Gå til innhold

Er dette verdens beste kameraer?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
M9 er milevis unna typ 5DII med tanke på støyhåndtering. Veldig leit at Leica - eller Kodak for den saks skyld, ikke har brukt mer energi på å utvikle en sensor álá 5DII/D700 som er grom på høye ISO-verdier.

Hadde de det ville de 53 høvdingene vært lettere å fordøye.

Også spennende med 16-bit DNG-filer rett fra kamera!

DPR har lagt ut testbilder, ett på ISO1600, det imponerte meg ikke.

Med forbehold for at det endelige kameraet yter slik.. synd. Jeg hadde håpt at Leica skulle få til god ISO-ytelse denne gangen.

Om du er vant til å skyte TriX er det nok en annen sak, men.. det er fortsatt for svakt, slik det fremstår nå.

Diskre kamera må ha høy ISO ytelse. Det har ikke Leica.

Synd at de selger label/brand mer enn ytelse.

Jeg har også tatt sett på bildene som er lagt ut på DPR og jeg er helt enig i at ISO1600 ikke imponerer. Som dere nevner så svikter dessverre M9 på høy ISO ytelsen og jeg skulle også gjerne likt å se en sensor álá 5DII/D700 i Leica hus. Jeg er også enig at Leica lever mye på label/brand. Under pressekonferansen var det mye fokus på at dette var et ”fine tuned tool”, et smykke og håndverk på høyt nivå. De prøvde å tegne et bilde av at det var et eksklusivt stykke håndverk man får når man kjøper Leica.

Lenke til kommentar
Jeg har også tatt sett på bildene som er lagt ut på DPR og jeg er helt enig i at ISO1600 ikke imponerer. Som dere nevner så svikter dessverre M9 på høy ISO ytelsen og jeg skulle også gjerne likt å se en sensor álá 5DII/D700 i Leica hus. Jeg er også enig at Leica lever mye på label/brand. Under pressekonferansen var det mye fokus på at dette var et ”fine tuned tool”, et smykke og håndverk på høyt nivå. De prøvde å tegne et bilde av at det var et eksklusivt stykke håndverk man får når man kjøper Leica.

Yes, og dersom man må ta kveld når ISO begynner å nærmer seg 1600, da spiller det ingen rolle hvor mye håndverk det er snakk om - noen støyfrie bilder får du ikke tatt.

Og selv det var et styr å ha med seg D700 med 70-200 på Døgnvill '09, så kunne jeg knipse i vei selv på ISO 6400.

Jeg ser på ISO som på tele eller vidvinkel - spiller ingen rolle hvor god 24mm du har - det blir aldri 14mm.

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar
Er Rolls Royce verdens beste bil? nuff said ;)
Til sitt formål - ja :-) Tror du skal lete lenge etter å finne noe du med hånden på hjertet kan si er _bedre_, selv om du kan like andre biler bedre...

Det er ikke verdens raskeste bil eller den mest miljøvennlige, men Leica påstår heller ikke at M9 er verdens raskeste eller mest miljøvennlige kamera...

Lenke til kommentar
Diskre kamera må ha høy ISO ytelse. Det har ikke Leica.

..Hva skal man med høy iso med en Noctilux på f/0.95? ;)

Jeg labbet med 5D1 og en 50/1.2L ett par dager i Frankrike. Innendørs som utendørs var det få ganger jeg var over ISO400, det høyeste var ISO1600.

Men noen ganger ønsker du litt mer DOF enn marginalt, og da er det greit å dytte opp ISO litt.

Lenke til kommentar
Blir mye snakk om iso her synes jeg. Jeg ser ikke at det kan være den viktigste egenskapen man ser på når man skal vurdere et nytt kamera. Synes generellt at det er for mye oppmerksomhet på iso-støy.

Tar dere aldri bilder når det er lyst.

hehe, klart det :) men for meg er ytterpunkter av ISO skala er meget viktig. krystall klare bilder på ISO 50 i studio og støyfrie bilder på ISO 3200 når man må.

Her er en spennende artikkel om Leica M9 av Thorsten Overgaard.

Lenke til kommentar
Blir mye snakk om iso her synes jeg. Jeg ser ikke at det kan være den viktigste egenskapen man ser på når man skal vurdere et nytt kamera. Synes generellt at det er for mye oppmerksomhet på iso-støy.

Dette er selvfølgelig subjektive preferanser. Det som er viktig for deg er ikke nødvendigvis det som er viktig for andre.

For meg er det viktig med fleksibilitet og kreative frihetsgrader. Jeg skal kunne bestemme hva som skal prioriteres av DOF og ISO når lukkertiden skal ned eller når lyset forsvinner, ikke kameraet mitt.

Tar du bare bilder når det er lyst?

Lenke til kommentar

Dette er selvfølgelig subjektive preferanser. Det som er viktig for deg er ikke nødvendigvis det som er viktig for andre.

For meg er det viktig med fleksibilitet og kreative frihetsgrader. Jeg skal kunne bestemme hva som skal prioriteres av DOF og ISO når lukkertiden skal ned eller når lyset forsvinner, ikke kameraet mitt.

Tar du bare bilder når det er lyst?

Tar nok flest bilder når det er noe lys ja. Beveger meg sjeldent over iso2000 fordi jeg synes det ikke blir bra nok. Seff avhengig av hva slags bilder man tar.

Men utgangspunktet mitt i innlegget over var at dette er diskujon om Leicakameraene. Og da tenker jeg det er litt skivebom å bare se på ISOegenskapene. Er man opptatt av det så ser man heller på canon og nikon. Nå leverer jo ikke de heller noe særlig på høy iso men de er i det minste bedre pga de satser litt annerledes enn Leica.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er befriende med et fotoaparat som er så enkelt og hvor man kan bruke energi på å ta et godt bilde istedet for å bli overlesset med unødig informasjon (i søker).

Det er selfølgelig enda forbedringspotensiale, eksempelvis kunne jeg ønsket meg det en del mer kompakt og lettere ;) . Alikevel så blir dette sinnsykt mye mer kompakt og bedre egnet enn fullformat DSLR for en del foto, eks landskap, reise, etc, og spesiellt dersom man bruker mye vidvinkel.

Jeg synes også det er ganske talende at mye av optikken (M og M39) faktisk er mer kompakt enn de såkallt kompakte for m3/4.

Andre ting på ønskeliste for å gjøre M9 til det aller, aller, verdens mest beste kamera:

- Støv fjerning sensor?

- 1:1 søker med plass til brilleglass (for vidvinkel < 28mm må man uansett ha ekstern søker)

- Hurtig valg for formatering minnekort (kanskje det er mulig allerede?)

- Vann / støvtetting

Det er self ikke best til allt, men slik er det bestandig. Allt i allt tror jeg (uten å ha brukt de) at de for meg er "verdens beste kameraer". Desverre er det enkelte ting de ikke dekker så det blir vanskelig å klare seg uten DSLR.

Lenke til kommentar

Et par ting som hadde gjort Leicaen bedre er:

-Ripefritt safirglass på skjermen, som på M8.2.

-Høyere oppløsning på skjermen.

-Liveview. Så kan man også fokusere korrekt med teleoptikk og ved makrofotografering!

De to første kommer etterhvert, tipper jeg, på M9.2 elns.

Den siste er nok vanskeligere politisk og religiøst - tror det heller er purisme enn teknikk som kan hindre sånt noe. Dette er jo en rangefinder!

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...