Gå til innhold

Windows XP, sette opp maskina til å fungere

Anbefalte innlegg

Fikk inn en toshiba maskin som skal fikses, og jeg har tenkt å gjøre dette(hadde det ikke vært for at pc'n hadde broadcom kort hadde jeg hivd inn Linux og levert tilbake etter å fjerne små problemer).

Vil vite et par ting:

*Hvordan få jeg swap partisjonen på en annen bit av hardisken? Fragmentering har drept C: omtrent allerede

*Finnes det noe ala gksu til Windows som kan intrigeres i menyen? PC'n er ubrukelig i admin modus til en vanelig bruker.

*Hvilken lite version av XP anbefaler dere? En som start opp på 10 sekunder foretrekkes om det finnes

*Finnes det noe som fjerner IE fra maskina?

*Beste MSN erstatter? MSN er for tungt, og bruker for mye ressurser. Emesnen eller aMSN?

*Finnes det noen måte å sette opp maskina til å IKKE bruker swap partisjonen med mindre det trengs?

*Noe som fjernet My documetns for godt fra meny, og gjør det mulig å legge til snarvei til en faktisk mappe som er mulig å finne?

På forhånd tak.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
*Hvordan få jeg swap partisjonen på en annen bit av hardisken? Fragmentering har drept C: omtrent allerede
Det er to måter å løse fragmentering som forårsakes av swapfil. Det enkleste er å fortsatt ha swapfila på systempartisjonen, men gi den en fast størrelse (ikke systmstyrt). Du finner hele menyen slik: Høyreklikk min datamaskin -> egenskaper. Velg fanen Avansert og klikk på Innstillinger (under ytelse). Velg tabben Avansert og klikk på knappen "Endre". Her kan du fordele sidevekslingsfil(ene) som du selv ønsker. Husk at fast størrelse bør være ca 1,5 ganger mer enn hva du har av RAM.

*Hvilken lite version av XP anbefaler dere? En som start opp på 10 sekunder foretrekkes om det finnes
Dette avhenger sterkt av hardwaren og hvilke programmer som starter sammens med windows. Drivere av type bloatware finnes desverre, men det kan man ikke gjøre noe med direkte uten å skifte aktuell hw. Skal du ha en så rask oppstart burde du satse på en kombinasjon SSD og raid. Men det koster å være kar.

*Beste MSN erstatter? MSN er for tungt, og bruker for mye ressurser. Emesnen eller aMSN?
Bruker Pidgin. Det er enkelt men det fungerer.

*Finnes det noen måte å sette opp maskina til å IKKE bruker swap partisjonen med mindre det trengs?
Nermeste er vel systemstyrt sidevekslingsfil. Husker det finnes et program som gjør at XP får sammme funksjonalitet som er innebygget i vista, altså at man avsetter plass på en minnepinne til bittesmå filer som skal caches opp. Husker ikke navnet på dette, men det koster også penger, og har testet det en gang for lenge siden, men kan ikke akkurat si jeg merket noe særlig forbedring i ytelsen.

*Noe som fjernet My documetns for godt fra meny, og gjør det mulig å legge til snarvei til en faktisk mappe som er mulig å finne?
Du kan klikke egenskaper på "my documents" og sette av en annen mappe. Men det er nå en gang slik at MS har bestemt at du som bruker burde forholde deg til én mappe for alle filene. Den er forsåvidt grei å ha, man utnytter det i lengden ettersom man slipper å evt klikke seg gjennom mappestrukturen helt fra desktoppen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...