Gå til innhold

Hvordan er det å være advokat i Norge

zaler

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har lyst til å bli advokat men lurer på hvordan det egentlig er. Vi har alle sett de Amerikanske TV seriene, men lurer på hvordan det virkelig er å snakke i rettsaker i norge, hvordan det er å hontere skilsmisser eller representere et firma.

Og hva kan du si om utdanningen:)

Takk for hjelpen:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, zaler.

Jeg er ikke advokat (ennå), men kan svare på spørsmålene dine likevel.

En advokats hverdag består av mye rart: Møter med klienter, forhandlinger med motparter, kontorarbeid og rettssaker. Stort sett sitter dog en advokat på sitt kontor og forbereder saker eller gir juridiske råd til klienter.

Det er nok kult å være i retten: Målet er å overbevise dommeren om at det er du som har rett, middelet er argumentene du fremsetter. Liker man å diskutere, vil man antagelig like å prosedere også. Når det er sagt, er rettssaker som regel dønn kjedelige for utenforstående. Med mindre man kjenner til sakens faktiske og rettslige sider fra før, skjønner man ingenting av det som skjer (amerikanske tv-serier gir mao. et helt feilaktig bilde).

Advokater jobber ofte lange og hektiske dager, men arbeidet er stort sett veldig interessant og spennende (etter noen år i gamet er ikke lønnen så verst, heller). Jeg tror det er få advokater som ikke liker jobben sin. Og det er faktisk fullt mulig å kombinere familieliv med advokatarbeid.

Også som student må man forresten påregne noen lange dager på lesesalen, og en del synes studietilværelsen er stressende med karakterjag, eksamensnerver og tung teori. Men stort sett trives studentene.

Endret av frevild
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...