swahili Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Hei Jeg har fra før et nikon d90, 18-105+55-200 vr, men jeg har lyst til å starte med litt portretter og har sett en haug av tutorials der eksterne blitser blir brukt ect. Jeg har tenkt til å kjøpe en nikkor 50mm af-d 1.8 og en ekstern blits, så spm er: Burde jeg først kjøpe objektivet eller blitsen? Av blitser står valget mellom enten sb 900 eller sb 600. Jeg vet ikke hvor stor forskjellen på disse to er utenom vanskelig manøvrering på sb 600, samt at den er lettere og mindre enn sb 900. Noen som kan hjelpe meg litt her? Takk for svar Lenke til kommentar
TGB Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 SB-900 blir stor (ikke spesielt vekt, men fysisk størrelse). Eneste mangelen til SB-600 er innebygd bounce-card, ellers fungerer blitsen ekstremt bra (billigere er den også). Du kan eventuelt se på bruktmarkedet etter en SB-800, bare litt større enn SB-600 og nesten funksjonelt identisk med SB-900 (mangler bare et par småting, så SB-800 = 95% SB-900). Skal du ikke ha blits på kamera og benytter softbox/paraply så kan du like greit kline til med SB-900 med en gang. Anbefaler deg å kjøre blits først, portrett trenger ikke nødvendigvis tas med blender f/1.8, bruker for egen del ofte området f/5.6-f/11. Lenke til kommentar
swahili Skrevet 9. september 2009 Forfatter Del Skrevet 9. september 2009 Var egentlig det jeg også tenkte. Jeg har tenkt til å bruke blitsen mest av kamera, feks. skibilder til vinteren. Vil sb 600 strekke til? Med tanke på softboxer ect. har jeg ikke helt begynt å tenke på dette enda. Hva mener du med bounce card? At blitslyset kan spres enda videre? hvis du skjønner.. Med tanke på kjøp av feks sb 800, så ser jeg at det finnes noen få på ebay forsatt. Hvordan tenker du at kjøp av feks. sb 800 er over ebay? Skulle det gå greit? Og samme med objektivet. Om jeg kan få kjøpt begge av samme leverandør, så kunne jeg kansje fått et par prosenter kansje? Takk for svar Lenke til kommentar
swahili Skrevet 10. september 2009 Forfatter Del Skrevet 10. september 2009 Ingen som kan svare på de siste spm.? Blir meget takknemlig Lenke til kommentar
gwh Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Sb800 på ebay= ca 400usd inkl shipping til norge. Med dagens dollarskurs, ca 2400,- + kanskje 25%mva på toppen. Så en makspris på ca3000. En ny sb900 i dag hos JP(online) 3294,-/Fotovideo:3299,- En ny 50mm idag JP:970/FV:1385 (kan sikkert prutes litt på. Personlig hadde jeg avstått fra ebay i denne sak. 5års reklamasjonsrett på blitzen er gulle verdt. Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Vil anbefale deg å starte med en SB-600, får veldig mye igjen for pengene. SB-900 trenger du egentlig ikke tenke på, den kjøper man ikke før man virkelig vet at SB-600 ikke strekker til (noe den gjør som oftest alltid). Trådløs styring med D90s integrerte blits og SB-600 er noe du kan se frem til, utrolig artig å leke med ekstern blits Lenke til kommentar
gwh Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Får trådstarter tak i en brukt sb600 til ca 1500,- gå for det. Litt kløn med å sette opp som remote i forhldt til sb900 dog. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 SB-900 har også med softdome, fargefilter holder og noen få filter inkludert. Den er kraftigere, og ikke minst avhengig av bruk mye raskere på lading enn SB-600. Eneste ulempen er at hvis man kjører den på kraftig styrke over tid kan den stoppe pga varme (har sikring som sier ifra så du tar ikke livet av den). Som kan sees i infoen så har jeg 4 SB-900 og 1 SB-600 som vurderer å selge da den blir aldri brukt lenger. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 SB-900 har også med softdome, fargefilter holder og noen få filter inkludert. Den er kraftigere, og ikke minst avhengig av bruk mye raskere på lading enn SB-600. Eneste ulempen er at hvis man kjører den på kraftig styrke over tid kan den stoppe pga varme (har sikring som sier ifra så du tar ikke livet av den). Som kan sees i infoen så har jeg 4 SB-900 og 1 SB-600 som vurderer å selge da den blir aldri brukt lenger. Sikringen kan slås av på SB-900, ikke at jeg skjønner poenget med å gjøre det - medfører jo ødelagt blits. Men om bruker vil, så får h*n lov Lenke til kommentar
swahili Skrevet 11. september 2009 Forfatter Del Skrevet 11. september 2009 Takk for svar alle sammen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå