swanky Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 (endret) Lett valg. M9 er bestilt. Det er denne 35mm fra Canon du tenker på, ikke sant? En annen viktig ting er jo at det er langt færre kjøpere å fordele utviklingskostandene på. Når det gjelder LX3, så kjøpte jeg faktisk det selv (istedenfor Leica D-LUX). Man driter jo ikke penger Tydeligvis gjør man det... Den der lar jeg bare stå for seg selv... Endret 9. september 2009 av swanky Lenke til kommentar
ramses Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 OK, vi prøver igjen. Dersom utgangspunktet er at mor eller far skal kjøpe et kamera og ta bilde av snoppen, og de ikke har noe erfaring med målsøkere fra før så er jeg enig. Det blir for dyrt. Men... I mitt tilfelle har jeg følgende Leicaobjektiv: - 28mm Summicron ASPH - 35mm Summilux ASPH - 50mm Noctilux - 50mm Summilux ASPH - 50mm Summilux pre-ASPH - 90mm Summicron ASPH I tillegg har jeg et par Zeiss- og Voigtländerobjektiv. Dyrt som pokker, men anskaffet over en tiårsperiode. I tillegg har jeg to Leica MP (filmkamera). Det at Leica nå kommer med en M9 m/fullformat, som jeg umiddelbart kan bruke min optikk på er faktisk en Guds gave. Det er faktisk billigere enn å kjøpe seg inn i et dSLR-system (og med goooood margin). Ingenting ville gledet lommeboken min mer enn om jeg våknet opp en dag og faktisk *likte* dSLR. Men det gjør jeg ikke. Jeg hater de. Jeg er av den personlige og ytterst subjektive mening at de er for store. Leicaen har akkurat det jeg trenger, ikke noe mer. Autofokus er faktisk ikke en stor greie, og det er lenge siden jeg har følt meg hemmet av det. Dyrt? Absolutt, jeg skulle gjerne sett det billigere. Men akkurat nå er det den beste løsningen jeg ser. Er jo bare å se på størrelsen på den ene 35mm til Leica lengre oppe her. Det er en Voigtländer Men Leica sin pre-ASPH 35mm Summilux er ca. like stor. Og til slutt: Tenk på mulighetene! Du kan ta optikk som er over femti år gammel og sette den rett på kameraet! For ikke å snakke om dersom du har en enkel adapter - da raser vi 80 år tilbake i tid. Damn, jeg klarer nesten ikke å vente! Dårlig gjort å liste opp det der :-) Flere summilux og en Noctilux pluss pluss. Sykt utstyr du har. Spesielt 50mm Noctilux hadde vært interessant å teste en gang. Er vel ikke mange som har den. Har sett noen helt rå bilder tatt med den. Lenke til kommentar
ramses Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Får man tatt noe mere en greie gode bilder med disse da trodde det var opp til bildetakeren hvor gode bildene skulle bli.Nei ikke for meg men sikkert noen som liker å ha noe utenom det vanlig i pris. Neppe nødvendigvis bedre bilder, og det er vel ikke det som er greia heller. Leica henvender seg til de som vil fotografere på en annen måte. Det er det dette dreier seg om. Synes dette ble veldig bra og forventet fra Leica, men fortsatt vil de slite med å holde på kundene sine tror jeg. De har heldigvis mange trofaste brukere som fortsatt vil være trofast men jeg tipper flere og flere Leica M brukere ser klare fordeler med nye Canon 5D ( og sikkert Nikon sine FF modeller). Ser på leica forumet at enkelte irriterer seg over fordelene med dslr, og at de erfarer at "de andre" kommer hjem med flere anvendelige bilder. Uansett så blir jeg mere og mer fascinert av Leica-måten og fotografere og å tenke på. Altså det motsatte av snapshots. De gir denne hobbyen en ny dimensjon. M9 var vel som forventet. Xi derimot vet jeg ikke helt hva jeg skal tro om. Hadde trodd de fortsatt jobbet tett men Pana men det virker som de prøver noe selv. Prismessig landet de faktisk under det jeg trodde. Kameraet ser veldig bra ut. Men jeg vil fortsatt ha søker. Jeg hater at de kutter ut søkeren på disse nye kameraene. Liveview er en uting. Lenke til kommentar
swanky Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Dårlig gjort å liste opp det der :-)Flere summilux og en Noctilux pluss pluss. Sykt utstyr du har. Spesielt 50mm Noctilux hadde vært interessant å teste en gang. Er vel ikke mange som har den. Har sett noen helt rå bilder tatt med den. Det er ikke så vanskelig. Det eneste du trenger å gjøre er å prioritere Neida, jeg har aldri eid en bil, så på mange måter sparer jeg pengene der. Snakket med en kompis som betaler neste 5000/mnd på et billån, det slipper jeg. Dessuten er det mye bytter, og litt arvegods. Pengene til M9 er rett og slett penger som har blitt lagt til side over et par års tid. Jeg skulle gjerne hatt en D700 fra Nikon eller 5D mkII fra Canon, men kostadene knyttet til å "kjøpe seg opp" i et helt nytt system er rett og slett for dyre, ikke minst mtp. at jeg liker lyssterk optikk. Noctiluxen ble innkjøpt av en i familien for et par år siden, på et tidspunkt de gikk for en slikk og ingenting, og jeg fikk overta det for samme pris (9000 kroner). På det verste ble de vel solgt for nærmere 30000, men da hadde galematias tatt over fullstendig. Ellers så var det mange gode kjøp rett før jul i fjor: Det britiske pundet lå langt under tikroneren, Leica kjørte 15% rabatt, og forhandlerne satt på lagervarer til gamle priser. I snitt gikk optikk og kamerahus for rundt 50% av det de koster på f.eks. Interfoto nå. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 swanky: Jeg kunne betalt for å prøve noctiluxen en kveld Lenke til kommentar
swanky Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Jeg hater at de kutter ut søkeren på disse nye kameraene. Enig. Det kameraet skriker etter en søker. Mulig de tenker retro: Lenke til kommentar
ramses Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Det er ikke så vanskelig. Det eneste du trenger å gjøre er å prioritere Neida, jeg har aldri eid en bil, så på mange måter sparer jeg pengene der. Snakket med en kompis som betaler neste 5000/mnd på et billån, det slipper jeg. Dessuten er det mye bytter, og litt arvegods. Pengene til M9 er rett og slett penger som har blitt lagt til side over et par års tid. Jeg skulle gjerne hatt en D700 fra Nikon eller 5D mkII fra Canon, men kostadene knyttet til å "kjøpe seg opp" i et helt nytt system er rett og slett for dyre, ikke minst mtp. at jeg liker lyssterk optikk. Noctiluxen ble innkjøpt av en i familien for et par år siden, på et tidspunkt de gikk for en slikk og ingenting, og jeg fikk overta det for samme pris (9000 kroner). På det verste ble de vel solgt for nærmere 30000, men da hadde galematias tatt over fullstendig. Kr 9000 er jo ikke gal pris for den, nei. Trodde egentlig de lå høyere enn 30k også. Har du M8 fra før, eller hva bruker du nå? Lenke til kommentar
swanky Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Har du M8 fra før, eller hva bruker du nå? Jeg har hatt en M8, men ble aldri komfortabel med cropfaktoren. 28mm Summicron ble innkjøpt som en følge av M8-kjøpet (i et forsøk på å få noe tilnærmet 35mm). Men det er nok en del som kommer til å bli solgt når jeg nå kjøper M9: 28mm og i alle fall en av MP'ene. Akkurat nå er jeg 100% analog Lenke til kommentar
Gunderz Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Jeg har også tatt M9 i nærmere øyensyn idag. At det er kjekt kamera er det ingen tvil, men om det er verdt 53k er jeg mer i tvil om. En av fordelene med Leica slik jeg ser det er helt klart at det er kompakt, en M9 med 35mm f/2 er langt mer kompakt enn en 5D + 35mm f/1.4 løsning. Fordel nr 2 er støy, lukkeren på M-serien er mye stillere enn speilet + lukker på et SLR. Disse to fordelene gjør M9 til et mer anonymt kamera og man slipper unødvendig oppmerksomhet fra omgivelsene og/eller motivet. Leica kameraene tilbyr derfor også en litt anna måte å jobbe på når man tar bilder. En anna tilnærming il bildetakning som jeg er nysgjerrig på. Jeg er spent på å se tester av kameraet. Håper Leica har kjørt på med et ganske svakt AA-filter for å øke detaljgjengivelsen. Støy er også et interessant moment. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Jeg er spent på å se tester av kameraet. Håper Leica har kjørt på med et ganske svakt AA-filter for å øke detaljgjengivelsen. Støy er også et interessant moment. Svakt AA-filter? Leica driver ikke med sånt tøys - det er ikke AA fitler i det hele tatt på M9. Var ikke på M8 heller. Tom Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Leica som digitalt er overhodet ikke verdt pengene, tenker M8 og M8.2 synker som en dass i pris nå som M9 er på vei. Gamle analoge Leicaer er en helt annen historie derimot, noen av de eldre modellene går for mer brukt enn de kostet nytt selv om man tar med kroneverdien i regnestykket over alle årene. Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 M9 er milevis unna typ 5DII med tanke på støyhåndtering. Veldig leit at Leica - eller Kodak for den saks skyld, ikke har brukt mer energi på å utvikle en sensor álá 5DII/D700 som er grom på høye ISO-verdier. Hadde de det ville de 53 høvdingene vært lettere å fordøye. Også spennende med 16-bit DNG-filer rett fra kamera! Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 råfilene må jo bli gigantiske med 16 bit i hver fargekanal.. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 DPR har lagt ut testbilder, ett på ISO1600, det imponerte meg ikke. Med forbehold for at det endelige kameraet yter slik.. synd. Jeg hadde håpt at Leica skulle få til god ISO-ytelse denne gangen. Om du er vant til å skyte TriX er det nok en annen sak, men.. det er fortsatt for svakt, slik det fremstår nå. Lenke til kommentar
- Slaktarn - Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Hadde jeg skulle svidd av en så usansynlig stor sum på et kamerahus hadde jeg kjøpt et Hasselblad... men smaken er som baken antar jeg.. Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Diskre kamera må ha høy ISO ytelse. Det har ikke Leica. Synd at de selger label/brand mer enn ytelse. Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Ikke minst selger de feelingen. Om det kjennes bra å ta bilder, tar du bedre bilder. Det er da også noe. Om det er verdt femti tusen er selvsagt en helt annen sak. Lenke til kommentar
Cax Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Nå venter jeg bare på at noen skal erklære at X1 må være mye bedre enn E-P1 + 20/1.7 i lite lys, siden sensoren er større. Kom igjen. Make my day. M9 er forresten ikke retro, den er fremdeles. Eller uforandret om dere vil. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Tjatjo. That said ville jeg gitt mye for et M9 og noe snasen optikk. Leica apellerer rett og slett til meg. Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 (endret) 53k + svindyr optikk for et kamera som er lite og lager lite lyd i forhold til DSLR. Nei, da kjøper jeg meg heller en støydempet usynlighetskappe, koster vel omtrent det samme antar jeg. Endret 9. september 2009 av andrvas Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg