darthy001 Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 (endret) Hei, jeg skal i løpet av høsten bygge meg en HTPC da jeg ikke er fornøyd med min Tvix og gammel xbox/xbmc-kombinasjon lenger. Forutsetningene er som følger: 1. Den må være så stille som mulig da jeg er allergisk mot støy. 2. Den må kunne spille av alt av mkv-filer og liknende i 1080p uten problemer.(blu-ray er ikke viktig enda). 3. Den må kunne gi bilde _og_ lyd gjennom samme HDMI-kabel. 4. Den må kunne sende de nye HD-lydformatene(LPCM) via HDMI. Bitstream tar jeg den dagen det kommer integrert i hovedkort. 5. Maskinen vil hente alt av media fra en dedikert filserver. 6. Maskinen bør også kunne brukes til sofasurfing og litt tyngre arbeidsoppgaver hvis mulig. 7. All hardware må være Ubuntu-kompatibelt og passende for XBMC media center. 8. Maskinen vil stå i en stereobenk med lettere begrenset luftsirkulasjon. 9. Pris er ikke veldig viktig. Jeg har bestemt meg for at det blir ett Antec Fusion Remote-kabinett siden det blir nevnt som ett av de beste med tanke på støy og varmeutvikling. Siden jeg har tenkt å bruke XBMC med ubuntu som operativsystem har jeg lest meg frem til at jeg trenger ett nvidia-basert skjermkort grunnet driverstøtten er klart best der i tillegg til støtte for hardware-dekoding. Jeg har også tenkt å bruke hovedkort med integrert skjermkort siden jeg ikke har noe behov for å spille på maskinen. Dessverre var det mest annbefalte hovedkortet(Gigabyte GA-E7AUM-DS2H) for en Intel/Nvidia-kombo plutselig borte vekk fra alle landets nettbutikker. Og jeg fant ingen andre micro-atx hovedkort i prisguiden basert på Geforce 9300/9400 som også hadde HDMI-port. Jeg har derfor fokusert på en AMD/Nvidia-løsning: Handleliste: Stille? AMD HTPC med SSD for XBMC/Linux Kabinett: Antec Fusion Remote PSU: Corsair VX 450W (Evt en Nexus-sak hvis Mamoz får de på lager tidsnok) Hovedkort: Asus M3N78-EM CPU: AMD Phenom II X3 705e (Evt AMD Athlon X2 250) <- Duger denne? HDD: Intel X25-M 80 GB SSD Gen 2 RAM: OCZ PC2-8500 Blade 1066MHz 4 GB (2 x 2048 MB) <- Regner med at valg av RAM er lite viktig CPU-kjøler: Scythe Ninja Mini Kabinettvifter: Nexus 120mm Real Silent Handlevognen inneholder litt mer men dette er det essensielle. Er det noen som har noen innspill eller forslag til andre løsninger som vil dekke mitt behov? Er denne prosessoren en god løsning for en HTPC? Vil dette oppsette være rimelig støyfritt? Sist men ikke minst, vil dette fungere noenlunde out of the box med Ubuntu/XBMC? På forhånd takk for alle svar PS! Jeg er ikke låst til AMD-platform i det hele tatt, så hvis det finnes ett alternativ for Intel/Nvidia så ser jeg gjerne på det også. Edit: Leif var på tur og han har sikkert gjemt seg flere steder også... Endret 9. september 2009 av darthy001 Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 (endret) DFI LanParty JR GF9400-T2RS med bedre kjøling enn Gigabyte kortet. Det er ikke alle hovedkortene som supporterer 705e, ville sjekket med nettbutikken. http://www.cpu-upgrade.com/mb-ASUS/M3N78-EM.html Ellers er dette kortet erstattet med:Asus M4N78-VM (og dessverre med 8200 grafikkort i stedet for 8300). Endret 10. september 2009 av obergeru Lenke til kommentar
darthy001 Skrevet 11. september 2009 Forfatter Del Skrevet 11. september 2009 (endret) DFI LanParty JR GF9400-T2RS med bedre kjøling enn Gigabyte kortet. Det er ikke alle hovedkortene som supporterer 705e, ville sjekket med nettbutikken. http://www.cpu-upgrade.com/mb-ASUS/M3N78-EM.html Ellers er dette kortet erstattet med:Asus M4N78-VM (og dessverre med 8200 grafikkort i stedet for 8300). Takk for svar! DFI LanParty JR GF9400-T2RS trodde jeg at jeg hadde sjekket ut og at det ikke hadde HDMI-utgang... Men ved sjekk nr2 så hadde det jo det Kjøleløsningen er så vidt jeg kan se også vifteløs så det er jo topp! Men da er jeg jo tilbake på en Intel-platform og må bytte CPU. Hvilken Intel-CPU vil du annbefale for mitt behov? Den perfekte blanding mellom ytelse og energiforbruk/varme.... Pris er som sagt ikke veldig viktig. Det som er viktig er at kjøleløsningen med CPU-kjøler og kabinettvifter klarer å håndtere varmen fra CPU'en. Regner med at CPU er det som vil lage klart mest varme i dette oppsettet. Ny handleliste: Intelbasert HTPC obergeru: Hva med resten av handlelisten min? Vil dette bli en stillegående HTPC? Edit: Vil en Core I5 bli altfor varm her? Ser de har en max TDP på 95watt.. Det er kanskje i høyeste laget? Edit 2: Må jeg bytte noen andre komponenter f.eks RAM hvis jeg bytter til Intel? Edit 3: Core I5 passer kanskje ikke på denne sokkelen i det hele tatt? :!: Endret 11. september 2009 av darthy001 Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 (endret) i5 ser veldig spennende ut i forhold til strømforbruk/ytelse: http://anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.a...i=3634&p=17 Jeg har 95W prosessor (Phenom 9750) som jeg kjøler "passivt" med Scythe Ninja Mini. Grunnen til at det går ann er at kabinettviftene står så nærme CPU kjøleren. Så i5 som skal være kaldere enn Phenom og burde gå bra, men hvilket hovedkort ? Foreløbig er det bare P55 kort uten integrert grafikk. Jeg bruker Geforce 9500GT (også passivt), det fungerer bra under linux, men siden jeg ikke har forsterker med HDMI har jeg ikke testet dette. Men det fulgte med en SPDIF som du kan koble fra lydkortet på hovedkortet til HDMI utgangen på skjermkortet. Men Scythe Ninja Mini finnes vel heller ikke til i5. Så den platformen er vel litt umoden enda. Endret 11. september 2009 av obergeru Lenke til kommentar
darthy001 Skrevet 11. september 2009 Forfatter Del Skrevet 11. september 2009 (endret) Vil helst unngå dedikert skjermkort siden det visstnok medfører at lyd og bilde ikke vil bli generert med samme klokkekrystall som igjen kan medføre at lyd/bilde ikke blir korrekt syncet. Lyd og bilde skal som sagt via en og samme kabel. Det er vel ingen av de dedikerte skjermkortene som har integrert lydkort!? Er det annonsert noen hovedkort for I5 som har integrert Nvidia-skjermkort? Hvis det er snakk om noen uker eller en liten måned så klarer jeg vel vente.. Må uansett vente på Intel-ssd.. Men hvis det ikke er noe på horisonten så tror jeg bare jeg kjøper nå og oppgraderer den dagen det kommer ett hovedkort med bitstreaming-muligheter innebygd. I5 frister men det må nesten være tilgjengelig hovedkort som er brukendes til dette formålet. Hvis jeg går for en løsning med dette DFI-hovedkortet, er det da best å gå for en høyt klokket Core 2 Duo-prosessor f.eks E8400 eller å gå for en litt lavere klokket Quad-cpu ala Q8400s ? Begge har vel en TDP på papiret på 65watt... Endret 11. september 2009 av darthy001 Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 Det kommer ann på programmet du skal bruke hvilke av disse som er raskest. F.eks FFDshow støtter kun 2 kjerner. I oppgaver som er optimalisert for 4 kjerner vil q8400s knuse e8400 (videoenkoding). I utgangspunktet er begge "overkill" for HTPC oppgaver, men samtidig bruker de lite strøm, så uansett vil du få en utrolig rask HTPC. Lenke til kommentar
darthy001 Skrevet 11. september 2009 Forfatter Del Skrevet 11. september 2009 Ok, overkill er noe jeg liker siden det pirrer nerden i meg Så det er bare morro. Det jeg egentlig er ute etter er den prosessoren som vil gjøre den totale brukeropplevelsen av systemet best. Nå vet jeg ikke hvor bra Ubuntu er optimalisert for mer enn 2 kjerner men f.eks Windows 7 er vel skrevet for å utnytte flere kjerner bedre enn tidligere windows-versjoner og det kan jo være at jeg hiver inn en dual-boot med windows 7 om noen måneder til. Overkill-CPU er altså mest for normal PC-bruk, og da kan det jo være at jeg skal redigere en film eller slikt også. Derfor jeg vil ha den beste allround cpu som samtidig ikke blir altfor varm... Regner med at begge prosessorene gjør en bra jobb med tanke på video-avspilling uansett. PS! Den nevnte nerden i meg vil ha 4kjerner fordi det høres tøffere ut enn en dobbelkjerne, men om det faktisk er bedre i realiteten vet jeg for lite om dessverre. Er mange år siden jeg fulgte aktivt med på hardware-fronten og jeg har lest meg svimmel på hva som er nytt og hot nå i den siste tiden Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 (endret) Her er en sammenlikning mellom e8400 og q8200s. Det vil iallefall gi en viss pekepinn: Tom's Hardware - Benchmark 3DMark Vantage 1.0.2 CPU På sikt vil også en firekjerner bli "bedre og bedre", når flere applikasjoner blir optimalisert. Hva med resten av handlelisten min? Vil dette bli en stillegående HTPC? Jeg har mer eller mindre samme oppsettet. Det er stillegående (men ikke helt lydløst). Jeg legger ikke merke til at pcen står på. Har PVR fra Get, og den bråker vanvittig mye mer. Det kan hende Noctua viftene er enda mer stillegående, kanskje du kan gå ned på 800RPM. http://www.silentpcreview.com/article695-page6.html Hvis du skal få det mer stillegående tror jeg du må opp en god del i pris: f.eks med http://www.hfx.at/ Vil helst unngå dedikert skjermkort siden det visstnok medfører at lyd og bilde ikke vil bli generert med samme klokkekrystall som igjen kan medføre at lyd/bilde ikke blir korrekt syncet. Lyd og bilde skal som sagt via en og samme kabel.Det er vel ingen av de dedikerte skjermkortene som har integrert lydkort!? Jeg har også lest dette argumentet, uten at jeg helt er med på logikken. Selv om lydkortet og skjermkortet er på et "kort", er det jo ikke samme "chip"? Og det må jo være kommunikasjon mellom disse "chipene". (ok jeg har ikke gått inn i diskuskjonen med disse "faglærte" i fare for å avsløre min egen inkompetanse). ATI har integrert lydkort på alle Radeon HD 4xxx, (Realtek HD). (Men jeg liker ikke driverene til ATI under linux. Har Radeon HD3200, men hadde overscan problemer under linux (svarte rammer rundt bilde). Dette fikk jeg ordnet med et script (det var ikke GUI for dette). Mens Nvidia driverene virket "out of the box". I tillegg er det ikke hardware akselerasjon støtte for ATI sine skjermkort under linux) Edit: hele posten Endret 11. september 2009 av obergeru Lenke til kommentar
darthy001 Skrevet 11. september 2009 Forfatter Del Skrevet 11. september 2009 Jeg har mer eller mindre samme oppsettet. Det er stillegående (men ikke helt lydløst). Jeg legger ikke merke til at pcen står på. Har PVR fra Get, og den bråker vanvittig mye mer. Det kan hende Noctua viftene er enda mer stillegående, kanskje du kan gå ned på 800RPM. http://www.silentpcreview.com/article695-page6.html Dette høres mer enn bra nok ut. Har selv Get HD PVR og plages ikke med støyen der. Projektoren min overdøver den for min del. Vil helst unngå dedikert skjermkort siden det visstnok medfører at lyd og bilde ikke vil bli generert med samme klokkekrystall som igjen kan medføre at lyd/bilde ikke blir korrekt syncet. Lyd og bilde skal som sagt via en og samme kabel.Det er vel ingen av de dedikerte skjermkortene som har integrert lydkort!? Jeg har også lest dette argumentet, uten at jeg helt er med på logikken. Selv om lydkortet og skjermkortet er på et "kort", er det jo ikke samme "chip"? Og det må jo være kommunikasjon mellom disse "chipene". (ok jeg har ikke gått inn i diskuskjonen med disse "faglærte" i fare for å avsløre min egen inkompetanse). Samme chip nei, men de kan vel i hvert fall i teorien bruke kun en krystall på 2 chiper som igjen vil medføre at de er synka uansett. Men dette er kun basert på synsing fra min side. ATI er utelukket pga linux-drivere. Så lenge ikke Nvidia har integrert lyd på skjermkortene så er det ikke interessant med dedikert skjermkort. Jeg sender nemlig lyd og bilde via receiver som igjen sprer dette videre til tv og pj så jeg kan ikke ha en løsning med en hdmi-kabel til lyd og en til bilde. Derfor det er perfekt med integrert skjermkort på hovedkortet for min del siden spilling ikke er aktuellt. Så da ender jeg nok opp med en variant av denne handlelisten og en quad-cpu(kan ikke dy meg). Gjennstår bare å finne ut hvilken quad som gir best ytelse for pengene og wattene Og om Mamoz får inn Nexus-PSU da før Intel-ssd er lett tilgjengelig. Q8400s virker veldig interessant må jeg si. Når det gjelder kabinettviftene så har jeg kikket på disse Noctua-viftene også nå og de var spennende ja. Men det er 4forskjellige versjoner av 120mm-viftene ser jeg.. 2stk utelukker jeg siden de er låst på en hastighet, og er en eldre modell, så da er spørsmålet : Noctua NF-S12B FLX (1200/900/600 rpm) eller Noctua NF-S12B ULN (700/500 rpm) ? Heller mot FLX siden den har mest å velge mellom.. Innspill? Lagt til FLX i handlelista og fjernet Nexus-viftene. Oh the choices Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 11. september 2009 Del Skrevet 11. september 2009 (endret) Jeg ville valgt en vifte med låst hastighet (Nexus viften er låst). (Hvis ikke du mener at nOCTUA viftene kommer med manuell vifteregulator) Testet Nexus med PWM som regulerte seg selv, irriterende når den endret hastighet. Endret 11. september 2009 av obergeru Lenke til kommentar
darthy001 Skrevet 11. september 2009 Forfatter Del Skrevet 11. september 2009 Jeg ville valgt en vifte med låst hastighet (Nexus viften er låst). (Hvis ikke du mener at nOCTUA viftene kommer med manuell vifteregulator)Testet Nexus med PWM som regulerte seg selv, irriterende når den endret hastighet. Så vidt jeg skjønner følger det med 2 adaptere som reduserer spenningen og derav hastigheten. En low noise-adapter og en ultra low noise adapter. Slik kan man fysisk velge hastighet. Ingen variabel viftehastighet. I've got 2 adapter cables with the cooler. What's the difference between these cables?The Low-Noise-Adapter (L.N.A.) and Ultra-Low-Noise-Adapter (U.L.N.A.) reduce the speed of the fan to 900 / 600 rpm Kilde: Noctua FAQ Ser jo bra ut det!? Så kan man prøve seg frem. Lenke til kommentar
darthy001 Skrevet 16. september 2009 Forfatter Del Skrevet 16. september 2009 Hipp hipp hurra hurra.. Her skulle jeg til å bestille deler og da viser det seg at lagerstatusen til prisguiden ikke stemmer. Hovedkortet fra DFI er også bortevekk fra alle nettbutikker. Så da finner jeg ikke ett eneste hovedkort basert på Nvidia Geforce 9400-plattformen Da er jeg like mye ute og kjøre igjen med tanke på hovedkort? Hvordan er 9300-hovedkort sammenliknet med 9400? Er eneste forskjell i klokkefrekvensen på gpu? Vil f.eks Asus P5N7A-VM gjøre samme nytten eller vil det være noe funksjonalitet jeg vil gå glipp av? Begynner å bli lettere frustrert her nå... Ser nemlig også at det vel egentlig er Intel i5 og H55-hovedkort jeg har lyst på men de kommer jo ikke på en lang stund... Ikke lett det her. Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 16. september 2009 Del Skrevet 16. september 2009 Ja prisguiden suger om dagen.... Forskjell på 9300 og 9400 er klokkefrekvens. I tillegg mangler Asus P5N7A-VM firewire, men det er vel ikke så aktuelt under linux uansett. Lenke til kommentar
darthy001 Skrevet 16. september 2009 Forfatter Del Skrevet 16. september 2009 Ok, men da tror jeg at jeg går for det hovedkortet. Firewire har jeg ikke bruk for på det kortet nå uansett. Kribler altfor mye i bestillingsfingeren nå til at jeg tror jeg klarer vente mye lenger Takk for mange og gode svar obergeru! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå