diskusjoner mellom politikere. Selv ser jeg svært lite på debatter mellom politikere, det er dørgende kjedelig. Jeg liker å høre/se på dagsnytt 18 på P2/NRK2, men når det sitter politikere der så må jeg ofte skru av lyden, det er bare støy. Kanskje bortsett fra når Jonas Gahr Støre har en dannet samtale med andre eksperter på et eller annet felt, da går det greit. Men er det to politikere så er det bare støy, beskyldninger og svada. Da skrur jeg av lyden til amøbene har reist til et annet studio.

Lenke til kommentar

Jeg har samme opplevelse som trådstarter. Er liksom et eller annet som mangler ved dette valget.

Vet ikke om det (bl.a.) kan komme av at media i grunn har "snakket Valg" siden i fjor sommer, og da flyter det over i den "virkelige" valgkampen uten noe egentlig skille.

Uansett så blir det jo lidderlig spennende med såpass close-race som målingene viser + at vi får en "extra bonus-pack for free" når kabalen & slagsmålene starter i uka etter valget :p

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg så en partilederdebatt på TV og en debatt om innvandringsproblemer, men det var nok for meg. Partidebatter er uhyre kjedelige, flate og lite givende. De maser i munnen på hverandre, får aldri snakke ferdig og vise hele ressonementet sitt, debattlederne/programlederne avbryter dem stadig vekk etc. Det er rett og slett bare støy som kommer ut av det. I tillegg har både programledere og politikerne på venstrefløyen fokusert for mye på regjeringslaternativer. Det er ikke akkurat så interessant å se Jens Stoltenberg påpeke det "borgerlige kaoset" for tiende gang. Jeg vil ikke vite hva Jens mener om hvorvidt de borgerlige partiene klarer å danne regjering. Jeg vil høre hva Arbeiderpartiets langsiktige strategi er for å skape et bedre samfunn. Og da mener jeg ikke slikt som "Vi vil få flere lærere inn i skolene så de blir bedre, og bruke mer penger på å skape en mer verdig eldreomsorg".

Men det er vel for mye forlangt å få saklige debatter så nært opp til valgkampen hvor det forventes at partimedlemmene skal sitte og krangle og påpeke hvorfor alle de andre partiene er teite. Eneste gode programmet som ble sendt om valgkampen på tv nå i valgkampinnspurten var partilederutspørringen på TV2 med gode gamle Pål T. Jørgensen. Han stilte interessante spørsmål, lot partilederne få avslutte ressonementene sine, og ga dem god tid til å svare på spørsmålene. Han virket veldig sympatisk og fokuserte ikke så voldtsomt på dette med regjeringsalternativer. Alt i alt et interessant program!

Lenke til kommentar

Dårligste valgkampen jeg husker, når det gjelder Stortingsvalg, må ha vært i 2001. Når partiene manglet saker og Jens (som selvsagt gjorde et elendig valg) bare snakket om hvor dumme alle andre var.

Min mening om i år:

Fra medias side har det vært altfor stort fokus på meningsmålinger, spesielt om FrP gikk ned i en måling.

Sponheim har fått altfor mye fokus. Erna var litt for dårlig fram til nylig, men nå sprudler hun og vil tjene på riktig valg av samarbeidspartner(e).

Jens Stoltenberg har vært noe bedre enn jeg forventet, han mangler som vanlig argumenter men har ikke brukt så mange ord om hvor dumme andre er, men heller holdt seg til slagord, bløffing og lyving om andre.

Det nye i år var FrP som kom med et hundredagersprogram. De vil bruke all sin makt til å gjennomføre disse delmålene på så kort tid. Ingen partier har gått slik til verks før og dermed utsatt seg selv for en kvalitetsmåling så kort tid etter valget. Det vanlige er jo å hale ut tida så valgflesket blir glemt av velgerne.

Har selvsagt skjedd mye mer enn det jeg skriver, men konklusjonen min er at det stort sett er media med sin partiskhet som har ødelagt valgkampen og at den alikevel er bedre enn de dårligste vi har hatt. Håper på en bedre neste gang, med et mer nøytralt media og at vi som velgere kan stille spørsmål til politikerne og la dem svare for åpen scene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...