Gå til innhold

Hjelp til kjøp av gaming-pc, ca 10K

Anbefalte innlegg

Hei, er nå på utkikk etter en ny gaming-pc, ettersom hovedkortet på den gamle tok kvelden.

Jeg har falt av når det gjelder hardware, har lest litt de siste ukene for å forsøke å kommme a jour, men føler ikke at jeg har lykkes så veldig. Derfor spør jeg nå dere her om hjelp ;)

Jeg er usikker på hva jeg bør gå for når det kommer til flere komponenter, CPU og GPU er egentlig det største problemet.

Jeg har sikla på I7-corene til Intel, og 920 virker som et godt kjøp, men med introduksjonen av I5 ble jeg usikker igjen... Hva mener dere er det beste? Jeg har fortstått det slik at I7-corene er bedre, men koster en del mer, og at hovedkortene til denne socketen er noe dyrere.

Skjermkort:

Hva gjelder her? Har titta litt på Nvidia GTX 285, ettersom det er Nvidia jeg har mest erfaring med, har faktisk aldri eid et ATI-kort. Finnes det bedre/tilsvarende ATI-kort til sammme/bedre pris? Eller vil det være et smart valg å kjøpe et GTX 285 nå, for så å kjøpe et til for SLI, når disse blir billigere? Dette med at DX11 visstnok er rundt hjørnet gjør meg også usikker, så vidt jeg har fortstått så vil ike DX10 utfases i nærmeste fremtid, men leve side om side med DX11. Stemmer dette? Eller er DX11 til en viss grad bakoverkompitabelt med DX10-hardware? Skjønner at nye "funksjoner" ikke er kompitabelt med DX10-hardware.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slo meg at jeg kanskje får litt mer respons om jeg sier litt mer om hva jeg skal spille, og på hvilken oppløsning.

Akkurat nå spiller jeg det meste, Crysis, Far Cry, noe Gmod, CoH, CoD 4-5, og venter spent på det nyeste Assassin's Creed :D Så et, eventuelt flere, skjermkort som er fremtidsrettet er et must. Når det gjelder oppløsning så går det i 1900X1020

Spørsmål? Spør i vei ;)

Lenke til kommentar

Hei.

Du skal ha eit skjermkort som er framtidsretta, i dag er nok ATIs HD4890 som er det.

Men det er jo ikkje lenge til det kjem nye skjermkort fra både ATI og nVidia. ATI kjem først og begge merka har støtte for DX11. Eg er sjølv en ATI person, men begge har gode kort. Men som sagt, skal du ha pc no så er det ATIs HD4890 som er best for pengane. ATIs nye HD5800 serie er på markedet ganske snart(husker ikkje dato her og no, men det er ikkje lenge til. Ryktene sei at korta skal visast fram i dag 10.09.09). Eg ville valgt ATI da dei har DDR5 minne på sine skjermkort.

Av CPU ville eg valgt den nye Intel Core i5, her får du en heilt ny teknologi i brikkesett og DDR3 RAM. Den nye i5 er på god høgde med i7 920.

Eg har ikkje fått tid til å sjekke så mykje på pris og oppsett da eg straks har time på skulen. Men dette kjem eg tilbake med seinere på dagen. ;)

Lenke til kommentar
OCZ DDR3-1800 Platinum 4096 MB (2x2048 MB) 776,-

Av RAM ville eg kjøpt kingstons nye RAM brikke som er laget for i5, her er det også 2133MHz og ikkje 1800MHz. Altså bedre ytelse, desse er då ganske dyre. 2500kr for 4Gb. Her kjem det an på ka dela du skal ha, skal du ha alt som trengs for ein pc?

Lenke til kommentar

Av RAM ville eg kjøpt kingstons nye RAM brikke som er laget for i5, her er det også 2133MHz og ikkje 1800MHz. Altså bedre ytelse, desse er då ganske dyre. 2500kr for 4Gb. Her kjem det an på ka dela du skal ha, skal du ha alt som trengs for ein pc?

Har mus, tastatur og skjerm. Trenger med andre ord "boksen" og innmaten ;)

Lenke til kommentar

Har mus, tastatur og skjerm. Trenger med andre ord "boksen" og innmaten ;)

Da skal eg sette sammen eit oppsett etter klokka 15 ;)

Lenke til kommentar

Her er et forslag.

Du får den billigste i5 prossesoren (er bedre en 920 på mange områder), 2 4890 skjermkort med Vapor-X kjøling, 1TB disk og 6GB ram så denne skulle greie de aller fleste spill noen år fremover.

Edit: Viss du dropper 1 skjermkort så kan du peise på en SSD på 80GB, kommer til og booste opp loadingen på spill noe ekstremt!

Endret av Pizzaen
Lenke til kommentar
Her er et forslag.

Du får den billigste i5 prossesoren (er bedre en 920 på mange områder), 2 4890 skjermkort med Vapor-X kjøling, 1TB disk og 6GB ram så denne skulle greie de aller fleste spill noen år fremover.

Edit: Viss du dropper 1 skjermkort så kan du peise på en SSD på 80GB, kommer til og booste opp loadingen på spill noe ekstremt!

Det oppsettet der så da riktig så forlokkende ut :) Noen som kan uttale seg om kjøleløsningen på skjermkortene? Er litt redd for å ende opp med en flymaskin under pulten ;) Er ingen støyallergiker, men ser helst at lydnivået holdes på et behagelig nivå.

Har vurdert SSD i en god stund nå, men tror fortsatt jeg venter til prisene synker noe. Vet noen om Intel kommer med en tredjegenerasjon av X25-en?

Lenke til kommentar

Intel har nettopp kommet med andregenerasjon viss jeg husker rett så tror ikke det kommer en tredjegenerasjon med det første.

Vapor-X er en ganske stille kjøler så tror ikke det kommer til og forstyrre deg noe særlig under gaming.

Viss du er skikkelig støyallergiker kan du kjøpe et Antec Performance One P183 kabinett istede for Antec Nine Hundred, dette er noe av det stilleste kabinettet på markedet og det koster bare 300kr mere en Antec Nine Hundred, men det kjøler ikke like bra som Nine Hundred.

Lenke til kommentar
Intel har nettopp kommet med andregenerasjon viss jeg husker rett så tror ikke det kommer en tredjegenerasjon med det første.

Vapor-X er en ganske stille kjøler så tror ikke det kommer til og forstyrre deg noe særlig under gaming.

Viss du er skikkelig støyallergiker kan du kjøpe et Antec Performance One P183 kabinett istede for Antec Nine Hundred, dette er noe av det stilleste kabinettet på markedet og det koster bare 300kr mere en Antec Nine Hundred, men det kjøler ikke like bra som Nine Hundred.

Ja, second gen er vel forholdsvis ny, får vente enda litt til da^^ Er jo ikke slik at produktene blir dårlige etter videreutvikling ;)

Hvordan tror du Antec P183-et vil gå sammen med i5'en? i5-serien er etter hva jeg har skjønt forholdsvis varme.

Lenke til kommentar

i5 er ikke så varm, så skal gå bra.

Viss du syntes den blir for varm kan du kjøpe en ny kjøler etterhvert. Det har ikke kommet noen kjølere til i5 enda siden den sokkelen er ganske ny enda, men det kommer nok i løpet av måneden.

Endret av Pizzaen
Lenke til kommentar
i5 er ikke så varm, så skal gå bra.

Viss du syntes den blir for varm kan du kjøpe en ny kjøler etterhvert. Det har ikke kommet noen kjølere til i5 enda siden den sokkelen er ganske ny enda, men det kommer nok i løpet av måneden.

Ok, det høres bra ut^^ Får vel bare se det ann ;)

Ser nå at GPU'ene har ekstremt lang leveringstid på Amentio, at de ikke får de på lager før desember virker noe rart. Kan selvsagt bestille fra et annet sted, er ikke det det står på ;)

Når kan man forvente at kortene basert på R800-chipen kommmer på markedet? Lurer på om leveringstiden på Amentio kan ha noe med det å gjøre :p Var jo snakk om at det skulle komme info om R800 idag.

Lenke til kommentar

Tror den er forventet ca. når Windows 7 slippes viss jeg husker rett.

Tenkte også og kjøpe et nytt skjermkort om ikke så lenge (Sapphire Radeon HD 4890 1 GB OC), men ser at det også kommer på lager 31.12.2009. Så jeg sendte en mail nå og spurte om hvorfor alle ATI skjermkort kommer på lager på den datoen, skal poste her når jeg får svar ;)

Lenke til kommentar
Tror den er forventet ca. når Windows 7 slippes viss jeg husker rett.

Tenkte også og kjøpe et nytt skjermkort om ikke så lenge (Sapphire Radeon HD 4890 1 GB OC), men ser at det også kommer på lager 31.12.2009. Så jeg sendte en mail nå og spurte om hvorfor alle ATI skjermkort kommer på lager på den datoen, skal poste her når jeg får svar ;)

Åh, det er alltid så mye bra man kan vente på -.- Klarer ikke å bestemme meg om DX11 gjør det verdt å vente. Nå vil jo ytelsen på R800-chippene naturlig være høyere enn med R700, men er jo fortsatt en stund til vi får se de på markedet, iallefall i denne delen av Europa.

Great, venter spent på svar, er sikkert en god forklaring på det^^ Ser også at Komplett har 2GB-versjonen som markert 34 stykker ubekreftet 2009-09-25.

Hvor mye forskjell er det egentlig på 2GB og 1GB-kortene rent ytelsesmessig?

Lenke til kommentar

Forskjellen er bare at 1GB kortene har 1GB minne og 2GB kortene har 2GB minne.

Edit: DX10 ble aldri noen suksess, men kan godt hende at det blir bedre denne gangen. DX11 kommer jo uansett til og støtte DX10 skjermkort, bare at du ikke greier og dra nytte av det som er nytt i DX11.

Fikk svar ekstremt fort, her er mailen jeg fikk i sin helhet:

Hei

Det kommer opp 31-12-09 hos en leverandør når vi har ubekreftet levering, varene ligger i bestilling hos produsent og vil selvfølgelig komme lenge før nyttårsaften. Men vi har bare ingen bekreftet leveringsdato.

Endret av Pizzaen
Lenke til kommentar
Her er et forslag.

Core i7-prosessorene på LGA1366-sokkelen støtter 3-kanals DDR3-minne, men de nye prosessorene på LGA1156-sokkelen kun fått støtte for 2-kanals DDR3. Med andre ord, du skal ha 2 eller 4 brikker, ikke 3?

Lenke til kommentar
Her er et forslag.

Core i7-prosessorene på LGA1366-sokkelen støtter 3-kanals DDR3-minne, men de nye prosessorene på LGA1156-sokkelen kun fått støtte for 2-kanals DDR3. Med andre ord, du skal ha 2 eller 4 brikker, ikke 3?

Tja, kan vel bare kjøpe med en brikke til? Altså 4*2GB?

Lenke til kommentar
Her er et forslag.

Opps, i forgot :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...