Gå til innhold

Bytte av kamerasystem

Anbefalte innlegg

Har i dag Pentax k10 med ulike objektiver av høy klasse. Vurderer å bytte over til Olympus, og da til E3. Dette mye på grunn av den nye serviceavtalen de har for de som kjøper E3 og E30. Ser her inne på forumet at det er noen som har byttet i fra Pentax til Olympus. Hadde vært flott å få høre erfaringer i fra et slik bytte. Mvh Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har "nedgradert" fra Pentax K20D til Olympus E-620 og er kjemepefornøyd.

Det er selvfølgelig både fordeler og ulemper med begge.

Jeg liker Oly's størrelse og vekt bedre. Grepet og byggekvaliteten til Pentax er bedre(ser bort fra E-3), men det er her nevnte størrelse og vekt kommer inn. Jeg foretrekker noe som er lett og lite.

Menyene som Pentax får pepper for i tester, synes jeg er mye bedre enn alt annet. Go figure :dontgetit:

Olympus har grei menystyring nå som det begynner å sitte litt i fingrene.

De har gode objektiver som er greit priset. Og heldigvis ikke så stort utvalg. Det hjelper når man kan ha LBA i enkelte perioder.

Glemte nesten å skrive at det kommer veldige fine bilder ut av kameraene :p

Lenke til kommentar
Har i dag Pentax k10 med ulike objektiver av høy klasse. Vurderer å bytte over til Olympus, og da til E3. Dette mye på grunn av den nye serviceavtalen de har for de som kjøper E3 og E30. Ser her inne på forumet at det er noen som har byttet i fra Pentax til Olympus. Hadde vært flott å få høre erfaringer i fra et slik bytte. Mvh Tom

Savner du en serviceavtale med Pentax?

Lenke til kommentar

Eg har ikkje bytta system, men er den heldige eigar av Olympus e-420 og Pentax K7. I tillegg har eg prøvd både E-30 og E-620.

Min meining er at Pentax k-7 er det huset som har best byggekvalitet, raskast å bruke og best grep. (husk at k7 følast betydeleg mindre eller k10). Eg likar også system-menyen til Pentax best.

Olympus har bedre utvalg av teleopptikk samtidig som den er lettare og mindre fysisk størrelse. Høyrer stadig om klager på iso-støy til e-systemet. Ikkje vær redd for dette, den er marginal og kler bileta svært godt etter min smak.

Eg er fornøgd med både Pentax og Olympus, begge tar flotte bilder, sjølv om ein ikke kan direkte samanligne E-420 og K-7. Eg synest Olympusen treff litt beitre på fargane enn Pentaxen.

Du blir garantert fornøgd med Olympus, men systembytte kostar skjorta,.....

Lenke til kommentar

Eg har ikkje bytta system, men er den heldige eigar av Olympus e-420 og Pentax K7. I tillegg har eg prøvd både E-30 og E-620.

Min meining er at Pentax k-7 er det huset som har best byggekvalitet, raskast å bruke og best grep. (husk at k7 følast betydeleg mindre eller k10). Eg likar også system-menyen til Pentax best.

Olympus har bedre utvalg av teleopptikk samtidig som den er lettare og mindre fysisk størrelse. Høyrer stadig om klager på iso-støy til e-systemet. Ikkje vær redd for dette, den er marginal og kler bileta svært godt etter min smak.

Eg er fornøgd med både Pentax og Olympus, begge tar flotte bilder, sjølv om ein ikke kan direkte samanligne E-420 og K-7. Eg synest Olympusen treff litt beitre på fargane enn Pentaxen.

Du blir garantert fornøgd med Olympus, men systembytte kostar skjorta,.....

Not true. Olympus har den styggeste støyen jeg har sett.

Lenke til kommentar

Savner du en serviceavtale med Pentax?

Ja i grunnen så gjør jeg det. Siden Aronsen har overtatt importen og Fovi nå er vanlig forhandler, er jeg litt usikker på hvem jeg skal forholde meg til. Har hatt et kjempegodt forhold til Fovi. Mvh Tom

Lenke til kommentar
Den styggeste støyen finner man på Sony, IMO.

Men forstår jeg deg rett når du sier at du har lyst til å bytte kamerasystem utelukkende pga en serviceavtale?

Mye på grunn av den avtalen Olympus har ja. Men også litt på grunn av den lyssterke optikken de har. Men så har vi jo det der med Iso og sensorstørrelse da. Man får jo ikke i både pose og sekk. Som det står en annen plass i tråden,så koster det jo skjorta å bytte merke. I alle fall hvis man har en del optikk liggende. Mvh Tom

PS: Leste i siste FOTO ( svenske) at K7 fikk toppkarakter.

Lenke til kommentar

Du vil nok ikke merke mye forskjell i støy mellom K10D og E-3.

Men det er jo også et spørsmål hva du skal bytte ut, og hva du skal bytte inn i?

Dersom du normalt holder deg mellom lett vidvinkel og litt lang tele er 12-60 og 50-200 åpenbare valg. Dersom du trenger ekstra lysstyrke er kanskje 14-35/2.0 og 150/2.0 bedre valg, gjerne kombinert med en EC20. Jeg har ikke prøvd kombinasjonen av EC20 og 150/2.0, men Fourthirdsphoto Webzine laget en test av kombinasjonen, og resultatene var absolutt brukbare.

Men som sagt, hva har du, og hva trenger du? :)

Lenke til kommentar
Ja i grunnen så gjør jeg det. Siden Aronsen har overtatt importen og Fovi nå er vanlig forhandler, er jeg litt usikker på hvem jeg skal forholde meg til. Har hatt et kjempegodt forhold til Fovi. Mvh Tom
At du er skeptisk til Aronsen det er forståelig. Tilsynelatende har de ikke forstått bæra av DSRL-markedet, og bryr seg tilsynelatende null om det. Satsinga på Pentax virker like halvhjerta som satsinga på Samsung.

Hører dere meg Aronsen? Motbevis meg gjerne :)

Men jeg tro allikevel ikke du har noe å frykte. Fovi er live and vibrating. Det yter den samme servisen som de alltid har gjort, og det kommer de nok til å fortsette med. Nå som de har en mer fittstående rolle, kan de og konkurere på pris.

Det har riktignok vært en periode, takket være et formidabelt rot nede i europa, hvor verkstedsituasjonen har vært uholdbar. Men dette skal ha bedra seg betraktelig.

Samtidig så ser jeg jo at denne servisegarantien fra Olympus på E-3 er fristende. Bra kamera er det og. Ingen tvil om det. Men det er K-7 og ...

Endret av fototim
Lenke til kommentar
At du er skeptisk til Aronsen det er forståelig. Tilsynelatende har de ikke forstått bæra av DSRL-markedet, og bryr seg tilsynelatende null om det. Satsinga på Pentax virker like halvhjerta som satsinga på Samsung.

Men jeg tro allikevel ikke du har noe å frykte. Fovi er live and vibrating. Det yter den samme servisen som de alltid har gjort, og det kommer de nok til å fortsette med. Nå som de har en mer fittstående rolle, kan de og konkurere på pris.

Det har riktignok vært en periode, takket være et formidabelt rot nede i europa, hvor verkstedsituasjonen har vært uholdbar. Men dette skal ha bedra seg betraktelig.

Samtidig så ser jeg jo at denne servisegarantien fra Olympus på E-3 er fristende. Bra kamera er det og. Ingen tvil om det. Men det er K-7 og ...

Som sagt så koster det noen kr å bytte merke. Har regnet litt på det, så for min del vil jeg nok tape ca 25 høvdinger, så jeg blir nok å fortsette med Pentax. Mvh Tom

Lenke til kommentar

Som sagt så koster det noen kr å bytte merke. Har regnet litt på det, så for min del vil jeg nok tape ca 25 høvdinger, så jeg blir nok å fortsette med Pentax. Mvh Tom

Det blir dyrt ja.

Serviceavtale på kan vere kjekt å ha det, hadde ikkje vore meg imot om pentax inførte det på k7. Olympus brukere er også priviligerte med oppdatert norsk heimeside www.olympus.no Nyheitsbrev i posten rett som det er og Olympus er flinke å kjøyre kampanjer både på kamera og objektiv. Service og kunskapsnivå ved olympus norge er også meget bra høyrer eg.

Eg kjem nok til å ha ein fot planta i begge leirer trur eg. Mykkje bra med Olympus, men det er det med pentax og.

Lenke til kommentar
E-420 støyen er ikke noe verre enn eldre Canon modeller som 350D og 30D. E-620 er bedre enn E-420. Og har ingen banding.

Tom

Eh... ikke helt enig. Mitt E-400 leverer irriterende mye støy over ISO400. Jeg har prøvelånt 350D og fikk betydelig mindre støy med det.

Nylig fikk jeg også låne et E-620 og benyttet anledningen til en uformell ISO-duell mellom det og mitt E-400. Resultatene kan sees på denne siden. Kommentarer om at begge hus faktisk bommet noe på fokus på flere bilder er mindre interessant i denne sammennhengen, det var støymengden jeg var interessert i.

E-620 var veldig morsomt funksjonsmessig, men la oss si det slik: det er iallfall ikke dets ISO-egenskaper som vil få meg til å kjøpe nyere hus. Etter min mening var det fint lite - om noe - forbedret på ISO-fronten. Hadde vært artig med en tilsvarende direkte sammenlikning mellom mitt E-400 og E-3....

Lenke til kommentar
Eh... ikke helt enig. Mitt E-400 leverer irriterende mye støy over ISO400. Jeg har prøvelånt 350D og fikk betydelig mindre støy med det.

Jeg har hatt 350D og har E-420. Og min erfaring er at det er marginale forskjeller på støy. Men jeg mener å ha hørt at E-410 var en forbedring til E-400. Men det er banding på E-420 og 350D på høy ISO; og det er det verste jeg vet.

Nylig fikk jeg også låne et E-620 og benyttet anledningen til en uformell ISO-duell mellom det og mitt E-400. Resultatene kan sees på denne siden. Kommentarer om at begge hus faktisk bommet noe på fokus på flere bilder er mindre interessant i denne sammennhengen, det var støymengden jeg var interessert i.

E-620 var veldig morsomt funksjonsmessig, men la oss si det slik: det er iallfall ikke dets ISO-egenskaper som vil få meg til å kjøpe nyere hus. Etter min mening var det fint lite - om noe - forbedret på ISO-fronten. Hadde vært artig med en tilsvarende direkte sammenlikning mellom mitt E-400 og E-3....

Det høres ut for meg som om du er ekstremt allergisk mot støy, eller gjør ting på en ikke optimal måte. Støyegenskapene på E-620 er like gode som EOS 350D;men ettersom banding er fraværende på E-620, så er ISO 1600 faktisk brukbar.

Tom

Lenke til kommentar

Litt av mitt poeng var også bilder tatt av en enkel forbruker, ikke studiotestbilder med optimale forhold og nøye oppstilte motivelementer.

Jeg satte faktisk kameraene på stativ og brukte selvutløser og kun sentrumsfokuspunkt. Begge kamera hevdet å ha funnet fokus hver gang, men allikevel ble det flere bom. Og igjen, det var ikke graden sylskarphet som var mitt poeng. Under disse ikke altfor gode lysforholdene ville jeg tippe en og annen middels forbruker ville oppnå noe liknende resultater.

Jeg skulle heller ikke med dette slakte Olympus-serien. Jeg liker ellers serien godt, både grunnet pris, vekt og størrelse, men det var nå engang ISO-egenskaper som gjorde at jeg ville ha et dSLR som supplement til mitt ellers glimrende ultrazoom, og må derfor tillate meg å bli litt skuffet over akkurat denne ytelsen. Derfor ville jeg altså gjerne hatt et E-3 med rundt 6 megapiksler i stedet, som jeg antar ville bedret resultatet en del. Men det gidder desverre ikke produsenten å lage til meg...

Lenke til kommentar
Det høres ut for meg som om du er ekstremt allergisk mot støy, eller gjør ting på en ikke optimal måte.

Antagelig har du helt rett. Men lite å gjøre med for min del...

Men du må vel være litt enig i at det på mine bildeserier ikke er noen dramatisk forskjell på de to kameraene?

Skulle jeg da treffe på en elg i skogsbrynet en sen ettermiddag eller lure til meg noen blitsløse bilder på en konsert e.l. og velge ISO1600 for å ha litt nubbesjans, ville nok min ekstremisme gjøre meg relativt misfornøyd med - etter min mening - skjemmende grums.

Lenke til kommentar
Litt av mitt poeng var også bilder tatt av en enkel forbruker, ikke studiotestbilder med optimale forhold og nøye oppstilte motivelementer.

Jeg satte faktisk kameraene på stativ og brukte selvutløser og kun sentrumsfokuspunkt. Begge kamera hevdet å ha funnet fokus hver gang, men allikevel ble det flere bom. Og igjen, det var ikke graden sylskarphet som var mitt poeng. Under disse ikke altfor gode lysforholdene ville jeg tippe en og annen middels forbruker ville oppnå noe liknende resultater.

Jeg skulle heller ikke med dette slakte Olympus-serien. Jeg liker ellers serien godt, både grunnet pris, vekt og størrelse, men det var nå engang ISO-egenskaper som gjorde at jeg ville ha et dSLR som supplement til mitt ellers glimrende ultrazoom, og må derfor tillate meg å bli litt skuffet over akkurat denne ytelsen. Derfor ville jeg altså gjerne hatt et E-3 med rundt 6 megapiksler i stedet, som jeg antar ville bedret resultatet en del. Men det gidder desverre ikke produsenten å lage til meg...

Man kjøper ikke Olympus for høy ISO ytelse. Så enkelt er det bare. Man kjøper Olympus for bildekvaliteten på lav ISO, for størrelsen og for kvaliteten på optikken. Og for brukvennligheten og byggekvaliteten. Osv osv osv

For skikkelig ytelse på høy ISO, så er det kun FF som duger; slik er det desverre.

Tom

Lenke til kommentar
Antagelig har du helt rett. Men lite å gjøre med for min del...

Men du må vel være litt enig i at det på mine bildeserier ikke er noen dramatisk forskjell på de to kameraene?

Skulle jeg da treffe på en elg i skogsbrynet en sen ettermiddag eller lure til meg noen blitsløse bilder på en konsert e.l. og velge ISO1600 for å ha litt nubbesjans, ville nok min ekstremisme gjøre meg relativt misfornøyd med - etter min mening - skjemmende grums.

Som du ser; så svarte jeg mens du skrev. (muligens unøvdeng krasst; det var ikke meningen).

Som jeg sier i min forrige post; jeg tror kun det er FF fra Canikon som duger hvis man er allergisk mot støy. Allikevel så har jeg valgt å bruke Olympus i tillegg til Canon; fordi Olympus gjør resten riktig.

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...