Azzi Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 (endret) • utføre kvalitetskontroll og dokumentere oppsett av en arbeidsplass • planlegge, gjennomføre og dokumentere systemendringer i samsvar med virksomhetens krav til sikkerhet og gjeldende regelverk for arbeidsmiljø • gjennomføre tilbakerulling ved feil og dokumentere hendelsesforløpet som ledd i virksomhetens kvalitetsarbeid • planlegge, gjennomføre og dokumentere systemovervåking etter avtalte sikkerhetskrav og avtalt tjenestetilgjengelighet Endret 10. september 2009 av Azzi Lenke til kommentar
medlem-68510 Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Hei, holder på med den stygge oppgaven fra opplærings kontoret... noen andre som har gjort den eller ? sko hatt litt hjelp her, oppgaven går som følger : skal liksom svare på dette med utfyllende svar... noe som er helt på tryne men det må gjøres. TAKK får hjelp! ... Påenget med den oppgaven er vel at du skal gjøre den selv Lenke til kommentar
Slackbert Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Hei, holder på med den stygge oppgaven fra opplærings kontoret Meget viktige ting å vite noe om i en arbeidssituasjon, dette. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Hvorfor i alle dager tar du IT-utdanning når du er totalt uinteressert i å lære noe om hvordan drive noe IT-relatert arbeid? Eller er du der bare for et "friår"? Uff, dagens ungdom. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Hvis du ikke får til å forklare hvordan man gjør hvert av punktene, og hvorfor, lurer jeg på hva du har brukt de siste årene til. Utføre kvalitetskontroll og dokumentere oppsett av en arbeidsplass: Testside fra printer - Dette gjør jeg for å se om det er riktige drivere som er installert, samt at maskinen har kontakt med printeren. Full virusscan med utskrift av loggen - Dette gjør jeg for å se om maskinen har vært beskyttet fra første stund, og at det ikke er noen installerte programmer som inneholder spionprogrammer. Dokumentere hardware - Skrive ut utstyrsliste fra maskinen for å se om det er riktig hardware i maskinen. Prate med brukeren om ergonomisk tilpassing, og justere skjerm, stol og skrivebord slik at kroppen ikke vil få sliteskader. Samt se om det er behov for håndledsstøtte på tastatur og musematte. Sjekkliste: Kontakt med intranett: OK Kontakt med internett: OK Kontakt med mailserver: OK Brukerrettigheter: OK Håper dette ga deg noen ide om hvordan du kanskje burde skrive det, uten at jeg er noen ekspert på feltet. Lenke til kommentar
Datasmurfen Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 (endret) Om du ikke klarer dette selv, synes jeg du bør vurdere å slutte på ikt-linja.. Men jeg skal være 30% usaklig i innlegget mitt og 70 % saklig.. Når du ikke klarer noe lett som dette synes jeg synd på deg... Før du leser resten bør du vite dette: der jeg går i lære er disse setningene viktigere enn de 10 bud, it verdens svar på alfa omega!. Just fucking google it, og google rtfm. Så skjønner du meg... Dette er så lett at du bør finne svar selv.... Så nå over til de 70%.. • planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere systemdrift med utgangspunkt i eksisterende leveranseavtaler og gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet - HMS, Arbeidsmiljøloven, åndsverkloven... • planlegge og gjennomføre oppsett av en arbeidsplass i henhold til brukerens og virksomhetens kravspesifikasjon og gjeldende regelverk - Hvor mange switcher må du ha ? Hvor mange meter med tp kabler trenger du ? osv... • utføre kvalitetskontroll og dokumentere oppsett av en arbeidsplass dokumentere oppsett i forhold til bordplassering og oppsett av kabelgater/sjakter • planlegge, gjennomføre og dokumentere systemendringer i samsvar med virksomhetens krav til sikkerhet og gjeldende regelverk for arbeidsmiljø Brannmur, virus, brannsikkert datarom, om nødvendig utstyr som trekker ut all oksygen om d skulle begynne å brenne.. • gjennomføre tilbakerulling ved feil og dokumentere hendelsesforløpet som ledd i virksomhetens kvalitetsarbeid Dokumentere det du gjør.. Lettere å finne feil da i ettertid.. • planlegge, gjennomføre og dokumentere systemovervåking etter avtalte sikkerhetskrav og avtalt tjenestetilgjengelighet Google whats up goald __ EDIT SKRIVEFEIL Endret 9. september 2009 av Datasmurfen. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 mye bra er allerede sagt, men synes ikke dette var en alt for vanskelig oppgave og veldig enkel å skrive veldig masse utdypende informasjon. at du faktisk må ha hjelp med i slik oppgave er urovekkende, jeg ser ihvertfall på en slik oppgave som basis kunnskap. men det som er værre er holdningen din, "skal liksom svare på dette med utfyllende svar... noe som er helt på tryne men det må gjøres." hadde du vært lærling hos meg du fått store problemer med en slik holdning, antagelig hadde jeg sendt deg til noen andre i løpet av første uka. husk, du er der først å fremst for å lære. jeg har forresten hatt en del lærlinger de siste par årene... om du skal komme noen vei innen bransjen må du skjerpe deg, ellers blir du værende på en eller annen 1. linje support-jobb resten av din IT-kariere. forresten, "whats up gold" er antagelig det beste verktøyet jeg har sett til mindre nettverk, men så fort du får litt størrelse er det nesten ubrukelig. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Hei, holder på med den stygge oppgaven fra opplærings kontoret... noen andre som har gjort den eller ? sko hatt litt hjelp her, oppgaven går som følger : skal liksom svare på dette med utfyllende svar... noe som er helt på tryne men det må gjøres. TAKK får hjelp! Hvis du synes det er helt på trynet, hvorfor går du den linja da? Og du burde sjekke rettskrivinga, btw. Lenke til kommentar
Datasmurfen Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 (endret) forresten, "whats up gold" er antagelig det beste verktøyet jeg har sett til mindre nettverk, men så fort du får litt størrelse er det nesten ubrukelig. Men når du ikke bruker whats up gold da.. Hva er det da som er brukelig... Jeg kan også bekrefte overfor andre at det du sier med å skrive dokumentasjon i læretiden er viktig da jeg selv går i lære hos en av Norges størrste IT bedrifter. EDIT: For å kommentere topic litt.. Store bokstaver, mange !!!!!, flere ??? og overdreven bruk av andre tegn, er ikke til å anbefale da jeg helst overser innlegg som oppfyller noen av disse kriteriene.. Endret 10. september 2009 av Datasmurfen. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 (endret) forresten, "whats up gold" er antagelig det beste verktøyet jeg har sett til mindre nettverk, men så fort du får litt størrelse er det nesten ubrukelig. Men når du ikke bruker whats up gold da.. Hva er det da som er brukelig... hva mener du??? hvilke andre programmer som kan brukes? finnes plenty, Nagios, Scom/mom, CA har haugevis, osv... Endret 10. september 2009 av aklla Lenke til kommentar
Datasmurfen Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 forresten, "whats up gold" er antagelig det beste verktøyet jeg har sett til mindre nettverk, men så fort du får litt størrelse er det nesten ubrukelig. Men når du ikke bruker whats up gold da.. Hva er det da som er brukelig... hva??? hvilke andre programmer som kan brukes? finnes plenty, Nagios, Scom/mom, CA har haugevis, osv... Ok.. stemmer.. Jeg bare spør siden jeg er lærling jeg Kan trenge litt slik info til senere Lenke til kommentar
rambo555 Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 • utføre kvalitetskontroll og dokumentere oppsett av en arbeidsplass • planlegge, gjennomføre og dokumentere systemendringer i samsvar med virksomhetens krav til sikkerhet og gjeldende regelverk for arbeidsmiljø • gjennomføre tilbakerulling ved feil og dokumentere hendelsesforløpet som ledd i virksomhetens kvalitetsarbeid • planlegge, gjennomføre og dokumentere systemovervåking etter avtalte sikkerhetskrav og avtalt tjenestetilgjengelighet Det er vel at de bruker et altfor formell språk. klødde meg i huet da jeg så de punktene dine.. Alle kan jo dette. sjekke programvare og se om det er rett ledninger ogsånt.. Men at de skal bruker et altfor vanskelig språk for i iten.. er jo bare tull Lenke til kommentar
aklla Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 er forskjell på å kunne og på å sette det opp på en god måte. alle kan bygge hus, men ikke alle får det bra til. f.eks kan dokumentasjon av arbeidsplassen være å ha oversikt over hvor hver klient står, hvilken type det er, serienummer og lignende. Lenke til kommentar
patryknorge Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 Hjemmeoppgave, 2013-12-02 Vurderingskriterier Det skal vurderes om du: bruker sentrale begreper i faget på en riktig måte og kan forklare begrepene · løser praktiske oppgaver i faget på en fagmessig måte · velger egnede verktøy til å løse oppgaven · lager god og hensiktsmessig dokumentasjon · formidler fagstoff på en måte som er tilpasset målgruppen · viser kunnskaper, forståelse og ferdigheter i den individuelle delen i forhold til kompetansemålene i læreplanen. Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. Den endelige karakteren skal fastsettes etter en helhetlig vurdering av besvarelsen, dvs. presentasjonen og gjennomføring av den praktiske oppgaven. Du er IKT-lærling i Yr Eiendom, et lite eiendomsmeklerfirma med tolv ansatte: 7 meklere, 1 advokat, 2 i ledelse/økonomi/administrasjon og 2 i IT-avdelingen (inkludert deg). Firmaet går godt, og ønsker å ha løsninger som skalerer dersom de ansetter flere. Firmaet skal totalrenovere og utvide lokalene. De ansatte i økonomi/administrasjon har fast kontorplass, mens meklerne har egne bærbare PC-er, fordi de stadig er på besøk hos kunder. IT-avdelingen har også faste kontorplasser. I forbindelse med flyttingen skal firmaet skifte ut alle PCer. Du er dessuten bedt om å delta i arbeidet med å utforme nettverket og infrastrukturen for de nye lokalene. Et av frustrasjonsmomentene tidligere har vært dårlig nettverksytelse, og IT-avdelingen har derfor fått aksept fra ledelsen til å investere kr 35 000,- til nytt nettverksutstyr. De ansatte skal ha forskjellige tilganger i nettverket avhengig av hvilken funksjon de har, og spesielt meklerne har behov for overføring av store datamengder både internt og eksternt. Infrastrukturen skal sørge for bra ytelse for alle brukerne, god sikkerhet med og høy oppetid. Serverne er forholdsvis nye og skal bare flyttes til de nye lokalene, og derfor er det ikke budsjettert noen investeringskostnad her, selv om det vil tilkomme kostnader i forbindelse med selve flyttingen. Oppgaver1) Foreslå spesifikasjoner på PC-er som skal kjøpes inn og lag et investeringsbudsjett for dette innkjøpet. 2) Lag en nettverksskisse som beskriver hvordan du kan ivareta sikkerheten i nettverket og mot internett, samtidig som alle får tilgangene de trenger. 3) Løsningen skal også ivareta behovet for vern av personopplysninger. Hvilke hensyn må bedriften ta i forhold til det? 4) Du er blitt bedt om å holde et kurs der tema er sikker håndtering av minnepenner og lagring med skytjenester. Lag en presentasjon som du vil bruke på kurset. Ikke innlevert oppgave = heldagsfravær. Oppgaven vil vurderes med karakter i alle programfag. kan noen foklarer disse oppgaver Lenke til kommentar
lysakers Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Oppgaven går vel i korte trekk ut på at bedriften du "jobber" i skal flytte lokaler, og i den sammenheng skal du planlegge flyttingen og det "nye" oppsettet av nettverket med tilhørende arbeidsstasjoner. 1 - Foreslå hva slags nye datamaskiner som bør kjøpes inn, samt et budsjett på dette. Hvor stor lagringsplass trenges det? Hvor kraftig maskin må man ha? osv. 2 - Planlegge det nye nettverket, og tilganger og sikkerhet i nettverket. Brannmur? Antivirus? Hvordan håndtere tilganger? 3 -Ta i betraktning personvernsloven. Hvilke regler gjelder for ditt firma? Hensyn til klient informasjon? (spesielt opp mot bærbare maskiner og glemske ansatte) 4 - Sikkerhet på minnepenner. Risiko ved tapt minnepinne. Rettigheter ved skylagring. Risiko ved å lagre informasjon på nettet. Dette virket nå egentlig som en utrolig artig oppgave som kan tolkes på flere måter. Sikkert lenge over innleveringsdato på oppgaven men. 1 Lenke til kommentar
Mafaioz Skrevet 4. juni 2014 Del Skrevet 4. juni 2014 Oppgaven går vel i korte trekk ut på at bedriften du "jobber" i skal flytte lokaler, og i den sammenheng skal du planlegge flyttingen og det "nye" oppsettet av nettverket med tilhørende arbeidsstasjoner. 1 - Foreslå hva slags nye datamaskiner som bør kjøpes inn, samt et budsjett på dette. Hvor stor lagringsplass trenges det? Hvor kraftig maskin må man ha? osv. 2 - Planlegge det nye nettverket, og tilganger og sikkerhet i nettverket. Brannmur? Antivirus? Hvordan håndtere tilganger? 3 -Ta i betraktning personvernsloven. Hvilke regler gjelder for ditt firma? Hensyn til klient informasjon? (spesielt opp mot bærbare maskiner og glemske ansatte) 4 - Sikkerhet på minnepenner. Risiko ved tapt minnepinne. Rettigheter ved skylagring. Risiko ved å lagre informasjon på nettet. Dette virket nå egentlig som en utrolig artig oppgave som kan tolkes på flere måter. Sikkert lenge over innleveringsdato på oppgaven men. et er fortsatt nye elever/lærlinger som har godt av all sånn info i ettertid, så din besvarelse var da ikke unødig =) 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå