B49481 Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Kjøpte et Canon 450 i vinter og har nesten ikke brukt det. Var ute med det et par turer i kuldegrader og inn i varmen igjen. Sannsynligvis har det oppstått kondens. Etter en stund fikk jeg problemer med at kameraet må slåes av og på etter hvert bilde. Får "error 99". Serviceproffen sier at kameraet er vannskadet og bildene viser nok også en liten vannskade. Reparasjon er skifte av hovedkort koster kr. 4.250,-. Det står ikke noe om å bruke kameraet i kuldegrader i brukerhåndboken, men med vannskade så har jeg nok tapt i utgangspunktet. Er det noen som kjenner andre verksteder som kan ta inn Canon kamera for å finne en billigere løsning. Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 (endret) Du kan jo sjekke med Camera & Videoteknikk, de reparerte Canon tidligere, nå tror jeg de bare sender det fra seg (til Serviceproffen), og tror ikke de er noe billigere heller.. Kondens er vel common sense eller? Står dessuten på side 12 i manualen: Om kameran flyttas hastigt från en kall omgivning till et varmt rum kan kondens bildas på kameran och dess inre komponenter. Du undviker kondens genom at placera kameran i en forsluten plaspåse dår den får anpassa sig til den varmare temperaturen innan du tar den ur påsen. Endret 9. september 2009 av Actibus Lenke til kommentar
TGB Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 (endret) Jøss, aldri opplevd. Har frest inn og ut av brennvarm hytte på fjellet med -25 - -30 ute Aldri hatt problem, verken med D70, D80, D200, D300 eller D3. Et kamerahus skal ikke dø av litt kondens, det er jo bare sprøyt fra verkstedet. Edit: Jeg hadde ikke godtatt dette og påpekt at om kamerahus ikke skal kunne brukes om vinteren så bør det informeres om ved eventuelt kjøp. Hør med forbrukerombudet, tipper serviceverkstedet og leverandør er på tynn is her. Endret 14. september 2009 av TGB Lenke til kommentar
PerB Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Et kamerahus skal ikke dø av litt kondens, det er jo bare sprøyt fra verkstedet. Verkstedet identifiserer hva som er galt med kameraet. Vannskade er lett å identifisere. De har tydligvis også lagt ved bilder som viser vannskaden. Så identifisering av feilen synes klar. Hva som er årsak kan de ikke uttale seg om. Her er det bare trådstarter som sier "sannsynligvis har det oppstått kondens". Vannskade kan oppstå på mange vis. Lenke til kommentar
jimsmyth Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Anbefalt arbeidstemperatur ligger på 0-50 grader C, stemmer det ikke? Så om du har vært ute på vinteren så bryter du det som er anbefalt av Canon. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Anbefalt arbeidstemperatur ligger på 0-50 grader C, stemmer det ikke? Så om du har vært ute på vinteren så bryter du det som er anbefalt av Canon. Dette har egentlig ingenting med saken å gjøre. Dette gjelder temperaturer som påvirker oljen (smøring) i kameraets beveglige deler og batteriets oppførsel. Ved lav temperatur kan det medføre feil ved lav batterispenning og treghet i beveglige deler (fakos/ lukket etc). Vannskade er og blir noe annet. Lenke til kommentar
jimsmyth Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Anbefalt arbeidstemperatur ligger på 0-50 grader C, stemmer det ikke? Så om du har vært ute på vinteren så bryter du det som er anbefalt av Canon. Dette har egentlig ingenting med saken å gjøre. Dette gjelder temperaturer som påvirker oljen (smøring) i kameraets beveglige deler og batteriets oppførsel. Ved lav temperatur kan det medføre feil ved lav batterispenning og treghet i beveglige deler (fakos/ lukket etc). Vannskade er og blir noe annet. Ja mulig du har rett i det. Jeg sørger nå for å få putta kameraet i en sekk eller bag når jeg går fra kaldt til varmt iallefall. Bare det at det blir masse dogg på glass og skjerm gjør at jeg får frysninger, og virker automatisk preventivt. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Litt dugg på glass og display er helt normalt, bare sørge for at det ikke ligge i en våt sekk i x antall dager så går det der helt fint. Bruke sekken for "avklimatisering" er forøvrig smart. Mulig jeg har hatt flaks, men generelt har jeg ikke brydd meg noe spesielt og har heller aldri hatt problem. Nikon hadde fått D3'en slengt i hodet om den ikke hadde overlevd litt kondens Lenke til kommentar
jxxxixxx Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 Kondensproblemer når man tar kalde gjenstander inn i varm fuktig luft er velkjent, bare spør oss som bruker briller. Det som kanskje ikke alle tenker over er hvor krafitg kondenseringen i enkelte tifeller kan være. Hvis gjenstanden er skikkelige kald og luften varm og med veldig høy luftfuktighet, vil det ikke bare dannes et tynt lag med kondens, men faktisk store dråper. Har selv sett dette på kamera (ikke mitt) som kom inn fra 15 kulegrader og inn i en varm fuktig varmestue på et alpinanlegg. Kondens på utsiden er naturligvis ikke noe problem, de fleste kameraer tåler mer enn man tror så lenge vannet bare er på utsiden. Det er når det danner seg kondens inne i kameraet at det fort kan oppstå alvorlige problemer, og det er ikke "sprøyt" at kondens kan ta livet av følsom elektronikk. Hvis kondenseringen inne i kameraet blir så kraftig at det danner seg vanndråper som så etterpå ikke har mulighet til å fordampe raskt igjen, så vil man over tid få problemer med korrosjon. Jeg antar at et D3 og andre kameraer i den prisklassen er ganske bra værtett, noe som betyr at den til en viss grad er beskyttet mot innvendig kondens siden luften inne i kameraet er mer eller mindre helt skilt fra den varme fuktige luften i omgivelsene. På en 450D og andre lignende kameraer uten særlig værtetting kan derimot varm fuktig luft kanskje trenge inn i kameraet (spesielt hvis man åpner batteriluker eller andre deksler) og da har man et potensiale for at det dannes vanndråper innvendig. Vanskelig å si om det er det som har skjedd i dette tilfellet, men det er i alle fall ikke helt usannsynlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå