Øyjor'n Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Hvordan dere dropen til å havne hvor? Hva er den gøyeste væsken å eksprimentere med? Legg gjerne ved bilde om dere oppsetting sammen med forklaring, hvis trengs. Denne lager jeg egentlig for å lære meg bedre måter å ta drope bilder på, og for alle andre som lurer på det samme. Håper på mange forskjellige svar! Øyjord Lenke til kommentar
TGB Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Bruker pipette, satt opp på stativ med boom (henger pipetten på reflektor-klype). Da har man 100% kontroll på hvor dråpen faller. Har ikke lekt meg veldig mye, men vann og melk kan være spennende. Eventuelt vann og tynn olje. Kaffe og Cola i vann gir også spennende effekt. Bruk blits om du er inne (høy sync-hastighet). Fordel med noe nøytralt i bakgrunnen også, samt eventuelt noe dekorativt å ha vannet i (bruk håndklær under vannskålen/glasset, fyll glass/skål til randen). Vandråper ute er enklere, så har man nok lys midt på dagen til å klare seg uten blits. God tips er å ha litt dybdeskarphet også (dråpen skal være i fokus). Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Du kan lære mye om dette emne ved og lese tråden "Dine beste dråpebilder" Lenke til kommentar
Øyjor'n Skrevet 10. september 2009 Forfatter Del Skrevet 10. september 2009 Men man forklarer ikke oppsettingen ved bildet i den tråden, eller har jeg ikke sett nøye nok etter? Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 flere har forklart der, tror tilogmed jeg har gjort det:P Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 (endret) Blir nok forklart en 10-12 ganger i tråden,pluss blitsynk og mange andre måter å sette opp en dråpescene på. Vil også påstå at bildene gir mange kjempegode ideer på hvordan man kan ta dråpebilder på.Det eneste som er synd er at tråden er såpass gammel at enkelte bilder har blitt slettet. Endret 11. september 2009 av Nautica Lenke til kommentar
bareanton Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Blir nok forklart en 10-12 ganger i tråden,pluss blitsynk og mange andre måter å sette opp en dråpescene på. Vil også påstå at bildene gir mange kjempegode ideer på hvordan man kan ta dråpebilder på.Det eneste som er synd er at tråden er såpass gammel at enkelte bilder har blitt slettet. Man kan også se Time Warp sin episode om dråpebilder for å få litt inspirasjon. Lenke til kommentar
hansvh Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Jeg laget Dråpe veldig lite vitenskapelig. Jeg satt opp en bakebolle med vann og soyasaus/kikoman. Kamera var plassert på stativ og siktet det ned på skrå mot bollen. Videre tok jeg en herlig, herlig blanding av ketchup og sursøt saus i en drikkeflaske og klemte og knipset på feelingen. Øvrig EXIF ligger på siden. Det ble en del dårlige bilder så klart, men også flere andre jeg ble meget fornøyd med. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 (endret) Siden jeg også pusler litt med akvarier så hadde jeg både luftslange og luftkraner liggende. Dette kan skaffes rimelig i nærmeste akariesjappe. Borre hull i korken på en brusflaske og føre inn luftslangen der. Et loddestativ fra Biltema sørger for millimeterpresisjon på hvor dråpene faller. Jeg brukte kjøkkenbenken, en gjenomsiktig skål og en diffusor med fargefiltre På dette bildet er det brukt vann, en blå plastduk under glassskålen, hvit isoporplate som bakgrunn og blitz med et rødt fargefilter. Endret 17. september 2009 av Mr_Spock Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå